"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik fördjupning 2, 30 hp

Engelskt namn: Music, continuation 2

Denna kursplan gäller: 2016-07-25 och tillsvidare

Kurskod: 6MU050

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-06-10

Innehåll

Moment 1, 15 hp
Momentet ger fördjupade kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer, som bygger vidare på tidigare kursers innehåll. Det skapas möjlighet till fördjupning i valfri huvudinriktning som huvudinstrument eller musikteori/arrangering/komposition. Förutom pop/rockensembler utvecklas fördjupade kunskaper om stråk- och blåsensembler. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation fördjupas, utvecklas och integreras med arrangering och ensembleledning. Detta sker förutom med inriktning mot musikundervisning även mot konstnärligt arbete. I momentet ges fördjupade kunskaper i att planera, utforma och genomföra konstnärliga produktioner/produkter. En grund för detta och för det kommande yrket är att förutom elektro/akustiska instrument även behärska olika digitala verktyg som används i musikundervisning och konstnärligt arbete, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot såväl pedagogisk planering och organisation av musikundervisning som konstnärliga framställningar. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. I kursen utvecklas studenternas musikdidaktiska kunskaper genom kontinuerligt arbete i samverkansskolor som bearbetas och fördjupas vid seminarier. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till såväl aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna som för konstnärliga produkter. I kursen fördjupas kunskaper och färdigheter i vetenskapligteoribildning, begreppsdefinitioner och metoder inom fältet musikpedagogik. Studenterna fördjupar kunskaper och färdigheter för det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan fördjupas inom olika modaliteter, som auditivt och visuellt.

Ämneskunskaper:

  •  Vetenskapliga metoder och teorier 1 (1 av 3)
  •  musikundervisning som forskningsområde 1 (1 av 3)
  •  instrumentfördjupning 3 (3 av 5)
  •  huvudinriktning 3 (3 av 5)
  •  kör och körledning 7 (7 av 8)
  •  orkesterledning 3 (3 av 4)
  •  musikteori/gehör 7 (7 av 11)
  •  arrangering och komposition 9 (9 av 11)
  •  improvisation 9 (9 av 11)
  •  musikskapande 9 (9 av 11)
  •  musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 9 (9 av 11)
  •  metodik relaterad till momentets ämneskunskaper 9 (9 av 11)
  •  tillämpad musikdidaktik 9 (9 av 10)
  •  konstnärlig gestaltning 1 (1 av 3)

Moment 2, 15 hp
Momentet omfattar fördjupning i ett huvudinstrument, samt egen vald fördjupning. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation integreras och skapar förutsättningar för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning såväl med inriktning mot musikundervisning som konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska olika tekniska och digitala verktyg som används, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. I kursen utvecklas studenternas musikdidaktiska kunskaper genom kontinuerligt arbete i samverkansskolor som bearbetas och fördjupas vid seminarier.Pedagogisk planering och konstnärliga uttrycksformer prövas och utvecklas genom användande av såväl traditionella som digitala instrument. Till detta utvecklas olika bedömningsmaterial med inriktning mot både pedagogisk och konstnärlig verksamhet. Vetenskapliga metoder och teorier fördjupas och konkretiseras i kursmomentet, utifrån såväl aktuell musikpedagogisk forskning som genom egna fältstudier. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen.

Ämneskunskaper:

  • Vetenskapliga metoder och teorier 2 (2 av 3) 
  • musikundervisning som forskningsområde 2 (2 av 3)
  • instrumentfördjupning 4 (4 av 5)
  • huvudinriktning 4 (4 av 5)
  • kör och körledning 8 (8 av 8)
  • orkesterledning 4 (4 av 4)
  • musikteori/gehör 4 (8 av 11)
  • arrangering och komposition 10 (10 av 11)
  • improvisation 10 (10 av 11)
  • musikskapande 10 (10 av 11)
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 10 (10 av 11)
  • metodik relaterad till momentets ämneskunskaper 10 (10 av 11)
  • tillämpad musikdidaktik 10 (10 av 10)
  • konstnärlig gestaltning 2 (2 av 3)

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:
Kunskap och förståelse:

  • kunskap om styrdokument för de frivilliga skolformerna
  • att utveckla fördjupad förståelse om olika musikaktiviteter till didaktiska teorier och texter
  • utvecklad fördjupad förståelse om specifika förutsättningar för kör och orkesterledning
  • utvecklad kompetens i distribution av musikaliska produkter
  • utvecklad fördjupade kunskap om olika akustiska förutsättningar för inspelning
  • utvecklad fördjupad kunskap om lagar och regler för konstnärliga produktioner
  • utvecklad fördjupad kunskap om vetenskapliga teorier, begrepp och metoder
  • att självständigt bedöma elevers lärande och resultat

Färdighet och förmåga:

  • självständigt leda olika körer och ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar
  • utvecklad färdighet att på avancerad nivå hantera såväl instrument som metodik i relation till detta
  • utvecklad kompetens att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik
  • utvecklad kompetens att kritiskt granska vetenskapliga text inom forskningsområdet 
  • utvecklad kompetens att dokumentera musikaktiviteter och projekt
  • utvecklad avancerad färdighet att digitalt redigera inspelningar och musikaktiviteter
  • utvecklad kompetens att designa ljudlandskap
  • utvecklad kompetens att utveckla miljöer för multipla lärandestrategier 1

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • utvecklad kompetens att värdera och bedöma musikframföranden och interpretationer
  • ett utvecklat kreativt förhållningssätt till elevers musikaktiviteter, lärande och progression
  • ett utvecklat kritiskt förhållningssätt till eget lärande
  • utvecklad förmåga att problematisera förutsättningar för musikaliska aktiviteter utifrån etiska- och konstnärliga aspekter
  • ha ett kritiskt förhållningssätt till vetenskapliga texter

Behörighetskrav

Musik fördjupning 1, moment 1 15 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.

Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik, både i en skolkontext och som konstnärligt uttryck.  

I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att behärska vetenskapliga metoder och teorier i relation till musikpedagogik.

Examination

Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan var såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.
 
Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs.

För betyget Väl Godkänd, VG, läggs vikt vid att den studerande visar en hög grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid institutionen för estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 68 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på
under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 30

Moment 1

Fry Duncan R
Live sound mixing
4 uppl. : Victoria, Australia : Roztralia : 2005 : 184 s. :
ISBN: 0-646-11235-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikkpedagogiske utfordringer : artiklar om musikkpedagogisk teori og praxis
Varkøy Øivind, Johansen Geir, Kalsnes Signe
Oslo : Cappelen Akademisk Forlag : 2004 : 204 s. :
ISBN: 82-02-24012-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.33-45)

Gustavsson Jonas
Det sociala fältet och den musikpedagogiska kroppen. Några reflektioner kring ett avhandlingsprojekt
Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 5 : 2001 :
Obligatorisk

Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
2. utg. : Oslo : Cappelen Damm akademisk : cop. 2013 : 266 s. :
ISBN: 978-82-02-27038-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nicklasson Hans
Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
ISBN: 91-631-8145-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musik i grundskolan : en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9
Stockholm : Skolverket ; Fritze [distributör] : 2015 : 227 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Gymnasieskolans kursplaner
Skolverket :
Skolverket - kursplaner
Obligatorisk

Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare

Moment 2

Fry Duncan R
Live sound mixing
4 uppl. : Victoria, Australia : Roztralia : 2005 : 184 s. :
ISBN: 0-646-11235-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nicklasson Hans
Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
ISBN: 91-631-8145-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmenn musikkundervisning : perspektiver på praksis
Sætre Jon Helge, Salvesen Geir
1. utg., 1. oppl. : Oslo : Gyldendal Akademisk : 2010 : 302 sider :
ISBN: 9788205400146
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zandén Olle
Samtal om samspel : kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet
Göteborg : Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2010 : xiii, 239 s. :
http://hdl.handle.net/2077/22119
ISBN: 978-91-977758-7-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.39-69,91-149 (urval bland de presenterade grupperna, ca 30 sid), 177-192)

Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare