"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning (UK), 7,5 hp

Engelskt namn: Learning and Teaching

Denna kursplan gäller: 2015-06-15 till 2015-06-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE187

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-02-26

Innehåll

Kursen behandlar lärares professionella uppgift att främja och ge förutsättningar för barns, elevers och vuxnas lärande både på grupp- och individnivå. Med utgångspunkt i teorier om social och kognitiv utveckling bearbetas centrala didaktiska begrepp av relevans för planering och analys av undervisning och lärande. Frågor om val av mål, innehåll och metoder i undervisning behandlas liksom olika läroprocesser, t.ex. estetiska läroprocesser. Lärares didaktiska förmågor tränas och analyseras. Vidare studeras och analyseras individuella och strukturella villkor för undervisning och lärande i skolan/förskolan. Röst och tal introduceras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
-  redogöra för och jämföra teorier om barns och elevers sociala och kognitiv utveckling
-  redogöra för centrala didaktiska begrepp
-  redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp
-  identifiera och beskriva skilda villkor för undervisning och lärande i förskola och skola

Färdigheter och förmåga
- visa grundläggande didaktisk förmåga avseende planering, genomförande och analys av undervisning
- utifrån utvecklingspsykologiska perspektiv visa grundläggande didaktisk förmåga med avseende på individuella och kontextuella förutsättningar för lärandet
- använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och diskutera olika teoriers konsekvenser för pedagogisk verksamhet
 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt, i överensstämmelse med aktuell programstruktur, tidigare genomgångna kurser

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.

Examination

Examinationen genomförs vid obligatoriska seminarier och gruppövningar och genom en skriftlig, individuell tentamen.

För att bli godkänd på hel kurs krävs godkänt resultat på samtliga examinerande delar. Vid obligatoriska seminarier och gruppövningar ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). På den skriftliga tentamen ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

På hel kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 25

Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
Ball Deborah L., Forzani Franceska M.
American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 2011 :
https://www.aft.org/pdfs/americaneducator/summer2011/ae_summer11.pdf
Obligatorisk

Developmental psychology for educators : an introduction
Meece Judith L., Daniels Denise H., Abbeduto Leonard, Symons Frank, Gruber Michael
London : McGraw-Hill Custom Publishing : cop. 2011 : iv, 409 s. :
ISBN: 978-1-121-21471-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Boken är en specialversion till KUL-kursen och finns endast tillgänglig på Adlibris nätbokhandel)

Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
ISBN: 978-91-44-05783-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One?
Hiebert James, Gallimore Ronald, Stigl James W.
Educational Reseacher, 31(5), pp. 3-15 : 2002 :
http://edr.sagepub.com/content/31/5/3.full.pdf+html
Obligatorisk

Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kompendier tillkommer

Referenslitteratur

Working memory and learning : a practical guide for teachers
Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
London : SAGE : 2008 : xv, 124 s. :
ISBN: 9781412936125 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för gymnasiet (Lgy 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan (Lgr 11)
Skolverket :
http://www.skolverket.se/

Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Se Umeå UB:s söktjänst