"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i F-3 (VFU), 6 hp

Engelskt namn: Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3

Denna kursplan gäller: 2017-01-09 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LÄ048

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-11-01

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2016-07-01

Innehåll

Kursen behandlar undervisnings- och lärandemiljö utifrån skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Kursen fokuserar på undervisning och lärande i svenska, matematik och engelska med utgångspunkt i skolans läroplan och kursplaner. Studenten planerar, genomför och utvärderar under handledning undervisning i dessa ämnen i årskurs två eller tre. I undervisningen tillämpas olika typer av texter, skönlitteratur, estetiska lärprocesser och digitala medier. Den specialpedagogiska verksamheten med fokus på elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling studeras. I kursen ingår även inblick och deltagande i lärarens samtliga arbetsuppgifter samt auskultation i de samhälls - och naturorienterande ämnena.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om nationella styrdokument och lokal pedagogisk planering med fokus på matematik, svenska, svenska som andraspråk och engelska;
  • beskriva och problematisera undervisningsmiljöns inverkan på barns lärande och utveckling;
  • visa grundläggande kunskap om val av undervisningsmaterial utifrån kursplanernas direktiv och elevernas intresse, erfarenheter och behov;
  • visa kännedom om praktiska och estetiska lärprocesser

Färdighet och förmåga

  • kunna planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning i svenska, matematik och engelska;
  • kunna skapa en god miljö för lärande;
  • kunna samarbeta med verksamhetens personal;
  • kunna identifiera specialpedagogiska behov;
  • kunna använda olika kommunikativa, språkliga och estetiska texter och uttrycksformer som främjar elevers lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att bemöta elever på ett professionellt sätt;
  • visa förmåga att kritiskt bedöma och värdera sig själv i rollen som ledare;
  • kunna redogöra för och värdera hur IT-stöd kan användas i den pedagogiska verksamheten;
  • kunna reflektera över den egna professionsutvecklingen utifrån teorietiska perspektiv och gjorda erfarenheter

Behörighetskrav

Univ: UK I, 15 hp svenska, 7,5 hp engelska, 15 hp matematik.

Undervisningens upplägg

Vfu-perioden genomförs i årskurs 2 eller 3. En dag viks för universitetsförlagda studier.

Examination

En utsedd universitetslärare svarar för bedömningen av studentens prestationer i samband med VFU-besök. Vid besöket bedöms den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering) och reflektion över undervisningstillfället vid det efterföljande handledningssamtalet. Denna bedömning sker vid ett tillfälle. Lokal VFU-handledare medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat samt genom deltagande i handledningssamtalet.

Kursen examineras genom följande prov:

  • Ett undervisningstillfälle vid VFU-besök,
  • Ett uppföljande VFU-samtal i anslutning till ovanstående VFU-besök,
  • Ett antal lektionsplaneringar vardera i svenska, matematik och engelska,
  • Ett antal muntliga examinerande uppgifter.

Lektionerna genomförda vid VFU-besöket och det efterföljande VFU-samtalet, samt de skriftliga inlämningsuppgifterna bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Slutbetyg på hel kurs beslutas först när kursens samtliga provdelar är genomförda. För slutbetyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att ett av de två proven VFU-besök och VFU-samtal har bedömts med väl godkänt (VG) som resultat, samtidigt som minst fyra av de sju skriftliga inlämningsuppgifter, har bedömts med resultatet väl godkänt (VG).

Vid beslut om kursbetyg läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer. För resultatet väl godkänd (VG) på kursens prov krävs det därutöver att studenten uppvisat särskilt god förmåga att skapa ett gynnsamt inlärningsklimat i klassrummet samt särskilt god metakognitiv förmåga i reflektionerna kring sin egen undervisning och andra erfarenheter som förvärvats under kursen.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Rätten till förnyat provtillfälle för de prov som kräver ytterligare praktikperiod (VFU) är enligt 6 kap. 21 § i högskoleförordningen (1993:100) samt artikel 14.1 i Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14), begränsad till maximalt två perioder inklusive ordinarie praktikperiod (VFU).

Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten.

Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 2

Kurslitteratur

Kurslitteratur ur UK1 och huvudämnesstudierna väljes i samråd med berörda lärare.

Styrdokument

Styrdokument finns att ladda hem eller att beställa från www.skolverket.se

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen, lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanerna i engelska Kommentarmaterial till kursplanerna i svenska Kommentarmaterial till kursplanerna i svenska som andraspråk Kommentarmaterial till kursplanerna i matematik