"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik i skolpraktiken, del 1, 15 hp

Engelskt namn: School-Based Studies I

Denna kursplan gäller: 2015-03-09 till 2019-10-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ES066

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-10-16

Innehåll

Kursen omfattar en längre verksamhetsförlagd utbildning, VFU på sju veckor samt campusförlagt förberedelse- och efterarbete.   Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar läraryrket som helhet. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt granska undervisningen kritiskt. Detta sker bland annat med utgångspunkt i hur undervisningsämnet/ undervisningsämnena formuleras i styrdokument och i aktuell didaktisk forskning och i relevant litteratur. Den studerande tränas i att entusiasmera, utmana och kommunicera med eleverna. Särskilt fokus läggs på att identifiera och bedöma elevers lärande. Här ingår kunskaper om utvecklingsplaner och åtgärdsprogram, elevvårdskonferenser, utvecklingssamtal och om kontakt med föräldrar/vårdnadshavare. Juridiska frågor för skolväsendet behandlas med särskild fokus på betygsättning och på behandling av individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram.

Centralt i kursen är förmågan att reflektera över sin egen professionsutveckling och det egna pedagogiska ledarskapet, samt identifiera sina egna utvecklingsområden med utgångspunkt i kursens förväntade studieresultat, kurslitteratur samt i examensordningen. Målen ska vara förankrade hos lokal lärarutbildare och universitetslärare. De individuellt satta målen övas under den verksamhetsförlagda utbildningen och utvärderas tillsammans med lokal lärarutbildare och universitetslärare, som sammanfattas i en reflekterande rapport. Särskild tyngd läggs vid didaktisk och social kompetens.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om och förståelse för hur ämnesdidaktiska teorier kan användas för att stödja undervisning och lärande
  • visa kunskap om bedömning, utvecklingssamtal och utvecklingsplaner
  • kunskap om faktorer och kontextuella förutsättningar som påverkar undervisningens genomförande

 Färdighet och förmåga

  • omsätta tidigare förvärvade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper till undervisning med eleverna
  • planera, genomföra och utvärdera egen undervisning tillsammans med lokal lärarutbildare
  • konstruera, genomföra och analysera prov och bedömningar i syfte att stödja elevers kunskapsutveckling
  • kunna planera, genomföra och utvärdera ett utvecklingssamtal med elever
  • använda olika medierande verktyg och varierande lärandemiljöer för att stimulera lärandet
  • kunna ge återkoppling till och ta till vara kommentarer från medstudenter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska egen undervisning
  • kritiskt granska och ge återkoppling till medstudenters VFU-rapporter
  • kritiskt granska undervisningsmiljön på den verksamhetsförlagda utbildningen

Behörighetskrav

Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 hp (UK I), Demokrati, individ, samhälle, 10 hp (UK I) Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 10hp (UK1) och genomgången kurs Kunskap undervisning och lärande II
 

Undervisningens upplägg

Kursen är huvudsakligen förlagd till en partnerskola och bygger på förvärvade kunskaper inom den utbildningsvetenskapliga kärna (UK) eller inom allmänt utbildningsområde (AUO), samt i tidigare ämnesteoretiska studier.
Förberedelse- och uppföljningsarbete samt delar av examinationen är campusförlagt. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar. Närvaro vid seminarier och tillämpningsövningar är obligatorisk.
Vidare bygger undervisningsupplägget på att undervisningen ska utgöra ett exempel på en användning av bedömning för lärande. Upplägget baseras också på ett processtänkande. Under kursens gång tränar studenterna på att använda kursens innehåll i undervisnings- och lärandesituationer, ge och ta feedback, reflekterar och diskuterar, och modifierar sin praktik.
VFU är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten ska under VFU-periodens sju veckor följa läraren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal VFUhandledare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen under­visning, deltagande i seminarier, övrigt lärararbete samt VFU – uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
 

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt. I examinationen ingår en bedömning av en skriftlig VFU -rapport i form av reflekterande loggbok som bygger på VFU uppgifter och kurslitteratur. Den studerandes undervisning bedöms vid besök av examinator vid ett eller flera lektionstillfällen. En utsedd examinator (universitetslärare) svarar för examinationen, som består i bedömning av den studerandes undervisning, hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt reflektion över den skriftliga VFU-rapporten.
Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett underlag baserat på kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under­känd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
 
I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att i dialog och med viss självständighet kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer.  För betyget väl godkänd läggs i bedömningen vikt vid den studerandes förmåga att genom distansering kunna visa, analysera, problematisera och värdera sina didaktiska och ämneskunskaper.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Tillgodoräknande
För tillgodoräknande av kurs/del av kurs, se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte medräknas i examen tillsammans med kurser med likartat innehåll.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.