Engelskt namn: Developmental Work and Research
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2021-09-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-09-06
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2021-09-05
Kurskod: 6ES016
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27
Reviderad av: Institutionen för estetiska ämnen, 2012-01-09
Kursen behandlar skolforskning och metoder för utvecklingsarbeten, vilket inbegriper forskningsmetodik och litteraturstudier inom den studerandes verksamhetsområde. Verksamheten i skolan diskuteras och analyseras med utgångspunkt i ett vetenskapligt, kritiskt, värderande förhållningssätt liksom relationen mellan forskning och utvecklingsarbete. Skolans funktion, lärares uppdrag och elevers lärande är teman i de avhandlingar och forskningsrapporter som analyseras och diskuteras. I kursen studeras olika forskningsansatser och hur vetenskapliga metoder kan användas i den pedagogiska praktiken med exempel från utvecklings- och forskningsarbeten. Etiska frågeställningar, genus och etnicitetsfrågor inom pedagogiskt arbete uppmärksammas. Ett eget mindre utvecklingsarbete planeras, genomförs och dokumenteras, beskrivs, analyseras och presenteras.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: problematisera och kritiskt förhålla sig till forsknings- och utvecklingsarbete i pedagogisk praktik. relatera pedagogisk forskning till den egna praktiken. kunna beskriva några vetenskapliga metoder samt ta ställning till deras relevans i projekt relaterade till olika perspektiv och forskningsansatser. kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett mindre utvecklingsarbete.
Lärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande inkluderande examensarbete om 15 hp eller motsvarande.
Utbildningen består av föreläsningar och seminarier samt ett mindre utvecklingsarbete. Närvaro är obligatorisk vid kursträffarna eftersom examination sker på grundval av de campusförlagda seminarierna förutom de individuella inlämningsuppgifterna. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens.
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och/eller skriftlig form enskilt och/eller i grupp. Examination sker i form av inlämningsuppgifter, kommentarer och diskussion av andras texter, samt aktivt deltagande i de campusförlagda seminarierna och bloggar eller andra nätbaserade lärplattformar. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos humanistisk fakultet begära att annan lärare utses som examinator. För betyget Väl godkänd skall den studerande kunna uppvisa en tydlig vetenskaplig nivå i sina texter och i sina resonemang medvetet kunna förhålla sig till olika kunskapsteoretiska perspektiv. Det egna skriftliga arbetet skall vara avgränsat och metodiskt väl genomfört och dokumenterat, inkluderande självständig analys. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas efter skriftlig ansökan av kursansvarig vid institutionen för estetiska ämnen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas efter skriftlig ansökan av humanistisk fakultet. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Den studerande behöver ha tillgång till Internetuppkopplad dator med cd-läsare och ljudkort för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS. Kommunikationsplattformen Cambro/Moodle används i kursen.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Waters Stephen
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 311 s. :
ISBN: 9789144110622
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 151 sidor :
ISBN: 9789144120218
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är det man kan när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremål?
Broman Andreas, Frohagen Jenny, Wemmenhag Janice
2013 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-132766
Obligatorisk
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Andersson Björn, Eklund Solweig
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2011 : 79 s. :
fritt tillgänglig via internet
ISBN: 9789197808859
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09330-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jahnke Anette
Utveckla utbildning : vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet, tyst kunskap
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789147127351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktik för lärare : en bok om lärares yrke i teori och praktik
Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
2., omarb. uppl. : Stockholm : HLS förl. : 2002 : 293 s. :
ISBN: 91-7656-518-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kan beställas från Region Värmland Box 1022, 651 15 Karlstad).
Karlsson Ove
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm : Svenska kommunförb. : 1999 :
ISBN: 91-7099-820-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mattsson Matts
Stenar under vattenytan : forsknings- och utvecklingsarbete problematiserat
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 106 s. :
ISBN: 91-44-01838-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The RoutledgeFalmer reader in gender and education
Arnot Madeleine, Mac an Ghaill Mairtin
London : Routledge : 2006. : xii, 287 p. cm. :
ISBN: 0-415-34575-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gender, youth and culture : young masculinities and femininities
Nayak Anoop, Kehily Mary Jane
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : ix, 218 p. :
ISBN: 1-4039-4977-8 (pbk.) : £18.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp
Obligatorisk
Vald avhandling/utvecklingsarbete med relevans för kursinnehållet.