"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsorientering åk 4-6, 30 hp

Engelskt namn: Social Studies for Grades 4-6

Denna kursplan gäller: 2014-01-06 till 2015-01-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LU005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-02-27

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2013-12-04

Innehåll

Kursen innehåller 4 moment om vardera 7,5 hp: Historia och samhälle (7,5 hp), Religion och samhälle (7,5 hp), Geografi och samhälle (7,5 hp), samt De samhällsorienterande ämnenas didaktik (7,5 hp). Vart och ett av de tre första momenten innehåller integrerade didaktiska inslag motsvarande 2,5 hp.
Kursen innehåller 7,5 hp vardera av ämnena Historia, Samhällskunskap, Religionskunskap och Geografi.

Moment 1: Historia och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar översiktligt den historiska utvecklingen från 800-talet fram till våra dagar. I fokus står de breda utvecklingslinjerna och förändringsprocesserna i Norden: politiskt handlar det om statsbyggnadsprocessen och utvecklingen mot ett demokratiskt samhälle; socialt om olika socialgruppers levnadsvillkor liksom villkoren för kvinnor, män, flickor och pojkar och villkoren för nationella minoriteter; kulturellt om religion och folklig kultur och ekonomiskt om förändrade förutsättningar för människors arbete. Grundläggande didaktiska frågor av relevans för läraruppdrag analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet historia. Historiska metodövningar genomförs där källkritik övas och historievetenskapliga begrepp behandlas.

Moment 2: Religion och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar religionernas betydelse i det svenska samhället i historia och nutid. Fokus ligger på fornnordisk religion, den samiska religionen samt kristendomens olika inriktningar.  Religionernas påverkan och betydelse för samhällslivet studeras, liksom religiösa praktiker och uttrycksformer.  Kursen problematiserar dessutom ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv. Grundläggande didaktiska frågor av relevans för detta uppdrag analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet religionskunskap.

Moment 3: Geografi och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar geografiämnets teoretiska och metodologiska grunder i ett sammanhang där människors skilda levnadsvillkor relaterade till såväl naturgivna som kulturskapade förhållanden på olika platser och regioner står i fokus.  Lokaliseringsteorins kärna och moderna tendenser presenteras, diskuteras och analyseras, liksom olika aspekter och teoribildningar kring lokal och regional utveckling. Teorier om den internationella ekonomins utveckling förstått som globalisering behandlas och problematiseras mot bakgrund av ojämn geografisk utveckling och relaterade miljöproblem. På varje geografisk nivå (lokal, regional, global) sker presentation i anknytning till empiriska exempel och orienteringar där relationen mellan natur och kultur särskilt uppmärksammas. Under momentet analyseras och diskuteras grundläggande geografididaktiska frågor. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet geografi.

Moment 4: De samhällsorienterande ämnenas didaktik (7,5 hp)
Momentet behandlar lärares samhällsorienterande undervisningsuppdrag i grundskolans mellanårskurser som det kommer till uttryck i gällande styrdokument.  Innebörden och betydelsen av kunskapsbildning i SO-ämnen analyseras och diskuteras liksom frågan om SO-ämnenas betydelse för skolans värdegrundsuppdrag.  Vidare problematiseras relationen mellan universitetsämnen och skolämnena inom SO-området. Olika modeller för strukturering av SO-ämnesinnehåll studeras liksom möjligheter till ämnesövergripande undervisning i skolans mellanårskurser. Olika metoder av relevans för SO-undervisningen behandlas liksom frågan hur kunskap medieras inom berörda skolämnen. Särskilt granskas IKT:s möjligheter och risker i SO-undervisningen.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
kunna redogöra för lärares undervisningsuppdrag i grundskolans samhällsorienterande ämnen så som det kommer till uttryck i läroplan och kursplaner
kunna beskriva och diskutera olika kunskapskvaliteter inom skolämnena religion, historia, samhällskunskap och geografi i grundskolans mellanårskurser.
kunna beskriva möjligheter till ämnesövergripande undervisning.
översiktligt kunna redogöra för några centrala politiska, sociala, kulturella och ekonomiska utvecklingslinjer i Norden 800 - 2000
kunna analysera drivkrafterna bakom och konsekvenser av ekonomins internationalisering och globalisering
kunna beskriva och diskutera innehåll och praktiker i samisk, fornnordisk och kristen tradition och dess betydelse i det svenska samhället historia och nutid.  

