"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning (UK), 7,5 hp

Engelskt namn: Learning and Teaching

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 6PE187

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26

Reviderad av: Prefekten, 2023-10-30

Innehåll

Kursen behandlar lärares professionella uppgift att främja och ge förutsättningar för barns, elevers och vuxnas lärande både på grupp- och individnivå. Med utgångspunkt i teorier om social och kognitiv utveckling bearbetas centrala didaktiska begrepp av relevans för planering och analys av undervisning och lärande. Frågor om val av mål, innehåll och metoder i undervisning behandlas liksom olika läroprocesser, t.ex. estetiska läroprocesser. Lärares didaktiska förmågor tränas och analyseras. Vidare studeras och analyseras individuella och kontextuella villkor för undervisning och lärande i skola/förskola/fritidshem. Röst och tal introduceras.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och jämföra teorier om barns och elevers sociala och kognitiva utveckling
  • redogöra för centrala didaktiska begrepp
  • redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp
  • identifiera och beskriva villkor för undervisning och lärande, i förskola, skola och fritidshem

Färdigheter och förmåga

  • planera och genomföra undervisning på en grundläggande didaktisk nivå
  • reflektera över genomförd undervisning utifrån några utvecklingspsykologiska perspektiv
  • använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och diskutera olika teoriers konsekvenser för pedagogisk verksamhet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag: 

  • En obligatorisk muntlig gruppövning (U/G)
  • Ett obligatoriskt individuellt muntligt seminarium (U/G)
  • Två skriftliga, individuella tentamina (U/G/VG)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på de två tentamina samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.  

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 43

Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.

Holmqvist Olander Mona
Teorier för undervisning och lärande
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 199 sidor :
ISBN: 9789151101590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärare i den uppkopplade skolan
Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 255 s. :
ISBN: 978-91-40-68715-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform

Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kompendier tillkommer

Referenslitteratur

Working memory and learning : a practical guide for teachers
Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
London : SAGE : 2008 : xv, 124 s. :
ISBN: 9781412936125 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet
Carola Wiklund-Hörnqvist :
Läsanvisning: Kompendiet läggs ut på kursens lärplattform