"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsorientering åk 4-6, 30 hp

Engelskt namn: Social Studies for Grades 4-6

Denna kursplan gäller: 2017-08-14 till 2018-12-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LU005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-02-27

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2017-05-17

Innehåll

Kursen innehåller 4 moment om vardera 7,5 hp: Historia och samhälle (7,5 hp), Religion och samhälle (7,5 hp), Geografi och samhälle (7,5 hp), samt De samhällsorienterande ämnenas didaktik (7,5 hp). Vart och ett av de tre första momenten innehåller integrerade didaktiska inslag motsvarande 2,5 hp.
Kursen innehåller 7,5 hp vardera av ämnena Historia, Samhällskunskap, Religionskunskap och Geografi.

Moment 1: Historia och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar översiktligt den historiska utvecklingen från 800-talet fram till våra dagar. I fokus står de breda utvecklingslinjerna och förändringsprocesserna i Norden: politiskt handlar det om statsbyggnadsprocessen och utvecklingen mot ett demokratiskt samhälle; socialt om olika socialgruppers levnadsvillkor liksom villkoren för kvinnor, män, flickor och pojkar och villkoren för nationella minoriteter; kulturellt om religion och folklig kultur och ekonomiskt om förändrade förutsättningar för människors arbete. Grundläggande didaktiska frågor av relevans för läraruppdrag analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet historia. Historiska metodövningar genomförs där källkritik övas och historievetenskapliga begrepp behandlas.

Moment 2: Religion och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar religionernas betydelse i det svenska samhället i historia och nutid. Fokus ligger på levd religion inklusive centrala tankegångar, religiösa berättelser och levnadsregler, ritualer samt heliga platser i världsreligionerna kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism. Även fornskandinavisk och äldre samisk religion belyses. Kristendomens betydelse och påverkan och betydelse för det svenska samhället förr och nu studeras, liksom religiösa praktiker och uttrycksformer.  Kursen problematiserar dessutom ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv. Vidare behandlas olika livsfrågor, några etiska begrepp och moraliska frågor. Grundläggande didaktiska frågor av relevans för detta uppdrag analyseras och diskuteras. Bland annat frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet religionskunskap.

Moment 3: Geografi och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar geografiämnets teoretiska och metodologiska grunder i ett sammanhang där människors skilda levnadsvillkor relaterade till såväl naturgivna som kulturskapade förhållanden på olika platser och regioner står i fokus.  Lokaliseringsteorins kärna och moderna tendenser presenteras, diskuteras och analyseras, liksom olika aspekter och teoribildningar kring lokal och regional utveckling. Teorier om den internationella ekonomins utveckling förstått som globalisering behandlas och problematiseras mot bakgrund av ojämn geografisk utveckling och relaterade miljöproblem. På varje geografisk nivå (lokal, regional, global) sker presentation i anknytning till empiriska exempel och orienteringar där relationen mellan natur och kultur särskilt uppmärksammas. Under momentet analyseras och diskuteras grundläggande geografididaktiska frågor. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet geografi.

Moment 4: De samhällsorienterande ämnenas didaktik (7,5 hp)
Momentet behandlar lärares samhällsorienterande undervisningsuppdrag i grundskolans mellanårskurser som det kommer till uttryck i gällande styrdokument.  Innebörden och betydelsen av kunskapsbildning i SO-ämnen analyseras och diskuteras liksom frågan om SO-ämnenas betydelse för skolans värdegrundsuppdrag.  Vidare problematiseras relationen mellan universitetsämnen och skolämnena inom SO-området. Olika modeller för strukturering av SO-ämnesinnehåll studeras liksom möjligheter till ämnesövergripande undervisning i skolans mellanårskurser. Olika metoder av relevans för SO-undervisningen behandlas liksom frågan hur kunskap medieras inom berörda skolämnen. Särskilt granskas IKT:s möjligheter och risker i SO-undervisningen.

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
kunna redogöra för lärares undervisningsuppdrag i grundskolans samhällsorienterande   ämnen så som det kommer till uttryck i    läroplan och kursplaner
kunna beskriva och diskutera olika kunskapskvaliteter inom skolämnena religion, historia, samhällskunskap och geografi i grundskolans mellanårskurser.
kunna beskriva möjligheter till ämnesövergripande undervisning.
översiktligt kunna redogöra för några centrala politiska, sociala, kulturella och ekonomiska utvecklingslinjer i Norden 800 - 2000
kunna analysera drivkrafterna bakom och konsekvenser av ekonomins internationalisering och globalisering
kunna beskriva och diskutera innehåll och praktiker i världsreligionerna samt kunna beskriva och diskutera kristendomens betydelse i det svenska samhället historia och nutid

Färdighet och förmåga
kunna analysera och problematisera lärares uppdrag i SO-undervisning med hjälp av didaktiska begrepp
kunna planera arbetsområden/teman inom SO-området med tydliga lärandemål, genomtänkt och välstrukturerat ämnesinnehåll samt välmotiverade undervisningsmetoder och examinationsformer
kunna analysera kvaliteter i olika SO-läromedel
kunna diskutera och tillämpa centrala teorier och modeller inom kulturgeografi
kunna diskutera några etiska begrepp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna problematisera SO-undervisningens betydelse för skolans värdegrundsuppdrag

kunna problematisera kursinnehållet utifrån ett klass- etnicitets- och genusperspektiv

 

Behörighetskrav

Genomgången kurs Att undervisa (VFU II), 6 hp eller motsvarande.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Föreläsningarna syftar dels till att ge översikter, men också att problematisera såväl ämnesstoff som ämnesdidaktik. Föreläsningarna kan både ha funktionen att förklara kurslitteraturen och att ge bredd utöver kurslitteraturen. Seminarier syftar till att i mindre grupper diskutera avgränsade frågeställningar eller del av kurslitteratur. Gruppövningar syftar till att öva färdigheter och förhållningssätt.

Examination

Varje moment examineras i enskild skriftlig form och i muntlig form. Med enskild skriftlig form avses skrivsalstentamen, hemtentamen eller annan form av inlämningsuppgift. Med muntlig examination avses enskild muntlig tentamen, muntlig examination i grupp eller examinerande övningar.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande av del av kurs eller hel kurs ställs till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina. Blankett för tillgodoräknande hittas via http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/.

 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 33

OBS! Litteraturlistan kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.

Gemensam litteratur för hela kursen

Franck Olof
Samhällsämnenas didaktik : årskurs 4-6
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 152 s. :
ISBN: 978-91-44-07950-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :
Obligatorisk

Kursplan i Samhällskunskap. Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket :
Obligatorisk

Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i Geografi, Historia, Religionskunskap och Samhällskunskap.
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Lgr11)

Artiklar och annat material enligtlärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s.

Moment1: Historia och samhälle

Gustafsson Harald
Nordens historia : en europeisk region under 1200 år
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 297 s. :
ISBN: 91-44-49031-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Det svenska samhället 800-1720 : klerkernas och adelns tid
Lindkvist Thomas, Sjöberg Maria
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 528 s. :
illustrationer, kartor, källtexter, diskussionsfrågor
ISBN: 91-44-01467-8 ( inb.) : 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Religion och samhälle

Religioner, livsåskådningar och etik : för lärare årskurs 4-6
Franck Olof, Osbeck Christina, Brömssen Kerstin von
Malmö : Gleerups : 2016 : 296 s. :
ISBN: 9789140692658
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Religion i Sverige
Svanberg Ingvar, Westerlund David
1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2008 : 439 s. :
ISBN: 978-91-7504-199-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Artiklar

Moment 3: Geografi och samhälle

Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 224 s. :
ISBN: 91-47-06504-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till kartografi och geografisk information.
Hall O., Alm G., Ene S., Jansson U.
Lund : 2003 :
ISBN: 91-44-04050-4 (ISBN 13:9789144040509)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Studentlitteratur Ca 150 sidor

Human geography : places and regions in global context
Knox Paul L., Marston Sallie A.
6th ed. : Pearson : 2013. :
ISBN: 9781292020877
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ca 400 sid.

Artiklar enligt lärarens anvisningar. Ca 100 sid.

Referenslitteratur till moment 3

Diamond Jared
Collapse: How Societies Choose to Fail or Survive.
London : Penguin (finns även på svenska) : 2005 :

Geografididaktik : perspektiv och exempel
Møller Jens Peter, Axelsson Sture
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 119, [1] s. :
ISBN: 91-47-05140-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 100 sidor

Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin
Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 214 s. :
ISBN: 91-44-02115-1 :
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Bo
Geo : geografi för gymnasiet
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2008 : 366 s. :
ISBN: 978-91-40-64806-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Sveriges Nationalatlas SNA.

Moment 4: De samhällsorienterande ämnenas didaktik

Forum : samhällskunskap 123
Brolin Krister, Nohagen Lars
2. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 623 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar

Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika
Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 140 s. :
ISBN: 978-91-47-09946-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: OBS! 5:e uppl 2012, 73s

Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter : konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. : Stockholm : Utrikesdepartementet : 2006 : 80 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/5344/a/40998
Obligatorisk

Kursplan i Samhällskunskap. Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Lgr 11)

Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap.
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: (39s)

Franck Olof
Samhällsämnenas didaktik : årskurs 4-6
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 152 s. :
ISBN: 978-91-44-07950-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( urval)

Lagtexter. Utdrag ur: Föräldrabalken (1949:381), Socialtjänstlagen (2001:453), Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Artiklar och annat material enligt lärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s. E-böcker och paperback kan finnas tillgängliga.