"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 hp

Engelskt namn: Philosophy of Science and Scientific Method

Denna kursplan gäller: 2015-10-19 till 2016-03-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE134

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2013-11-04

Reviderad av: Prefekten, 2015-10-21

Innehåll

Kursen omfattas av tre moment om vardera 5 hp; I: Vetenskapsteori, II: Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning och III: Vetenskaplig metod med kvantitativ inriktning.

Moment I. Vetenskapsteori, 5 hp
[Module I: Philosophy of Science, 5.0 credits]

Momentet omfattas av en grundläggande vetenskapsteoretisk orientering där vetenskapliga begrepp bearbetas och problematiseras. Momentet omfattas också av en orientering om det utbildningsvetenskapliga fältet.

Moment II. Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning, 5 hp
[Module II: Qualitiative Research Methodology, 5.0 credits]

Momentet omfattar kvalitativa metoder för datainsamling och analys samt praktiska övningar som förberedelse inför självständigt arbete.

Moment III. Vetenskaplig metod med kvantitativ inriktning, 5 hp
[Module III: Quantitative Research Methodology, 5.0 credits]

Momentet behandlar kvantitativ forskningsmetodik med fokus på design och metoder för insamling, bearbetning och analys av kvantitativa data. Den kvantitativa forskningsmetodiken används för att beskriva, jämföra eller att hitta samband mellan olika företeelser. Momentet tar upp grunderna för olika forskningsdesigner, konstruktion av instrument för insamling av kvantitativa data (exempelvis enkäter och prov) samt olika metoder att sammanfatta insamlad data, bland annat med hjälp av dator. 

Förväntade studieresultat

Moment I, Vetenskapsteori
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förstå och föra ett resonemang kring grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
  • Ha en grundläggande förståelse för utbildningsvetenskapens framväxt och historia

Färdighet och förmåga

  • Utifrån formulerade frågeställningar kunna analysera vetenskapsteoretiska utgångspunkter

Värdering och förhållningsätt

  • Kritiskt jämföra olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter med relevans för utbildningsvetenskap

Moment II, Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Ha god kännedom om kvalitativa metoder exempelvis etnografiska metoder (observation), intervjuer, textanalys och diskursanalys.

Färdighet och förmåga

  • Utforma en plan för datainsamling med exempelvis intervjuguide, fokusgruppsteman eller observationsschema samt analysera en kortare text med stöd av textanalys eller diskursanalys

Värdering och förhållningsätt

  • Kritiskt diskutera kvalitativa metoder och beakta forskningsetik

Moment III, Vetenskaplig metod med kvantitativ inriktning
För godkänt moment ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för innebörden i de vanligaste forskningsdesignerna, datainsamlingsmetoderna samt dess olika förutsättningar, möjligheter och begränsningar

Färdighet och förmåga

  • Utifrån en frågeställning planera en forskningsstudie som förutsätter användning av kvantitativa metoder

Värdering och förhållningsätt

  • Kritiskt värdera och diskutera lämpligheten i olika designer och metoder för insamling och analys av kvantitativa data

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs lärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande (lärare, förskollärare, fritidspedagog, studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare etc) och ett examensarbete motsvarande 15 hp eller kandidatexamen med relevant huvudområde.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på halvfart och i distansform. De tre momenten kompletterar varandra samtidigt som de genomförs och examineras som självständiga moment. Förutom introduktion och föreläsningar arbetar studenterna självständigt eller i grupp med sina arbets- och examinationsuppgifter. Några moment examineras via webben under terminens gång och andra moment examineras vid kursslut. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
 

Examination

Moment I. Vetenskapsteori (5 hp)
Examination av det första momentet sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar. Vissa deluppgifter bedöms utifrån en tvågradig skala medan andra bedöms utifrån en tregradig. Uppgifter examineras utifrån skalan VG, G och U. För VG på moment 1 krävs VG på skriftlig rapport där kursdeltagarna visat kunskap om design av studier utifrån minst två vetenskapliga utgångspunkter och metoder samt reflekterat över vilken kunskap som kan skapas genom kvalitativa och kvantitativa analyser.

Moment II. Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning (5 hp)
Kursens andra moment examineras utifrån skalan VG, G och U. För VG på momentet krävs VG på en tänkt studie alternativt en kortfattad plan för det självständiga arbetet (3-5 sidor) samt VG på textanalys av ett policydokument (Ex ett avsnitt i läroplanen, direktiv till offentlig utredning. 3-5 sidor)

Moment III. Vetenskaplig metod med kvantitativ inriktning (5 hp)
Kursens tredje moment examineras genom hemtentamen och flera inlämningsuppgifter. Hemtentamen bedöms utifrån betygsskalan VG/G/U, medan övriga uppgifter bedöms utifrån betygsskalan G/U. För betyget VG på moment 3 krävs VG på hemtentamen.

Betyg för hel kurs utgör en sammanvägd bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts när alla examinationsuppgifter är genomförda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs VG på två av momenten.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 43

Moment 1, Vetenskapsteori

Research methods in education
Check Joseph W., Schutt Russell K.
Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

Grix Jonathan
Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
Politics : 2002 :
Fulltext

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel: Introduktion sid 9-14 och Vad är vetenskap? sid 15-37

Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
ISBN: 9789147098804
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del IV: Paradigm och vetenskapstraditioner - en sammanfattning, sid 233-258

Svensson Peter
Teorins roll i kvalitativ forskning
Ingår i:
Handbok i kvalitativa metoder
Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompletterande texter kan introduceras och tillhandahållas vid momentets inledning.

Moment 2, Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning

Constructing Mystery: Empirical Matters in Theory Development
Alvesson Mats, Kärreman Dan
The Academy of Management Review : 2007 :
Ladda ner pdf
Läsanvisning: Vol 32. No 4, sid 1265-1281.

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel: 1, 2 och 9.

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
6. ed. : London : Routledge : 2007 : 638 s. :
ISBN: 978-0-415-37410-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inför kursintroduktion läses: Kapitel 1, 2, 3.

Resurser för samtliga

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Se Umeå UB:s söktjänst

För ytterligare information om forskningsetik

Regler och riktlinjer för forskning

Valbar fördjupningslitteratur beroende på typ av studie

Bacchi Carol Lee
Analysing policy : what's the problem represented to be?
Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
ISBN: 9780733985751 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Badersten Björn
Normativ metod : att studera det önskvärda
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
ISBN: 91-44-04313-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Policy actors: doing policy work in schools
Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
Fulltext

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
ISBN: 9780415583350 (hard cover)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: urval av kapitel beroende av studentens val

Flyvbjerg Bent
Five Misunderstandings About Case-Study Research
Ingår i:
Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : sid. 219-245 :
Ladda ner pdf

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Staffan
Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
Ingår i:
Ethnography and education [Elektronisk resurs].
London : Routledge : c2006- : 1 : sid. 177-195 :
Ladda ner pdf

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Smithson Janet
Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
Ingår i:
International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : sid. 103-119 :
Ladda ner pdf

How to do educational ethnography
Delamont Sara, Walford Geoffrey
London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
ISBN: 9781872767925 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

Yanow Dvora
Conducting interpretive policy analysis
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst