"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskollärare som profession (UK), 6 hp

Engelskt namn: Preschool Teacher as a Profession

Denna kursplan gäller: 2019-06-17 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE183

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2015-01-14

Reviderad av: Prefekten, 2019-06-14

Innehåll

Inledningsvis behandlas vad akademiska studier innebär i en yrkesutbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Vidare bearbetas det svenska utbildningssystemet och dess historiska framväxt med fokus på förskola och förskoleklass. Relevanta styrdokument/författningar studeras. Innehållet i förskolans läroplan behandlas och olika faktorers inverkan på förskolans utbildning samt läroplansteori introduceras. Vidare belyses innebörden av att förskollärare är en myndighetsutövare. I kursen behandlas även olika perspektiv på förskolepedagogik, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom bearbetas förskollärarens kommunikativa uppdrag där ledarskap och sociala relationer fokuseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa grundläggande kunskaper om förskolans och förskoleklassens historia, organisation samt relevanta styrdokument/författningar 
  • Visa grundläggande kunskaper om det förskolepedagogiska området och huvuddrag i förskollärares uppdrag

Färdigheter och förmåga

  • Föreslå och motivera hur verksamhet i förskola kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet
  • Med stöd tillämpa kommunikativa färdigheter avseende ledarskap och arbete med sociala relationer i förskolan som omfattar tal, lyssnande och kroppsspråk.
  • Identifiera enklare juridiska problem som har samband med en förskollärares yrkesutövning samt föreslå och diskutera lösningar på problemen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former. Syftet med seminarier och workshops är att förbereda för förskollärarens yrkespraktik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Det som grundläggs i denna kurs följs upp i andra kurser i programmet. Systematisk kompetensuppföljning kommer huvudsakligen att genomföras i VFU-kurserna.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt en individuell skriftlig hemtentamen.
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
 
För betyget Väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga examinationer bedömts med resultatet Godkänt (G), även att den skriftliga individuella hemtentamen bedöms med resultatet Väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet Underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U).

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 50

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Juridik för lärare
    Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
    ISBN: 9789147112975
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
    Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11348-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Villanueva Gran Tora
    Inget lärande utan omsorg
    Lärarförbundet : 2018 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
    Lindgren Anne-Li, Söderlind Ingrid
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 206 sidor :
    ISBN: 9789140697219
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
    Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32716-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen

    Öhman Margareta
    Barnen äger leken!
    Förskoletidningen : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Undervisning i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
    Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 9789144104287
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Relevanta lagtexter tillkommer

  • Giltig från: 2019 vecka 25

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Juridik för lärare
    Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
    ISBN: 9789147112975
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
    Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11348-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Omsorg – en central aspekt av förskolepedagogiken : Exemplet måltiden
    Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 81-101 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Olsson Newman Karolina
    Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
    ISBN: 978-91-27-45109-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tellgren B
    Från Fröbelsk samhällsmoder till fullvärdig förskollärare : Föreställningar om förskollärare under 1900-talet
    Ingår i:
    Förskolans aktörer
    Uppsala : Historiska institutionen, Uppsala universitet : 2011 : 243 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 143-165 (länk läggs ut i Cambro)

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
    Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32716-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen

    Läroplaner för de yngre barnen : Utveckling från 1800-talets mitt till idag
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 241-269 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (Länk läggs ut i Cambro)

    Öhman Margareta
    Barnen äger leken!
    Förskoletidningen : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Undervisning i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
    Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 9789144104287
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Relevanta lagtexter tillkommer