"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik fördjupning 1, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-06-02

Engelskt namn: Music, continuation 1

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2016-10-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MU052

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-06-09

Innehåll

Moment 1, 15 hp
Momentet ger fördjupade kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer, som bygger vidare på tidigare kursers innehåll. Det skapas möjlighet till fördjupning i valfri huvudinriktning som huvudinstrument eller musikteori/arrangering/komposition. Förutom pop/rockensembler utvecklas fördjupade kunskaper om stråk- och blåsensembler. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation fördjupas, utvecklas och integreras med arrangering och ensembleledning. Detta sker förutom med inriktning mot musikundervisning även mot konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att förutom elektro/akustiska instrument även behärska olika digitala verktyg som används i musikundervisning och konstnärligt arbete, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning, med digitala verktyg framställa eget undervisningsmaterial samt konstnärliga artefakter. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. I kursen utvecklas studenternas musikdidaktiska kunskaper genom kontinuerligt arbete i samverkansskolor som bearbetas och fördjupas vid seminarier. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Inom skolverksamheten kommer olika aspekter av integration med andra ämnen att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till såväl aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna som aktuell musikpedagogisk forskning. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:

  • instrumentfördjupning 1 (1 av 5)
  • huvudinriktning 1 (1 av 5)
  • sång och röstvård 7 (7 av 10)
  • kör och körledning 5 (5 av 8)
  • orkesterledning 1 (1 av 5)
  • musikteori/gehör 7 (7 av 11)
  • arrangering och komposition 7 (7 av 11)
  • improvisation 7 (7 av 11)
  • musikskapande 7 (7 av 11)
  • ämnesspecifikt och ämnesintegrerat arbete 1 (1 av 2)
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 7 (7 av 12)
  • metodik relaterad till momentets ämneskunskaper 7 (7 av 12)
  • aktuell musikpedagogisk och didaktisk forskning 7 (7 av 12)
  • tillämpad musikdidaktik 7 (7 av 10)
  • olika förutsättningar för lärande 1 (1 av 2)

Moment 2, 15 hp
Momentet ger fördjupade kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer, som bygger vidare på tidigare kursers innehåll. Det skapas möjlighet till fördjupning i valfri huvudinriktning som huvudinstrument eller musikteori/arrangering/komposition. Förutom pop/rockensembler utvecklas fördjupade kunskaper om stråk- och blåsensembler. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation fördjupas, utvecklas och integreras med arrangering och ensembleledning. Detta sker förutom med inriktning mot musikundervisning även mot konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att förutom elektro/akustiska instrument även behärska olika digitala verktyg som används i musikundervisning och konstnärligt arbete, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning, med digitala verktyg framställa eget undervisningsmaterial samt konstnärliga artefakter. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. I kursen utvecklas studenternas musikdidaktiska kunskaper genom kontinuerligt arbete i samverkansskolor som bearbetas och fördjupas vid seminarier. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Inom skolverksamheten kommer olika aspekter av integration med andra ämnen att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till såväl aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna som aktuell musikpedagogisk forskning. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:

  • instrumentfördjupning 2 (2 av 5)
  • huvudinriktning 2 (2 av 5)
  • kör och körledning 6 (6 av 8)
  • orkesterledning 2 (2 av 4)
  • musikteori/gehör 6 (6 av 11)
  • arrangering och komposition 8 (8 av 11)
  • improvisation 8 (8 av 11)
  • musikskapande 8 (8 av 11)
  • ämnesspecifikt och ämnesintegrerat arbete 2 (2 av 2)
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 8 (8 av 12)
  • metodik relaterad till momentets ämneskunskaper 8 (8 av 11)
  • musikundervisning som forskningsområde 1 (1 av 4)
  • tillämpad musikdidaktik 8 (8 av 10)
  • olika förutsättningar för lärande (1 av 2)

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om styrdokument för de frivilliga skolformerna
  • kunna relatera olika musikaktiviteter till didaktiska teorier och texter
  • utvecklat förståelse om specifika förutsättningar för kör och orkesterledning
  • utvecklat kunskap om distribution av musikaliska produkter
  • utvecklat kunskap om olika akustiska förutsättningar för inspelning
  • utvecklat kunskap om lagar och regler för konstnärliga produktioner
  • utvecklat förståelse om vetenskapliga förhållningssätt till forskning
  • självständigt kunna bedöma elevers lärande och resultat

Färdighet och förmåga

  • självständigt kunna leda olika körer och ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar
  • utvecklat färdighet att på avancerad nivå hantera såväl instrument som metodik i relation till detta
  • utvecklat förmåga att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik
  • utvecklat förmåga att kritiskt förhålla sig till vetenskaplig text inom forskningsområdet 
  • utvecklat förmåga att dokumentera musikaktiviteter och projekt
  • utvecklat färdighet att digitalt redigera inspelningar och musikaktiviteter
  • utvecklat färdighet att designa ljudlandskap
  • utvecklat förmåga att utveckla miljöer för multipla lärandestrategier 1

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utvecklat förmåga att värdera och bedöma musikframföranden och interpretationer
  • utvecklat kreativt förhållningssätt till elevers musikaktiviteter, lärande och progression
  • utvecklat kritiskt förhållningssätt till eget lärande
  • utvecklat förmåga att problematisera förutsättningar för musikaliska aktiviteter utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter

Behörighetskrav

Godkända kurser Musik 1, 30 hp, Musik 2, 30 hp samt Musik 3, 30 hp
eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt antagningsprov till kursen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.

Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik, både i en skolkontext och som konstnärligt uttryck.  

I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att presentera och bearbeta aktuell forskning.
 

Examination

Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan vara såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.
 
Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs.

För betyget Väl Godkänd, VG, läggs vikt vid att den studerande visar en hög grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid institutionen för estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 68 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på
under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.