"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Människans språk: Lingvistik för lärare, 30 hp

Engelskt namn: Human Language: Linguistics for teachers

Denna kursplan gäller: 2018-09-03 till 2019-08-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LI011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Lingvistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-08-22

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-06-21

Innehåll

Kursen Människans språk: lingvistik för lärare riktar sig till språklärare som vill läsa lingvistik i syfte att undervisa ämnet Människans språk i gymnasieskolan. Kursen består av fyra moment som tillsammans täcker in de kompetensområden som behandlas i Människans språk.

Moment 1. Lingvistik A Språket, individen och samhället (7.5 högskolepoäng)
Language, Society and the Individual

  • introduktion till centrala områden, metoder och begrepp inom sociolingvistik
  • språklig variation
  • språklig förändring ur individ- och samhällsperspektiv
  • flerspråkighet
  • majoritets- och minoritetsspråk och språkpolitik

Moment 2. Lingvistik A Världens språk (7.5 högskolepoäng)
World Languages

  • introduktion till språksläktskap och typologisk språkklassificering
  • metoder och terminologi för klassificering och beskrivning av skrift och skrifsystem
  • översikt över några viktiga skriftsystem

Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk (7.5 högskolepoäng)
Language Analysis

  • introduktion till centrala metoder och begrepp för att beskriva och studera olika språks ljud-, ord-, sats-, och betydelsestruktur
  • didaktiska perspektiv på dessa metoder och begrepp

Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning (7.5 högskolepoäng)
Language Development and Acquisition

  • centrala begrepp och metoder för att beskriva och studera språkutveckling och språkinlärning
  • barns typiska språktillägnandeprocess
  • analys av egeninsamlat barnspråksmaterial
  • faktorer som kan påverka andraspråksinlärning i olika kontexter

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Moment 1. Lingvistik A Språket, individen och samhället

  • kunna redogöra för grundläggande sociolingvistiska termer och begrepp
  • kunna beskriva och tillämpa centrala sociolingvistiska förklaringsmodeller och metoder
  • kunna analysera språklig variation i förhållande till någon eller flera av variablerna kön, klass, ålder, plats och etnicitet
  • kunna diskutera relationen mellan språk och identitet ur såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv
  • kunna diskutera språklig variation och förändring i relation till samhälleliga strukturer
  • kunna identifiera och reflektera över språkpolitiska problemställningar som påverkar individers och gruppers användning och val av språk

Moment 2. Lingvistik A Världens språk

  • kunna redogöra för några vetenskapligt vedertagna metoder för typologisk och genetisk klassificering av världens språk
  • med hjälp av vedertagna metoder kunna redogöra för egenskaperna hos olika skriftsystem och deras struktur
  • kunna diskutera förhållandet mellan skriftsystem och talat språk i olika språkgemenskaper

Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk

  • kunna redogöra för fonologiska och morfologiska kategorier och syntaktiska funktioner.
  • kunna redogöra för fonologiska, morfologiska och syntaktiska analysbegrepp.
  • kunna beskriva och analysera språkligt material ur fonologiskt, morfologiskt och syntaktiskt perspektiv.
  • visa förmåga att tillämpa analysbegrepp och analyssätt på typologiskt olika språk
  • kunna påvisa olika analytiska möjligheter att förhålla sig till data, samt olika teoretiska drivkrafter bakom dem.

Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning

  • visa förståelse för grundläggande begrepp som används inom forskning om språkutveckling och språkinlärning
  • visa kunskap om barns typiska språktillägnandeprocess
  • visa kunskap om faktorer som kan påverka andraspråksinlärning i olika kontexter
  • kunna analysera barns språkliga produktion fonologiskt, morfologiskt och syntaktiskt
  • kunna presentera och diskutera forskningsrön inom språkutvecklings- och språkinlärningsforskning
  • kunna kritiskt diskutera aktuella frågeställningar inom språkutvecklings- och språkinlärningsforskning i relation till vetenskapliga teorier och egen erfarenhet

Behörighetskrav

Univ: lägst 60 hp i ett språkämne

Undervisningens upplägg

Samtliga moment är helt nätbaserade. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs därför för fullgörande av kursen. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på: http://www.sprak.umu.se/student/dokument/.
Schemalagda webbseminarier kan förekomma.

Examination

Moment 1: Lingvistik A Språket, individen och samhället: Examinationen sker genom aktivt deltagande i webbseminarier och genom en avslutande skriftlig inlämningsuppgift.

Moment 2: Lingvistik A Världens språk: Examinationen sker genom bedömning av obligatoriska inlämningsuppgifter samt ett skriftligt slutprov.

Moment 3: Lingvistik B Att analysera språk:
a) Fonologi, 2,5 hp    b) Morfologi, 2,5 hp    c) Syntax, 2,5 hp
Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter vid momentens slut.

Moment 4: Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning: Examination sker genom skriftliga eller muntliga seminarie- eller diskussionsuppgifter i anslutning till kurslitteraturen (1,5 hp), en analysuppgift utifrån egeninsamlat barnspråksmaterial (2,5 hp) samt en skriftlig essäuppgift (3,5 hp). Seminarie- och diskussionsuppgifter bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd; analysuppgiften samt essäuppgiften bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på momentet läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att koppla teoretiska resonemang till konkreta problem samt förmåga till kritisk diskussion.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på lägst 22,5 högskolepoäng.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 4

    Moment 1: Lingvistik A Språket, individen och samhället, 7,5 hp

    Introduktion till sociolingvistik
    Norrby Catrin, Håkansson Gisela
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 389 s. :
    ISBN: 978-91-1-302287-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundgren Eva
    Sociolingvistik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
    ISBN: 91-47-05325-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar.

