"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mat och måltider för barn och ungdomar, 7,5 hp

Engelskt namn: Food and meals for children and adolescents

Denna kursplan gäller: 2019-01-21 till 2019-08-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6KN024

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2018-02-20

Innehåll

Kursen vänder sig i huvudsak till personer utan tidigare kostutbildning som arbetar med barn och ungdomar inom skola och barnomsorg och som vill lära sig mer ingående om barn och ungdomars matvanor. I kursen skaffar sig studenten förståelse för, och kunskap om matvanor hos barn och ungdomar, vilka rekommendationer och riktlinjer som finns och vilken betydelse maten har ur ett socialt perspektiv. Även födoämnesreaktioner behandlas. I kursen utför studenten ett fördjupningsarbete i form av en litteraturstudie inom området matvanor hos barn och ungdomar.  

Kursen består av följande moment:

  1. Matens roll från näringsintag till social funktion (The role of food - from nutritional intake to social function) 4,5 hp
  2. Projektarbete (Project work) 3 hp

Moment 1. Matens roll från näringsintag till social funktion, 4,5 hp
Under momentet behandlas vad barn och ungdomar bör äta, vad de faktiskt äter samt maten och måltidens sociala funktion. Vidare kommer även maten och måltidssituationernas roll inom barnomsorg och skola att diskuteras. Olika utmaningar som t ex födoämnesreaktioner kommer även att beröras under detta moment.
 
Moment 2. Projektarbete, 3 hp
I detta moment görs en litteraturstudie inom ett område som berör mat och måltider hos barn och ungdomar.

 

Förväntade studieresultat

Moment 1. Matens roll från näringsintag till social funktion 4,5 hp
Efter slutfört moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse 

  • Känna till hur barn och ungdomar äter samt gällande riktlinjer för måltider inom offentliga sektorn som är ämnade för barn och ungdomar.
  • Översiktligt redogöra för grunderna i näringslära samt gällande näringsrekommendationer för barn och ungdomar.
  • Redogöra för matens och måltidens sociala funktion.
  • Känna till olika typer av reaktioner mot födoämnen samt kunna föreslå kost utifrån dessa.

Moment 2. Projektarbete 3 hp
Efter slutfört moment ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga

  • Formulera ett syfte för projektarbetet i avseende att främja goda matvanor hos barn och ungdomar
  • Välja vetenskapligt underbyggd litteratur utifrån aktuell frågeställning.
  • Sammanställa och analysera insamlad litteratur i form av en litteraturstudie

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Granska och värdera en medstudents projektarbete

Behörighetskrav

Kurser om minst 90 hp i ett ämne, varav 15 hp uppsats

Undervisningens upplägg

Moment 1. Matens roll från näringsintag till social funktion.
IT används i undervisningen, varför tillgång till Internet krävs.  Undervisningens upplägg utgår från en studieguide innehållande individuella uppgifter. Kontakt med lärare och andra kursdeltagare sker via webbplattform.
 
Moment 2. Projektarbete
Undervisningen bedrivs i form av enskild uppgift och handledning

Examination

Moment 1.
Examinationen sker genom skriftliga individuella uppgifter varav två betygssätts med U, G eller VG. Resterande uppgifter betygsätts med U eller G.
 
Moment 2.
Examinationen sker genom ett individuellt skriftligt arbete i form av en vetenskapligt underbyggd fördjupning inom kursens ämnesområde samt genom opponering. På det skriftliga arbetet sätts betyget U, G eller VG.
 
För VG på hela kursen krävs VG på båda momenten.
 
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller praktik inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
 
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till studierektor för Institutionen för kostvetenskap. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Projektarbetet betygsätts med U, G eller VG.
 
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.