"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Människans språk: Lingvistik för lärare, 30 hp

Engelskt namn: Human Language: Linguistics for teachers

Denna kursplan gäller: 2018-08-27 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LI011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Lingvistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-08-22

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-03-19

Innehåll

Kursen Lingvistik för lärare riktar sig till dig som är språklärare och vill läsa lingvistik i syfte att undervisa ämnet Människans språk i gymnasieskolan. Kursen består av fyra moment som tillsammans täcker in de kompetensområden som behandlas i Människans språk.

Moment 1. Lingvistik A Språket, individen och samhället (7.5 högskolepoäng)
Language, Society and the Individual

  • introduktion till centrala områden, metoder och begrepp inom sociolingvistik
  • språklig variation
  • språklig förändring ur individ- och samhällsperspektiv
  • flerspråkighet
  • majoritets- och minoritetsspråk och språkpolitik

Moment 2. Lingvistik A Världens språk (7.5 högskolepoäng)
World Languages

  • introduktion till språksläktskap och typologisk språkklassificering
  • metoder och terminologi för klassificering och beskrivning av skrift och skrifsystem
  • översikt över några viktiga skriftsystem

Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk (7.5 högskolepoäng)
Language Analysis

  • introduktion till centrala metoder och begrepp för att beskriva och studera olika språks ljud-, ord-, sats-, och betydelsestruktur
  • didaktiska perspektiv på dessa metoder och begrepp

Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning (7.5 högskolepoäng)
Language Development and Acquisition

  • introduktion till begrepp och metoder för att beskriva och studera språkutveckling och språkinlärning
  • kunskaper om hur barn förvärvar sitt modermål
  • kunskaper om hur barn och vuxna lär sig andraspråk och ytterligare språk

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Moment 1. Lingvistik A Språket, individen och samhället

  • redogöra för grundläggande sociolingvistiska termer och begrepp
  • beskriva och tillämpa centrala sociolingvistiska förklaringsmodeller och metoder
  • analysera språklig variation i förhållande till någon eller flera av variablerna kön, klass, ålder, plats och etnicitet
  • diskutera relationen mellan språk och identitet ur såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv
  • diskutera språklig variation och förändring i relation till samhälleliga strukturer
  • identifiera och reflektera över språkpolitiska problemställningar som påverkar individers och gruppers användning och val av språk

Moment 2. Lingvistik A Världens språk

  • redogöra för några vetenskapligt vedertagna metoder för typologisk och genetisk klassificering av världens språk
  • med hjälp av vedertagna metoder redogöra för egenskaperna hos olika skriftsystem och deras struktur
  • diskutera förhållandet mellan skriftsystem och talat språk i olika språkgemenskaper

Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk

  • kunna redogöra för fonologiska och morfologiska kategorier och syntaktiska funktioner.
  • kunna redogöra för fonologiska, morfologiska och syntaktiska analysbegrepp.
  • kunna beskriva och analysera språkligt material ur fonologiskt, morfologiskt och syntaktiskt perspektiv.
  • visa förmåga att tillämpa analysbegrepp och analyssätt på typologiskt olika språk
  • kunna påvisa olika analytiska möjligheter att förhålla sig till data, samt olika teoretiska drivkrafter bakom dem.

Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning

  • ha grundläggande kunskaper om teorier om språkutveckling och språkinlärning
  • ha kunskaper om terminologi och metodik som används i språkutvecklings- och språkinlärningsstudier
  • kunna tillämpa sina kunskaper på analyser av språkligt material från barn och vuxna språkinlärare

Behörighetskrav

Univ: lägst 60 hp i ett språkämne

Undervisningens upplägg

Samtliga moment är helt nätbaserade. Tillgång till dator krävs därför för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på: http://www.sprak.umu.se/student/dokument/. Kontakten mellan lärare och studenter sköts via en nätbaserad webbplattform.
Undervisningen bedrivs helt och hållet i form av webbpublicerade föreläsningar, instuderingsuppgifter och seminarier.

Examination

Moment 1: Lingvistik A Språket, individen och samhället: Examinationen sker genom aktivt deltagande i webbseminarier och genom en avslutande skriftlig inlämningsuppgift.

Moment 2: Lingvistik A Världens språk: Examinationen sker genom bedömning av obligatoriska inlämningsuppgifter samt ett skriftligt slutprov.

Moment 3: Lingvistik B Att analysera språk:
a) Fonologi, 2,5 hp    b) Morfologi, 2,5 hp    c) Syntax, 2,5 hp
Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter vid momentens slut.

Moment 4: Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning: Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter vid kursens slut.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på lägst 22,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända. Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 30

Moment 1: Lingvistik A Språket, individen och samhället, 7,5 hp

Introduktion till sociolingvistik
Norrby Catrin, Håkansson Gisela
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 389 s. :
ISBN: 978-91-1-302287-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundgren Eva
Sociolingvistik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
ISBN: 91-47-05325-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar.

Moment 2: Lingvistik A Världens språk, 7,5 hp

Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Coulmas Florian
The writing systems of the world
Oxford : Basil Blackwell : 1989 : 302 s. :
ISBN: 0-631-16513-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, särskilt ss. 1-54, 91-178, 241-273.

Dahl Östen
Språkets enhet och mångfald
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-00661-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, särskilt ss. 53-93 (språksläktskap), 173-187 (språk i olika världsdelar) 201-207 (skriftsystem), 233-237 (ordföljdstypologi).

The World Atlas of Language Structure Online
Dryer Matthew S., Haspelmath Martin (red.)
Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig. http://wals.info : 2013 :
http://wals.info
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

Ethnologue : Languages of the World
Lewis M. Paul, Gary F. Simons , Charles D. Fennig
Texas : SIL International : 2015- :
Fritt tillgänglig via databasens webbplats
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

Hammarström Harald et al.
Glottolog 2.4
Leipzig: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology: http://glottolog.org : 2015 :
http://glottolog.org
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk, 7,5 högskolepoäng

Contemporary linguistic analysis : an introduction
Archibald John, O'Grady William
6. ed. : Toronto : Pearson Longman : c2009 : xiv, 576 p. :
ISBN: 978-0-321-47666-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda kapitel.

Referenslitteratur

Vägar till grammatik
Boström Lena, Josefsson Gunlög, Wilby Ursula
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 213 s. :
ISBN: 91-44-03785-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Josefsson Gunlög
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 164, [4] s. :
ISBN: 91-44-02802-4 : 226:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning, 7,5 högskolepoäng

Abrahamsson Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Saxton Matthew
Child language : acquisition and development
Los Angeles : Sage : 2010. : xvii, 326 p. :
ISBN: 978-1-4129-0232-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst