Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att arbeta i förskola/förskoleklass, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Working in Pre-School

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ025

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

I kursen studeras i teori och praktik hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering medverkar till att utveckla både barns lärande och den pedagogiska verksamheten i förskolan i enlighet med gällande styrdokument. Hur verksamhetens innehåll och arbetssätt kan varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Ledarskapet, ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt samt lärandemiljöns betydelse för kvalitet och utveckling av verksamheten betonas. Förskolans pedagogiska praktik belyses även ur köns-, lärande- och yrkesrollsperspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • skapa relationer och samarbeta med barn/barngrupp/arbetslag • beskriva, motivera och skapa förutsättningar för att barn ges möjlighet att lära och utvecklas • beskriva och tillämpa pedagogisk dokumentation i arbetet med barns lärande och den pedagogiska verksamhetens utveckling • med stöd av handledning planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser och gällande styrdokument • beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets och ledarskapets inverkan på verksamheten • beskriva och diskutera förskolans verksamhet utifrån genusperspektiv

Behörighetskrav

Univ: Genomgången kurs Allmänt utbildningsområde 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar individuellt och i grupp samt handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Seminarier och övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar i kursen. Även VFU, förlagd till förskola/förskoleklass, är en obligatorisk del av kursen. Detta innebär att studenten under handledning i VFU-perioden följer lärarens arbetsdag, med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter kontinuerligt under hela kursen. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer samt genom distansering kunna analysera, problematisera och integrera sina teoretiska och praktiska didaktiska kunskaper. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Kurslitteratur

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se bibliotekskatalogen Album

    Förskolan : barns första skola!.
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid, Engberg Anna-Karin
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 200 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-04222-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lindahl Marita
    Lärande småbarn.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 184 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-00288-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    Utbildningsdepartementet
    Läroplan för förskolan Lpfö98.
    Stockholm : Utbildningsdep. Regeringskansliet, 2006 : 16 s. :

    Wahlström Kajsa
    Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
    2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
    ISBN: 91-25-04004-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
    Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04942-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Öhman Margareta
    Den viktiga vardagen : vardagsberättelser och värdegrund
    1. uppl. : Hässelby : Runa : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 91-88298-86-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Referenslitteratur

    Barns samlärande : en forskningsöversikt.
    Williams Pia, Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk : der) : 119 s. :
    ISBN: 91-89314-12-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vad är förskolepedagogik?
    Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01756-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
    ISBN: 91-44-01047-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Se bibliotekskatalogen Album

    VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf

    Övrigt

    Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Kurslitteratur

    Förskolan : barns första skola!.
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid, Engberg Anna-Karin
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 200 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-04222-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lindahl Marita
    Lärande småbarn.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 184 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-00288-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf

    Wahlström Kajsa
    Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
    2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
    ISBN: 91-25-04004-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
    Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04942-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Öhman Margareta
    Den viktiga vardagen : vardagsberättelser och värdegrund
    1. uppl. : Hässelby : Runa : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 91-88298-86-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Referenslitteratur

    Barns samlärande : en forskningsöversikt.
    Williams Pia, Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk : der) : 119 s. :
    ISBN: 91-89314-12-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vad är förskolepedagogik?
    Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01756-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
    ISBN: 91-44-01047-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Övrigt

    Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Kurslitteratur

    Förskolan : barns första skola!.
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid, Engberg Anna-Karin
    Lund : Studentlitteratur, 2003 : 200 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-04222-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lindahl Marita
    Lärande småbarn.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 184 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-00288-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf

    Wahlström Kajsa
    Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
    2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
    ISBN: 91-25-04004-9
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
    Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04942-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Öhman Margareta
    Den viktiga vardagen : vardagsberättelser och värdegrund
    1. uppl. : Hässelby : Runa : cop. 2006 : 192 s. :
    ISBN: 91-88298-86-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Referenslitteratur

    Barns samlärande : en forskningsöversikt.
    Williams Pia, Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk : der) : 119 s. :
    ISBN: 91-89314-12-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vad är förskolepedagogik?
    Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01756-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
    Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
    ISBN: 91-44-01047-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Övrigt

    Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen