"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK), 7,5 hp

Engelskt namn: Knowledge, Science and Research Methodology

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 till 2015-10-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LU006

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-05

Innehåll

Kursen ger en bred introduktion till frågor om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik.  Den ger en förberedelse både till fortsatt akademisk utbildning och till yrkesverksamhet som lärare i förskola och skola, en verksamhet som innehåller såväl pedagogiska arbetsmoment med barn och elever som egen fortbildning och gemensam verksamhetsutveckling.  I särskilt fokus för kursen står förskolans och skolans uppdrag att förmedla kunskap och stimulera kunskapsutveckling.

Kursen ger fördjupad kunskap om lagar och styrdokument rörande förskolans och skolans kunskapsuppdrag.  Den introducerar begrepp, teorier och rön inom kunskaps- och vetenskapsteori. Teman som behandlas inkluderar vad kunskap är, vilka former av kunskap som finns och hur vi får sådana kunskaper. Vidare diskuteras vad som utmärker vetenskaplig forskning och vad vetenskaplighet innebär. I samband med detta introduceras även vetenskapliga metoder (såväl kvantitativa som kvalitativa). Frågan om hur beprövad erfarenhet inom läraryrket förhåller sig till vetenskaplig kunskap problematiseras och diskuteras. I kursen behandlas också kunskap och vetenskap från ett genusperspektiv, och hur olika kunskapsformer som urskiljs i läroplanen i arbetet som lärare kan användas för att analysera mål i undervisning och lärande.

Kursen ger också grundläggande praktiska redskap för och träning i att värdera informationskällor i form av källkritik, argumentationsanalys och statistik. Tillsammans med teoretiska kunskaper om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik förbereder dessa praktiska inslag blivande lärare för att kritiskt och på vetenskaplig grund utöva läraryrket.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa en fördjupad kunskap om och förståelse för förskolans och skolans kunskapsuppdrag såsom det beskrivs i lagar och styrdokument;
  • visa god förståelse för olika kunskapsbegrepp, kunskapsformer och teorier om hur kunskap och färdigheter utvecklas, samt hur kunskap förhåller sig till begrepp som sanning, goda skäl, tillförlitlighet, och objektivitet;
  • visa grundläggande förståelse för skillnaderna mellan vetenskap och beprövad erfarenhet, och mellan vetenskap och pseudovetenskap och icke-vetenskap;
  • visa grundläggande förståelse för olika vetenskapliga metoder, såsom kvantitativa och kvalitativa metoder, samt vilken roll hypoteser, teorier, observationer och statistisk metodologi spelar i dessa;

Färdigheter och förmåga

  • visa grundläggande förmåga att reflektera och resonera kring frågor rörande kunskapens relation till olika perspektiv, såsom genusperspektiv och etniska perspektiv, samt hur dessa frågor förhåller sig till möjligheten av allsidig och objektiv kunskap;
  • kunna analysera lärandemål utifrån de olika kunskapsformer som urskiljs i läroplanen;
  • kunna tillämpa grundläggande metoder för informationsvärdering, såsom redskap från argumentationsanalys, statistisk metodologi, och källkritik i vid mening;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa en grundläggande repertoar av verktyg för att reflektera kring utbildningsfilosofiska frågor som rör förskolans och skolans kunskapsuppdrag;
  • visa en grundläggande repertoar av verktyg för att reflektera över och förhålla sig kritisk till anspråk på kunskap och vetenskaplighet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och paneldiskussioner.  All undervisning är examinationsförberedande. Föreläsningar ger studenten stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa kunskap och förståelse, men syftar också att introducera studenter till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Gruppövningarna ger stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt, men syftar även till att förankra mer faktabaserade inslag. Paneldiskussioner syftar till att knyta ihop olika delar av kursen och att relatera olika perspektiv på kunskap och vetenskap till varandra.

När studenterna är indelade i grupper kommer gruppindelning att göras utifrån studentens examensinriktning.

