"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att skapa goda förutsättningar för matematiklärande i fkl till år 6 med särskilt fokus på mål i år 3. Lärarfortbildning., 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developing good learning conditions in mathematics classrooms in primary school

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 6MN010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-03-21

Innehåll

I kursen studeras matematisk ämnesteori och ämnesdidaktik. Lärares kompetens för att skapa goda lärandemiljöer i matematik behandlas med speciellt fokus på mål i år 3. Särskild vikt läggs vid förmågan att kunna bedöma och kommunicera elevers lärande. Elevers olika behov och bakgrund probematiseras i kursen. Utgångspunkten tas i aktuell skoldebatt och forskning i matematikdidaktik. Under kursens gång genomförs undersökningar/undervisningsförsök i den egna verksamheten så att kursens teoretiska innehåll knyts ihop med skolpraktiken

Förväntade studieresultat

• redogöra för centrala begrepp inom aritmetik, bråk, procent, decimaltal och algebra • tolka styrdokumentens mål i matematik med särskilt fokus på mål 3 • analysera, bedöma och reflektera över flickors och pojkars kunskapsutvecklingen i matematik • analysera matematikundervisningen utifrån elevers olika bakgrund och behov • värdera olika arbetssätt och arbetsmaterial i matematikundervisning t.ex. tekniska och laborativa hjälpmedel/läromedel • planera, genomföra, dokumentera och redovisa undersökningar/undervisningsförsök i den egna praktiken

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Kursen ges på distans med tre kursträffar på campus och med 50 % studietakt. Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. Cambro eller Adobe Connect, dels via kursträffar där arbetsformerna varieras. Workshops, laborationer, seminarier och redovisningar är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker i form av muntlig och skriftlig redovisning av såväl gruppuppgifter som individuella arbeten. På de individuella delarna ges något av betygen VG, G eller U. På gruppuppgifter ges endast betygen G och U. På hela kursen ges något av betygen VG, G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur ett didaktiskt perspektiv För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Analysschema i matematik för åren före skolår 6 : http://www.skolverket.se/publikationer?id=2347
1. uppl. : Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : cop. 2000 : 44 s. :
ISBN: 91-89314-14-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Inside the black box. Raising standards through classroom assessment
Black Paul, Dylan Wiliam
London : Kings college : 1998 : s21 :
Obligatorisk

Diagnostiska uppgifter i matematik : för användning i de tidiga skolåren. Kan laddas ner från http:// www.skolverket.se/publikationer?id=2322
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2000 : [2], 100 s. :
ISBN: 91-89314-15-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Five"'Key strategies" for Effective Formative Assessment
Dylan Wiliam, Thompson Marnie
Kan laddas ner fran : www.nctm.org/news/content.aspx?id=11474 : 2007 :
Obligatorisk

Löwing Madeleined 1946-
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 308 s. :
http://www.studentlitteratur.se/aritmetik
ISBN: 978-91-44-00874-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Matematik : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2007 : 68 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/519
ISBN: 978-91-85589-33-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McIntosh Alistair
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NMC) : 2008 : 244 s. +e 1 CD-ROM + 1 bilaga :
ISBN: 978-91-85143-13-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
ISBN: 978-91-85589-58-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolinspektionen 2009 www.skolinspektion.se
Undervisningen i matematik- utbildningens innehåll och ändamålsenlighet : Kvalitetsgranskning Rapport 2009:5
2009 :
Obligatorisk

Skolverket 2008
Svenska elevers matematikkunskaper i TIMSS 2007 : Analysrapport till 323
www.skolverket.se/publikationer : 2008 :
Obligatorisk

Skolverket
Diamant- diagnosbank i matematik för de tidigare skolåren. Kan laddas ner från: www.skolverket.se/sb/d/260/a/14694 : www.skolverket.se/sb/d/260/a/14694

Obligatorisk

Skolverket
Grundskolan : kursplaner och betygskriterier.
1. uppl. : Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 117 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
ISBN: 91-38-31729-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sollervall Håkan
Tal : och de fyra räknesätten : 2, 3, 5, 7, 11 ...
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 172 s.b ill.c 23 cm :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32877-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04527-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Underlag till ramverk för provbank/bedömningsresurs i grundskolan
Svingby Gunilla, Jönsson Anders
[Stockholm] : Skolverket : [2007] : s 17-42 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1678z Fulltext
Obligatorisk

Utbildningsdepartmentet 2005
Läroplan för de obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem Lpo 94
Stockholm : Regeringskansliet : 2005 :
Obligatorisk

Grupp 1 Referenslitteratur

Mathematics assessment : a practical handbook for grades 3-5
Allen Charles, Stenmark Jean Kerr, Bush William S.
Reston, Va. : National Council of Teachers of Mathematics : cop. 2001 : vii, 167 p. :
ISBN: 0-87353-498-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjematematik : hemmet och skolan i samverkan
Trygg Lena, Andersson Christina, Wallby Anders
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2004 : 116 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1863
ISBN: 91-88450-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Boesen Jesper
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : cop. 2006 : 290 s. :
ISBN: 91-85143-05-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Baskunskaper i matematik : för skola, hem och samhälle.
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 372 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02217-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Matematikverkstad : en handledning för att bygga, använda och utveckla matematikverkstäder
Rystedt Elisabeth, Trygg Lena
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) : 2005 : [6], 136 s. :
ISBN: 91-85143-02-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Wallby Karin
Nämnaren Tema: Upplagsboken
Göteborg : NCM Göteborgs universitet : 2002 :

Litteraturlistan kan revideras inför varje kurs