"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i åk 4-6 (VFU), 6 hp

Engelskt namn: Teaching in Grades 4-6

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LÄ046

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-11-01

Innehåll

Kursen behandlar undervisnings- och lärandemiljö utifrån skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Kursen fokuserar på undervisning och lärande i svenska, matematik och engelska med utgångspunkt i skolans läroplan och kursplaner. Studenten planerar, genomför och utvärderar under handledning undervisning i dessa ämnen. I undervisningen tillämpas olika typer av texter, skönlitteratur, estetiska lärprocesser och digitala medier. Den specialpedagogiska verksamheten med fokus på elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling studeras. I kursen ingår även inblick och deltagande i lärarens samtliga arbetsuppgifter samt auskultation i övriga ämnen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om nationella styrdokument och lokal pedagogisk planering med fokus på matematik, svenska, svenska som andraspråk och engelska;
  • kunna beskriva och problematisera undervisningsmiljöns inverkan på barns lärande och utveckling;
  • visa grundläggande kunskap om val av undervisningsmaterial utifrån kursplanernas direktiv och elevernas intresse, erfarenheter och behov;
  • visa kännedom om praktiska och estetiska lärprocesser

Färdighet och förmåga

  • kunna planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning i svenska, matematik och engelska;
  • kunna skapa en god miljö för lärande;
  • kunna samarbeta med verksamhetens personal;
  • kunna använda olika kommunikativa, språkliga och estetiska texter och uttrycksformer som främjar elevers lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att bemöta elever på ett professionellt sätt;
  • visa förmåga att kritiskt bedöma och värdera sig själv i rollen som ledare;
  • kunna redogöra för och värdera hur IT-stöd kan användas i den pedagogiska verksamheten;
  • kunna reflektera över den egna professionsutvecklingen utifrån teorietiska perspektiv och gjorda erfarenheter

Behörighetskrav

Godkänd kurs Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp och genomgången kurs Bedömning för lärande (UK II), 14 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består huvudsakligen av verksamhetsförlagd utbildning som genomförs vid en partnerskola och bygger på de ämnesteoretisk och ämnesdidaktiska kunskaper som studenten förvärvat under sina huvudämnesstudier. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt.

Examination

En utsedd examinator (universitetslärare) svarar för examinationen, som består av bedömning av skriftliga och muntliga redovisningar samt uppvisade färdigheter kontinuerligt under hela kursen. Den studerandes undervisning bedöms av examinator vid ett eller flera tillfällen. Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet.
Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. I bedömningen läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att i dialog och med viss självständighet kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer.
För betyget väl godkänd läggs i bedömningen vikt vid den studerandes förmåga att genom distansering kunna visa, analysera, problematisera och värdera sina didaktiska kunskaper.
I de fall där lokal lärarutbildare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande ska ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Studerande som underkänts i VFU i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.