"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3, 15 hp

Engelskt namn: Special Needs Education in Literacy and Numeracy for Early Years Classes and Grades 1-3

Denna kursplan gäller: 2018-08-06 till 2020-08-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LI013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-12

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-02-28

Innehåll

Moment 1, Specialpedagogik med fokus på matematik, 7.5 hp
Special Needs Education with focus in numeracy

Momentet behandlar specialpedagogiska behov och metoder i matematik med fokus på de tidiga skolåren. Momentets syfte är att ge blivande lärare fördjupad ämnesdidaktisk kunskap för att kunna upptäcka, förebygga och anpassa sin undervisning till stöd och hjälp för elever i matematiksvårigheter. Förhållningssätt, metoder, IKT-stöd och didaktiska strategier för barn och elever i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggningsmetoder, extra anpassningar och åtgärdsprogram behandlas och exemplifieras. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, inkludering, exkludering, normalitet och delaktighet.

Moment 2, Specialpedagogik med fokus på svenska, 7.5 hp
Special Needs Education with focus on Swedish

I momentet introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot grundskollärares uppdrag att stödja elevers språk-, läs- och skrivutveckling, samt anpassa sin undervisning till stöd för elever i språk-, läs-, och skrivsvårigheter. Momentet behandlar sociokulturella och språkpsykologiska teorier om språk-, läs- och skrivsvårigheter på både ett första- och i ett andraspråk. Undervisningsstrategier och alternativa lärverktyg för elever i behov av särskilda undervisningsinsatser studeras. Kartläggnings- och observationsmetoder behandlas och exemplifieras. Dessutom problematiseras centrala värdefrågor inom specialpedagogik såsom etik, inkludering, exkludering, normalitet och delaktighet.

Förväntade studieresultat

Moment 1, Specialpedagogik med fokus på matematik, 7.5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för relevanta metoder i arbetet med matematikutveckling för barn och elever i behov av särskilt stöd
  • redogöra för möjliga orsaker till matematiksvårigheter
  • redogöra för diagnoser, tester och IKT-stöd för arbetet med barns och elevers matematiksvårigheter
  • redogöra för och problematisera matematikutveckling för elever med svenska som andraspråk
  • redogöra för skolans specialpedagogiska stödinsatser

Färdighet och förmåga

  • identifiera, bedöma och dokumentera elevers lärandesvårigheter i matematik
  • beskriva och kritiskt granska olika sätt att kartlägga, dokumentera och stödja elevernas lärande i matematik
  • diskutera möjligheter för samverkan med andra professioner i arbetet med elevernas matematiksvårigheter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över klasslärarens roll i att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever och att förebygga att elever hamnar i svårigheter
  • kritiskt granska och problematisera hur matematiksvårigheter och dyskalkyli definieras
  • reflektera över etiska och demokratiska konsekvenser för det specialpedagogiska stödet
  • kritiskt granska elevers lärsituation i ett grupp- och organisationsperspektiv
  • problematisera och reflektera över betydelsen av elevernas självkänsla, självförtroende och självbild

Moment 2, Specialpedagogik med fokus på svenska, 7.5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika uttryck för elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter utifrån olika teoretiska perspektiv.
  • redogöra för relevanta undervisningsstrategier för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter i en språkligt och kulturellt heterogen skola.
  • beskriva olika sätt att kartlägga språk-, läs- och skrivförmåga både vad gäller elevers första och andra språk.
  • redogöra för centrala begrepp och frågeställningar i relation till språk-, läs- och skrivsvårigheter.
  • använda centrala styrdokument som berör extra anpassningar och särskilt stöd i undervisningen vid språk-, läs- och skrivsvårigheter.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och kritiskt resonera kring olika sätt att kartlägga, dokumentera och stödja elevers språk-, läs- och skrivförmåga både vad gäller elevers första och andra språk.
  • analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter i relation till den pedagogiska praktiken och läroplanens mål.
  • diskutera möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över klasslärarens roll i att skapa en språkligt inkluderande klassrumsmiljö för alla elever samt reflektera kring frågor som rör identitet.
  • kritiskt granska och problematisera medicinska diagnoser i ett undervisningsperspektiv.

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser Matematik 1, 2 och 3 för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, s:a 22, 5 hp, samt Svenska för F-3, kurs 1, 7,5 hp och Svenska för F-3, kurs 2, 7,5 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Kursens innehåll bearbetas genom litteraturstudier, föreläsningar, filmer, seminarier och tillämpningsövningar samt uppgifter och intervjuer att utföra både enskilt och i grupp. Studiebesök ingår.

Examination

Moment 1 examineras genom följande prov:

  • individuella skriftliga reflektionsuppgifter inför seminarier
  • muntlig examination genom aktivt deltagande vid seminarier
  • tillämpningsövningar
  • skriftlig inlämningsuppgift som genomförs i par
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift

Tillämpningsövningarna har olika karaktär beroende på innehållet. Det kan till exempel innebära grupparbeten, argumentationer eller undervisningsövningar.

Vid proven seminarium, tillämpningsövningar samt den skriftliga paruppgiften ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).

För godkänt resultat på momentet krävs att samtliga prov är godkända. För väl godkänd krävs dessutom resultatet väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

Moment 2 examineras genom följande prov:

  • individuella skriftliga reflektionsuppgifter inför seminarier
  • muntlig examination genom aktivt deltagande vid seminarier
  • tillämpningsövningar
  • muntlig gruppredovisning av fältstudie
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift

Vid proven seminarium, tillämpningsövningar samt den muntliga redovisningen som genomförs i par ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).

Slutbetyg på kursen beslutas först när alla prov är genomförda i båda momenten. För betyget väl godkänt (VG) krävs betyget VG på båda delmomenten.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

I det fall att kursplan upphör att gälla, eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 25

    Moment 1

    Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
    ISBN: 91-27-72298-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunde Olav
    När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-47-10002-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
    ISBN: 9789140686022
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
    Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81790-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Delar.

    Engström Arne
    Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
    Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
    Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
    ISBN: 9789170636585
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :

    Referenslitteratur moment 1

    Høines Marit Johnsen
    Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
    2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
    ISBN: 91-47-04670-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85143-14-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :

    Malmer Gudrun
    Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-02402-9 : 308:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyskalkyli : att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter
    Butterworth Brian, Yeo Dorian, Marand Eva
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 124 s. :
    ISBN: 9789127416420
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
    Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
    Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
    ISBN: 9789144058160
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
    Eklöf Erica, Kristensson Johanna, Rosén Li
    Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 s. :
    ISBN: 9789127446793
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities
    Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
    3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
    ISBN: 9781292021980
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hejlskov Elvén Bo
    Beteendeproblem i skolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
    ISBN: 9789127139473
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyslexi : från teori till praktik
    Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
    2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
    ISBN: 978-91-27-13468-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
    ISBN: 978-91-40-68257-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1-5

    Solvang P
    Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
    2007 :

    Westlund Barbro
    Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
    2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 355 s. :
    ISBN: 9789127428393
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bishop, D. (2010) What's in a name? http://deevybee.blogspot.se/search?q=what%27s+in+a+name

    Referenslitteratur moment 2

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
    "Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
    Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
    Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press

    Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
    Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-07978-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning 4:e uppl
    4 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2017 :
    ISBN: 9789140696564
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 9789144079448
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemensamt för moment 1 och moment 2

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext

    Betyg och betygssättning
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 49 sidor :
    ISBN: 9789175593296
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 25

    Moment 1

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyskalkyli : att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter
    Butterworth Brian, Yeo Dorian, Marand Eva
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 124 s. :
    ISBN: 9789127416420
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
    ISBN: 91-27-72298-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunde Olav
    När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-47-10002-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
    ISBN: 9789147111947
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
    ISBN: 9789140686022
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
    Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81790-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Delar.

    Referenslitteratur moment 1

    Høines Marit Johnsen
    Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
    2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
    ISBN: 91-47-04670-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85143-14-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :

    Malmer Gudrun
    Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-02402-9 : 308:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
    Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
    Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
    ISBN: 9789144058160
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
    Eklöf Erica, Kristensson Johanna, Rosén Li
    Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 s. :
    ISBN: 9789127446793
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities
    Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
    3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
    ISBN: 9781292021980
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hejlskov Elvén Bo
    Beteendeproblem i skolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
    ISBN: 9789127139473
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyslexi : från teori till praktik
    Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
    2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
    ISBN: 978-91-27-13468-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
    ISBN: 978-91-40-68257-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1-5

    Solvang P
    Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia. International Studies in Sociology of Education, 17(1/2), 79-94
    2007 :

    Westlund Barbro
    Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
    2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 355 s. :
    ISBN: 9789127428393
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bishop, D. (2010) What's in a name? http://deevybee.blogspot.se/search?q=what%27s+in+a+name

    Referenslitteratur moment 2

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
    "Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
    Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
    Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press

    Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
    Hejlskov Elvén Bo, Veje Hanne, Beier Henning M., Elvén Teresa
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 275 s. :
    ISBN: 978-91-44-07978-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Anders
    Lärande bedömning 4:e uppl
    4 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2017 :
    ISBN: 9789140696564
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 9789144079448
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemensamt för moment 1 och moment 2

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext