"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskollärare som profession (UK), 6 hp

Engelskt namn: Preschool Teacher as a Profession

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2017-08-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE183

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2015-01-14

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03

Innehåll

Inledningsvis behandlas vad akademiska studier innebär i en yrkesutbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Vidare bearbetas det svenska utbildningssystemet och dess historiska framväxt med fokus på förskolan. Relevanta styrdokument/författningar för förskolan studeras. Innehållet i läroplanen behandlas och olika faktorers inverkan på förskolans verksamhet samt läroplansteori introduceras. Vidare belyses innebörden av att förskolläraren är en myndighetsutövare. I kursen behandlas även olika perspektiv på förskolepedagogik, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom bearbetas förskollärarens kommunikativa uppdrag där ledarskap och sociala relationer fokuseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:  
 
Kunskap och förståelse

  • Översiktligt beskriva förskolans historiska framväxt och nuvarande organisation
  • Redogöra för huvuddragen i förskollärarens uppdrag som det kommer till uttryck i olika styrdokument och författningar

Färdigheter och förmåga

  • Föreslå och motivera hur verksamhet i förskola kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet
  • Med stöd kunna tillämpa kommunikativa färdigheter avseende ledarskap och arbete med sociala relationer i förskolan som omfattar tal, skrivande, lyssnande och kroppsspråk.
  • Identifiera enklare juridiska problem som har samband med en förskollärares yrkesutövning samt föreslå och diskutera lösningar på problemen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt, i överensstämmelse med aktuell programstruktur, tidigare genomgångna kurser

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former. Syftet med seminarier och workshops är att förbereda för förskollärarens yrkespraktik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Det som grundläggs i denna kurs följs upp i andra kurser i programmet. Systematisk kompetensuppföljning kommer huvudsakligen att genomföras i VFU-kurserna.

 

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops och en skriftlig hemtentamen. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 31

    Juridik för lärare
    Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
    ISBN: 9789147112975
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att undervisa barn i förskolan
    Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
    ISBN: 9789147111329
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Omsorg – en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
    Fulltext

    Preschool teaching in Sweden : a profession in change
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Ingår i:
    Educational research [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
    Fulltext

    Skolministeriet: Är leken fri?
    UR Skola : 2017 :
    Lyssna

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Reviderad 2016

    UR Samtiden - Förskoledagarna 2013: Det lekande lärande barnet och förskolan
    UR Skola : 2019 :
    Lyssna

    Vallberg Roth Ann-Christine
    Läroplan för de yngre barnen Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 241-269 :
    Fulltext

    Relevanta lagtexter tillkommer

    Referenslitteratur

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
    Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 9789144104287
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vallberg Roth Ann-Christine
    De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 200 s. :
    ISBN: 978-91-44-05554-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Att undervisa barn i förskolan
    Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
    ISBN: 9789147111329
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Omsorg – en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
    Fulltext

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
    ISBN: 9789140685971
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Preschool teaching in Sweden : a profession in change
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Ingår i:
    Educational research [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
    Fulltext

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vallberg Roth Ann-Christine
    De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 200 s. :
    ISBN: 978-91-44-05554-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Relevanta lagtexter tillkommer

    Referenslitteratur

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 36

    Att undervisa barn i förskolan
    Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 117 s. :
    ISBN: 9789147111329
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Omsorg – en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
    Fulltext

    Nilsson Marco
    Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. :
    ISBN: 9789140685971
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Preschool teaching in Sweden : a profession in change
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Ingår i:
    Educational research [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 2000- : 53 : sid. 415-437 :
    Fulltext

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vallberg Roth Ann-Christine
    De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 200 s. :
    ISBN: 978-91-44-05554-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Relevanta lagtexter tillkommer