"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barnet och omvärlden, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Leisure-time Centre, Children and Society

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 och tillsvidare

Kurskod: 6PE109

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-04

Innehåll

Grundläggande inslag i kursen är fritidshemmets uppgifter att erbjuda rekreation och en meningsfull fritid. I kursen fokuseras fritidshemmets dagliga arbete, där omsorg, lek och lärande förenas och hur detta uttrycks i gällande styrdokument. Lekens betydelse i fritidshemmet betonas. Vidare studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/elever- barn/elever och barn/elever - vuxna. Fritidsbegreppets olika betydelser liksom fritidens betydelse för barns identitetsskapande behandlas. Barns fritid, kultur och vardagslärande bearbetas utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Fritidshemmets specifika uppgift att erbjuda barn rekreation och meningsfull fritid där vikten av friluftsliv, utomhuspedagogik, idrott och främjandet av barns fysiska hälsa betonas. Konventionen om barnets rättigheter granskas utifrån fritidshemmets perspektiv och ansvar.
I kursen ingår också ett orienterande inslag om hur exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar används av barn och ungdomar samt om den spelkultur som råder hos den uppväxande generationen. Vidare belyses hur barns och ungas medverkan genom sociala medier påverkar deras vardag.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur ett barnperspektiv där social klass, kön och etnicitet ingår
  • redogöra för hur fritidshemmet kan ge förutsättningar för barns lek
  • redogöra för och diskutera fritidshemmets förutsättningar att stimulera friluftsliv, utomhusaktiviteter och barns fysiska hälsa.
  • identifiera och diskutera barns medieanvändning, sociala medier och den kultur som omger barn

Färdighet och förmåga

  • redogöra för fritidshemmets uppgift i enlighet med gällande styrdokument och beskriva hur omsorg, lek och lärande kan förenas i fritidshemmets verksamhet
  • redogöra för hur grundlärare i fritidshem kan stimulera barn till friluftsliv, utomhusaktiviteter och rörelseaktiviteter
  • använda interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, digital bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och reflektera över vuxnas förståelse av och förhållningssätt till barns och ungas olika fritidsaktiviteter, däribland datorspel och användning av sociala medier samt hur detta påverkar fritidshemmets verksamhet

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser
UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng samt UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.  Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom uppvisande färdigheter och förmågor samt individuella skriftliga och muntliga redovisningar.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa provtillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 1

Bartley Kristina
FN:s konvention om barnets rättigheter - Om perspektiv och innehåll med relevans för skolan
Utbildning & Demokrati, Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 10, Nr 2, s 25-37 : 2001 :
Fulltext

Lika rättigheter i skolan - ett stöd i skolans likabehandlingsarbete
Diskrimineringsombudsmannen : 2012 :
Fulltext

Eick Charles J
Use of the Outdoor Classroom and Nature-Study to support Science and Literacy Learning : A narrative Case Study of a Third-Grade Classroom
Ingår i:
Journal of science teacher education
Auburn, AL : Association for the Education of Teachers in Science : 1989- : 23 : sid. 789-803 :
Fulltext

Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn i rörelse : fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
Grindberg Tora, Jagtøien Greta Langlo, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01585-2 ; 203:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 2009 :
Fulltext

Haglund Björn
Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
Fulltext

Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
Klerfelt Anna, Haglund Björn
Stockholm : Liber : 2011 : 246 s. :
ISBN: 978-91-47-10093-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.115-181

Rörelse och idrott
Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Den nyttiga utevistelsen? : forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengegemang
Mårtensson Fredrika, Lisberg Jensen Ebba, Söderström Margareta, Öhman Johan
Stockholm : Naturvårdsverket : 2010 : 138 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-620-6407-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Miller Dana L
The Seeds of Learning: Young Children Develop Important Skills Through Their Gardening Activities at a Midwestern Early Education Program
Doane College : 2007 :
Läsanvisning: Läsanvisning: Applied Environmental Education & Communication 6:1, 49-66

Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
ISBN: 978-91-44-06895-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Pihlgren Ann S.
Fritidshemmets didaktik
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 253 s. :
ISBN: 9789144077086
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
Schröder Margareta, Tuisku Jarko
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2015] : 172 sidor :
ISBN: 9789147106615
Se Umeå UB:s söktjänst

Skollagen
Läsanvisning: Kap 14 :
Fulltext
Obligatorisk

Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk

Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling
Stockholm : Skolverket : 2011 : 48 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-52-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Läsanvisning: Läsanvisning: http://unicef.se/barnkonventionen

Säkerhet och ledarskap - häfte
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen

Vinterekologi - Häfte
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen

Övrigt

Artiklar tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :

Referenslitteratur

Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Se Umeå UB:s söktjänst