Färdighet och förmåga
kunna analysera och problematisera lärares uppdrag i SO-undervisning  med hjälp av didaktiska begrepp
kunna planera arbetsområden/teman inom SO-området med tydliga lärandemål, genomtänkt och välstrukturerat ämnesinnehåll samt välmotiverade undervisningsmetoder och examinationsformer
kunna analysera kvaliteter i olika SO-läromedel
kunna diskutera och tillämpa centrala teorier och modeller inom kulturgeografi

Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna problematisera SO-undervisningens betydelse för skolans värdegrundsuppdrag
kunna problematisera kursinnehållet utifrån ett klass- etnicitets- och genusperspektiv
 

Behörighetskrav

Förkunskapskrav för programmet: Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 b/A6 b)

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Föreläsningarna syftar dels till att ge översikter, men också att problematisera såväl ämnesstoff som ämnesdidaktik. Föreläsningarna kan både ha funktionen att förklara kurslitteraturen och att ge bredd utöver kurslitteraturen. Seminarier syftar till att i mindre grupper diskutera avgränsade frågeställningar eller del av kurslitteratur. Gruppövningar syftar till att öva färdigheter och förhållningssätt.

Examination

Varje moment examineras i enskild skriftlig form och i muntlig form. Med enskild skriftlig form avses skrivsalstentamen, hemtentamen eller annan form av inlämningsuppgift. Med muntlig examination avses enskild muntlig tentamen, muntlig examination i grupp eller examinerande övningar.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande av del av kurs eller hel kurs ställs till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina. Blankett för tillgodoräknande hittas via http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 3

    OBS! Litteraturlistan kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.

    Gemensam litteratur för hela kursen

    Franck Olof
    Samhällsämnenas didaktik : årskurs 4-6
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-44-07950-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
    Lindström G, Pennlert L-Å
    Fundo förlag : 2006 :
    Obligatorisk

    Kursplan i Samhällskunskap. Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket :
    Obligatorisk

    Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i Geografi, Historia, Religionskunskap och Samhällskunskap.
    Skolverket : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (Lgr11)

    Artiklar och annat material enligtlärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s.

    Mom1: Historia och samhälle

    Gustafsson Harald
    Nordens historia : en europeisk region under 1200 år
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 297 s. :
    ISBN: 91-44-49031-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det svenska samhället 800-1720 : klerkernas och adelns tid
    Lindkvist Thomas, Sjöberg Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 528 s. :
    illustrationer, kartor, källtexter, diskussionsfrågor
    ISBN: 91-44-01467-8 ( inb.) : 570:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mom 2: Religion och samhälle

    Hedin Christer
    Kristendom : lära, fromhetsliv och historia
    1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2011 : 319 s. :
    ISBN: 978-91-7504-233-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ( valda delar)

    Norden : religion i forntid och religionsundervisning i nutid
    Liljefors Persson Bodil, Tidman Nils-Åke
    [Sverige] : Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) : 2012 : 124 s. :
    Läsanvisning: Årsbok 43

    Religion i Sverige
    Svanberg Ingvar, Westerlund David
    1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2008 : 439 s. :
    ISBN: 978-91-7504-199-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Religiösa praktiker i Sverige förr och nu: En antologi
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2013 :
    Obligatorisk

    Artikelsamling: samisk religion

    Referenslitteratur till mom 2

    Mebius Hans
    Bissie : studier i samisk religionshistoria.
    Östersund : Jengel, 2003 (Östersund : eri) : 247 s. : ill. :
    ISBN: 91-88672-05-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fornnordisk religion
    Steinsland Gro, Ericsson Malin
    Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 568 s. :
    ISBN: 978-91-27-11429-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    MOM 3: Geografi och samhälle

    Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
    Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 224 s. :
    ISBN: 91-47-06504-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till kartografi och geografisk information.
    Hall O., Alm G., Ene S., Jansson U.
    Lund : 2003 :
    ISBN: 91-44-04050-4 (ISBN 13:9789144040509)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Studentlitteratur Ca 150 sidor

    Human geography : places and regions in global context
    Knox Paul L., Marston Sallie A.
    6th ed. : Pearson : 2013. :
    ISBN: 9781292020877
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Ca 400 sid.

    Geografididaktik : perspektiv och exempel
    Møller Jens Peter, Axelsson Sture
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 119, [1] s. :
    ISBN: 91-47-05140-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar enligt lärarens anvisningar. Ca 100 sid.

    Mom 4: De samhällsorienterande ämnenas didaktik

    Forum : samhällskunskap 123
    Brolin Krister, Nohagen Lars
    2. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 623 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Valda delar

    Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika
    Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 140 s. :
    ISBN: 978-91-47-09946-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
    Lindström G, Pennlert L-Å
    Fundo förlag : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: OBS! 5:e uppl 2012, 73s

    Hammarberg Thomas
    Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/5344/a/40998
    Obligatorisk

    Kursplan i Samhällskunskap. Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (Lgr 11)

    Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap.
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (39s)

    Franck Olof
    Samhällsämnenas didaktik : årskurs 4-6
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-44-07950-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ( urval)

    Lagtexter. Utdrag ur: Föräldrabalken (1949:381), Socialtjänstlagen (2001:453), Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

    Artiklar och annat material enligt lärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s. E-böcker och paperback kan finnas tillgängliga.

  • Giltig från: 2014 vecka 2

    OBS! Litteraturlistan kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.

    Almén Edgar
    Livstolkning och värdegrund : att undervisa om religion, livsfrågor och etik
    Linköping : Univ., Skapande vetande : 2000 : 251 s. :
    ISBN: 91-7219-804-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Skapande vetande nr 37

    Cresswell Tim
    Place : a short introduction
    Malden, MA : Blackwell Pub. : 2004 : viii, 153 s. :
    ISBN: 1-4051-0671-9 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hark Christina
    Ekonomi i stort och smått : en bok för lärarutbildningen om hushållens ekonomi
    Stockholm : Konsumentverket :b Kooperativa institutet (Koopi) : cop. 1999 : 189 s. :
    ISBN: 91-7398-702-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnets bästa : om föräldrars och samhällets ansvar
    Ewerlöf Göran, Sverne Tor, Singer Anna
    5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2004 : 267 s. :
    ISBN: 91-39-10702-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
    Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 224 s. :
    ISBN: 91-47-06504-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustafsson Harald
    Nordens historia : en europeisk region under 1200 år
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 297 s. :
    ISBN: 91-44-49031-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s 1-158)

    Hedin Christer
    Kristendom : lära, fromhetsliv och historia
    1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2011 : 319 s. :
    ISBN: 978-91-7504-233-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Hermansson Adler Magnus
    Historieundervisningens byggstenar : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 248 s. :
    ISBN: 978-91-47-09329-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika
    Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 140 s. :
    ISBN: 978-91-47-09946-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erövra demokratin!
    Larsson Hans Albin, Lundquist Sophia
    2. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2004 : 208 s. :
    ISBN: 91-7150-932-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Norden : religion i forntid och religionsundervisning i nutid
    Liljefors Persson Bodil, Tidman Nils-Åke
    [Sverige] : Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) : 2012 : 124 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årsbok 43

    Det svenska samhället 800-1720 : klerkernas och adelns tid.
    Lindkvist Thomas, Sjöberg Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 528 s. :
    ISBN: 91-44-01467-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Gunilla
    Historia som tema och gestaltning.
    Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : 120 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-01341-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
    Obligatorisk

    Forntiden runt hörnet : en arkeologisk handledning för grundskolans lärare
    Lindström Jonathan, Hjort Sofi
    Stockholm : Stockholms läns museum : 1998 : 151 s. :
    ISBN: 91-87006-28-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flickornas historia : från Igelkottsflickan på stenåldern till Julia i vår tid
    Lindström Kristina, Tidholm Anna-Clara
    Stockholm : Alfabeta : 1997 : 160 s. :
    ISBN: 91-7712-770-6 (inb.) ; 195:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An Introduction to economic geography : globalization, uneven development, and place
    Mackinnon Danny, Cumbers Andrew
    Harlow : Prentice Hall : 2007 : 354 s. :
    ISBN: 0-13-129316-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geografididaktik : perspektiv och exempel
    Møller Jens Peter, Axelsson Sture
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 119, [1] s. :
    ISBN: 91-47-05140-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Qvarsell Birgitta
    Barns perspektiv och mänskliga rättigheter. Godhetsmaximering eller kunskapsbildning
    . :
    http://www.ped.gu.se/biorn/barnperspektiv/9.qvarsell.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.ped.gu.se/biorn/barnperspektiv/9.qvarsell.pdf

    Religiösa praktiker i Sverige förr och nu
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2013 :
    Obligatorisk

    Rädda barnen: Tilläggsrapport från Rädda barnens till FN:s kommitté för barnets rättigheter angående svenska regeringens fjärde rapport
    . :
    http://shop.rb.se/product/product.aspx?itemid=5000975
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://shop.rb.se/product/product.aspx?itemid=5000975

    Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
    Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
    Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-85335-93-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
    Skolverket : 2011 :
    Hämtas från
    Obligatorisk

    Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i Geografi, Historia, Religionskunskap och Samhällskunskap.
    Skolverket : 2011 :
    Obligatorisk

    Religion i Sverige
    Svanberg Ingvar, Westerlund David
    1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2008 : 439 s. :
    ISBN: 978-91-7504-199-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vernersson Folke
    Undervisa om samhället : didaktiska modeller och läraruppfattningar
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 362 s. :
    ISBN: 91-44-01014-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vinterek Monica
    Fakta och fiktion i undervisningen
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning : 2000 :
    http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/lofunr4_2000.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nr 4, Se länk: http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/lofunr4_2000.pdf

    Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. UD info. September 2006. Utrikesdepartementet. Sthlm (delas ut till studerande)

    Referenslitteratur

    Mebius Hans
    Bissie : studier i samisk religionshistoria.
    Östersund : Jengel, 2003 (Östersund : eri) : 247 s. : ill. :
    ISBN: 91-88672-05-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fornnordisk religion
    Steinsland Gro, Ericsson Malin
    Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 568 s. :
    ISBN: 978-91-27-11429-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och annat material enligt lärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s. E-böcker och paperback kan finnas tillgängliga.