Examination

Examinationen består av två skrivsalstentamina. Ett syfte med skrivsalstentamen är att garantera att varje students kunskaper och reflektionsförmåga synliggörs och kan bedömas med säkerhet. Dessa tentamina innehåller dock också träningsmoment som bidrar till att befästa kunskaper och färdigheter. Den första tentamen innehåller dels en kontroll av grundläggande faktakunskaper rörande lagar och styrdokument ifråga om de olika skolnivåernas kunskapsuppdrag, dels en del om kunskap, vetenskap och forskningsmetodik som examinerar både kunskap och förståelse och färdigheter och förmågor.  Den andra tentamen examinerar färdighet och förmåga till praktisk informationsvärdering.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov erbjuds senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle – ett så kallat uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten vid kursansvarig institution begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.

Den första tentamen bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes analytiska och problematiserande förmåga. Den andra tentamen bedöms enligt skalan Godkänd eller Underkänd.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på den första tentamen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 45

    Litteratur

    Johansson Lars-Göran
    Introduktion till vetenskapsteorin
    3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-7235-082-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sidorna 25-76 och 90-91 (sammanlagt 53 sidor)

    Kjørup Søren
    Människovetenskaperna – problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
    Lund: Studentlitteratu : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitlet "Vetenskapens kön" (s. 107-122, tillgänglig i cambro)

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    Stockholm : Bonnier : 2001 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-057677-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar (15 sidor, tillgänglig i kompendieform)

    .
    Urval om motsvarande 70 sidor från SCB:s material: ”Klassrummet” och "Statistikskolan"
    SCB : . :
    http://www.scb.se
    Obligatorisk

    .
    Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
    Skolverket : 2013 :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)

    Thurén Torsten
    Källkritik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
    ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: eller senare upplaga

    .
    SOU 1992:94. Skola för bildning.
    Utbildningsdepartementet, Stockholm: Allmänna Förlaget. : . :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 2. Kunskap och lärande (25 sidor, tillgänglig i kompendieform)

    Skollagen http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar Läsanvisning: Sök efter ordet "kunskap" i lagen, och läs de delar som berör kunskap. Fokusera på det som behandlas i undervisningen Den för studentens examensinriktning relevanta läroplanen bland: Läroplan för förskolan Lpfö 98, reviderad 2010 (www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973 );

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 2011 (www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973 ) Läsanvisning: Inledning samt del 1 och 2 (sid 1-19) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 Skolverket 2011 (www.skolverket.se/regelverk/laroplaner-1.147973 ); Läsanvisning: sekt 1-2 (sid 1-16) Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker som tillhandahålls av lärarna tillkommer.

  • Giltig från: 2015 vecka 44

    Litteratur

    Johansson Lars-Göran
    Introduktion till vetenskapsteorin
    3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-7235-082-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sidorna 25-76 och 90-91 (sammanlagt 53 sidor)

    Kjørup Kjørup
    Människovetenskaperna – problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
    Lund: Studentlitteratur : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitlet "Vetenskapens kön" (s. 107-122, tillgänglig i kompendieform)

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    Stockholm : Bonnier : 2001 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-057677-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar (15 sidor, tillgänglig i kompendieform)

    .
    Urval om motsvarande 70 sidor från SCB:s material: ”Klassrummet” och "Statistikskolan"
    SCB : . :
    http://www.scb.se
    Obligatorisk

    .
    Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
    Skolverket : 2013 :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)

    Thurén Torsten
    Källkritik
    2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
    ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: eller senare upplaga

    .
    SOU 1992:94. Skola för bildning.
    Utbildningsdepartementet, Stockholm: Allmänna Förlaget. : . :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 2. Kunskap och lärande (25 sidor, tillgänglig i kompendieform)

    Beroende på studentens examensinriktning tillkommer: Läroplan för förskolan (www.skolverket.se); Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se); eller Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se);samt Skollagen (www.skolverket.se). Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker som tillhandahålls av lärarna tillkommer.

    Referenslitteratur

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst