"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvecklingsarbete på vetenskaplig grund (självständigt arbete) (UVK), 15 hp

Engelskt namn: Research-Based School Development (Independent Project)

Denna kursplan gäller: 2022-04-11 och tillsvidare

Kurskod: 6KP021

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-05-09

Innehåll

I kursen ska den studerande genomföra ett utvecklingsarbete knutet till ett skolämne som ska ingå den studerandes examen. Utvecklingsarbetet ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. I kursen behandlas olika delar av processen kring ett evidensbaserat utvecklingsarbete knutet till undervisning och lärande. Inledningsvis fokuseras formulering av syfte och frågor relaterade till utvecklingsarbetet samt utarbetande av en litteraturöversikt. Utvecklingsarbetet knyts till nationella och internationella evidensbaserade studier om undervisning och lärande. I kursens senare del genomförs en utprövning av utvecklingsarbetet, samt rapportering och diskussion av utvecklingsarbetet i form av en uppsats. I kursen ingår försvar av den egna uppsatsen samt opposition på annan students uppsats.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse

  • uppvisa ändamålsenliga ämnesdidaktiska kunskaper och grundläggande förståelse av områdets nyckelbegrepp,
  • uppvisa, för utvecklingsarbetet, ändamålsenlig metodologisk kunskap,

Färdighet och förmåga

  • formulera ett tydligt syfte med utvecklingsarbetet,
  • söka, granska och använda både ämnesdidaktisk vetenskaplig litteratur och litteratur som vilar på beprövad erfarenhet,
  • konstruera en aktivitet, produkt eller process som utvecklar undervisning och lärande,
  • genomföra en utprövning i enlighet med etiska riktlinjer av den aktivitet, produkt eller process som konstruerats,
  • dokumentera utprövningen i enlighet med vetenskapliga och etiska riktlinjer,
  • analysera insamlade data och dra slutsatser i relation till tidigare forskning och beprövad erfarenhet,
  • rapportera det egna utvecklingsarbetet i en uppsats, 
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt och konstruktivt värdera de egna resultaten,
  • kritiskt och konstruktivt granska andra studenters uppsatser,
  • diskutera både egna samt andra studenters utvecklingsarbeten och uppsatser i förhållande till den pedagogiska yrkesverksamheten. 

Behörighetskrav

Minst 15 hp godkända studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK). Därutöver krävs minst 3 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Undervisningens upplägg

Utvecklingsarbetet genomförs enskilt eller i par. Undervisningen består av handledning individuellt och i grupp samt seminarier där utvecklingsarbetets olika delar diskuteras. 
 
Handledning sker kontinuerligt under kursens gång. Den studerande ska regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Under kursens gång genomförs ett antal handledningsseminarier där studenternas egna arbeten presenteras och diskuteras. Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

Kursen examineras genom bedömning av en muntlig opposition, ett skriftligt oppositionsprotokoll och en skriftlig uppsats. 
 
Vid slutseminariet examineras studenternas individuella förmåga att muntligt diskutera medstudenters uppsatser liksom att försvara det egna arbetet och bedöms med Godkänd eller Underkänd. Det skriftliga oppositionsprotokollet examinerar studenternas individuella förmåga att granska och värdera medstudenters uppsatser och bedöms med Godkänd eller Underkänd. Slutversionen av uppsatsen bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.  
 
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänd krävs att alla examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs dessutom att uppsatsen är väl godkänd.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. 
 
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna har meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt. 
 
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till prefekten vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen genomgått större förändringar garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
 
Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den tid då kurstillfället ges. Studerande som inte avslutat arbetet med uppsatsen kan efter begäran hos kursansvarig institution beviljas omregistrering och erhålla ytterligare handledning.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.