    Moment 2: Lingvistik A Världens språk, 7,5 hp

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Coulmas Florian
    The writing systems of the world
    Oxford : Basil Blackwell : 1989 : 302 s. :
    ISBN: 0-631-16513-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, särskilt ss. 1-54, 91-178, 241-273.

    Dahl Östen
    Språkets enhet och mångfald
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 288 s. :
    ISBN: 978-91-44-00661-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, särskilt ss. 53-93 (språksläktskap), 173-187 (språk i olika världsdelar) 201-207 (skriftsystem), 233-237 (ordföljdstypologi).

    The World Atlas of Language Structure Online
    Dryer Matthew S., Haspelmath Martin (red.)
    Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig. http://wals.info : 2013 :
    http://wals.info
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

    Ethnologue : Languages of the World
    Lewis M. Paul, Gary F. Simons , Charles D. Fennig
    Texas : SIL International : 2015- :
    Fritt tillgänglig via databasens webbplats
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

    Hammarström Harald et al.
    Glottolog 2.4
    Leipzig: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology: http://glottolog.org : 2015 :
    http://glottolog.org
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

    Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

    Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk, 7,5 högskolepoäng

    Contemporary linguistic analysis : an introduction
    Archibald John, O'Grady William
    6. ed. : Toronto : Pearson Longman : c2009 : xiv, 576 p. :
    ISBN: 978-0-321-47666-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda kapitel.

    Referenslitteratur

    Vägar till grammatik
    Boström Lena, Josefsson Gunlög, Wilby Ursula
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-03785-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Josefsson Gunlög
    Svensk universitetsgrammatik för nybörjare.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 164, [4] s. :
    ISBN: 91-44-02802-4 : 226:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning, 7,5 högskolepoäng

    Artiklar enligt lärarens anvisningar och studentens egna sökningar tillkommer.

    Saxton Matthew
    Child language : acquisition and development
    Los Angeles : Sage : 2010. : xvii, 326 p. :
    ISBN: 978-1-4129-0232-8 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    How languages are learned
    Lightbown Patsy M., Spada Nina
    4. ed. : Oxford : Oxford univ. press : 2013 : 256 s. :
    ISBN: 978-0-19-454126-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Alternativt läses Gass et al, Second language acquisition

    Second language acquisition : an introductory course
    Gass Susan M., Behney Jennifer, Plonsky Luke
    4. ed. : New York : Routledge : 2013 : xxiv, 623 s. :
    ISBN: 9780415894784
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kan ersätta Lightbown, How languages are learned.

    Artiklar enligt lärarens anvisningar och studentens egna sökningar tillkommer.

  • Giltig från: 2018 vecka 36

    Moment 1: Lingvistik A Språket, individen och samhället, 7,5 hp

    Introduktion till sociolingvistik
    Norrby Catrin, Håkansson Gisela
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 389 s. :
    ISBN: 978-91-1-302287-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundgren Eva
    Sociolingvistik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 357 s. :
    ISBN: 91-47-05325-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar.

    Moment 2: Lingvistik A Världens språk, 7,5 hp

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Coulmas Florian
    The writing systems of the world
    Oxford : Basil Blackwell : 1989 : 302 s. :
    ISBN: 0-631-16513-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, särskilt ss. 1-54, 91-178, 241-273.

    Dahl Östen
    Språkets enhet och mångfald
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 288 s. :
    ISBN: 978-91-44-00661-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, särskilt ss. 53-93 (språksläktskap), 173-187 (språk i olika världsdelar) 201-207 (skriftsystem), 233-237 (ordföljdstypologi).

    The World Atlas of Language Structure Online
    Dryer Matthew S., Haspelmath Martin (red.)
    Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig. http://wals.info : 2013 :
    http://wals.info
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

    Ethnologue : Languages of the World
    Lewis M. Paul, Gary F. Simons , Charles D. Fennig
    Texas : SIL International : 2015- :
    Fritt tillgänglig via databasens webbplats
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

    Hammarström Harald et al.
    Glottolog 2.4
    Leipzig: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology: http://glottolog.org : 2015 :
    http://glottolog.org
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

    Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.

    Moment 3. Lingvistik B Att analysera språk, 7,5 högskolepoäng

    Contemporary linguistic analysis : an introduction
    Archibald John, O'Grady William
    6. ed. : Toronto : Pearson Longman : c2009 : xiv, 576 p. :
    ISBN: 978-0-321-47666-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda kapitel.

    Referenslitteratur

    Vägar till grammatik
    Boström Lena, Josefsson Gunlög, Wilby Ursula
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 213 s. :
    ISBN: 91-44-03785-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Josefsson Gunlög
    Svensk universitetsgrammatik för nybörjare.
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 164, [4] s. :
    ISBN: 91-44-02802-4 : 226:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4. Lingvistik B Språkutveckling och språkinlärning, 7,5 högskolepoäng

    Saxton Matthew
    Child language : acquisition and development
    Los Angeles : Sage : 2010. : xvii, 326 p. :
    ISBN: 978-1-4129-0232-8 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Second language acquisition : an introductory course
    Gass Susan M., Behney Jennifer, Plonsky Luke
    4. ed. : New York : Routledge : 2013 : xxiv, 623 s. :
    ISBN: 9780415894784
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar enligt lärarens anvisningar och studentens egna sökningar tillkommer.