"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Aktuell samhällsdidaktik och demokratiforskning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Current Civic Didactics and Research on Democracy

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6PE065

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27

Innehåll

Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper om och förtrogenhet med aktuell samhällsdidaktisk forskning och litteratur. Några av de teman som behandlas gäller skolans och samhällsundervisningens demokratifostrande funktion, deliberativa aspekter samt frågor om ungdomar och politik och frågorna analyseras ur både statsvetenskapliga och didaktiska perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: - redogöra för och problematisera frågor kring demokratifostran ur såväl ungdomars som skolans och samhällets synvinkel - beskriva och diskutera det samhällsdidaktiska forskningsfältet - analysera och bearbeta läro- och kursplanens demokratirelaterade mål för praktisk undervisning i samhällskunskap - motivera urval av relevant forskning för tillämpning i undervisning som främjar elevers demokratiska kompetens

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen eller minst 30 hp samhällskunskap eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och webbaserade inslag.

Examination

Muntliga och skriftliga redovisningar. Campusträffarna är av sådan karaktär att de kräver obligatorisk närvaro. Kursen examineras med hemtentamen och enskild skriftlig uppgift. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 45

Arevik Sten & Harzell, Ove, Att göra tänkandet synligt: En bok om begreppsbaserad undervisning (Stockholm: HLS, 2007), 251 s. Tønnessen Rolg Th & Tønnessen Marianne, Demokratisk dannelse: Fagdidatikk i samfunnskunskap (Bergen: Fagboksforlaget, 2007), 294 s. Ekman Joakim & Todosijevic Sladjana, Unga demokrater: En översikt av den aktuella forskningen om ungdomar, politik och skolans demokrativärden (Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003), 156 s. Englund Tomas (red), Utbildning som kommunikation. Deliberativa samtal som möjlighet (Göteborg: Daidalos, 2007), 421 s. Samt en av: Eriksson Cecilia, Det borde vara att folket bestämmer : En studie av ungdomars föreställningar om demokrati, diss. (Örebro: Örebro universitet, 2006), 323 s. Almgren Ellen, Att fostra demokrater: Om skolan i demokratin och demokratin i skolan, diss. (Uppsala, Uppsala universitet, 2006), 223 s. Zackariasson, Maria, Viljan att förändra världen: Politiskt engagemang hos unga i den globala rättviserörelsen (Umeå: Boréa, 2006), 280 s. Gruber, Sabine, Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik (Linköping: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, 2007), 223 s. Larsson, Kent, Demokratiska dimensioner i skolans samhällsundervisning : en didaktisk studie, lic. (Örebro: pedagogiska institutionen, 2004), 130 s Artiklar kan tillkomma

Eriksson Cecilia

Örebro : Örebro universitet : b Universitetsbiblioteket : 2006 : 327 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-619
ISBN: 91-7668-491-1
Se Umeå UB:s söktjänst