Kursen fokuserar förändringar och utveckling inom internationella utbildning, och granskar skolsystem ur ett internationellt perspektiv. Den multikulturella skolan diskuteras och problematiseras ur olika synvinklar, inklusive ökande migration och rörlighet i globala miljöer. Aktuella trender såsom utvärdering av utbildning problematiseras.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva förändringar och utveckling i nationell och internationell skolpolitik
beskriva och diskutera förutsättningar och möjligheter för skolan i ett samhälle förändring
Färdighet och förmåga
identifiera och analysera utmaningar för skolsystem i ett samhälle i förändring
Värderingsförmåga och förhållningssätt
identifiera och reflektera över underliggande värderingar, argument och politiska initiativ som drivkrafter som påverkar utbildningspolitik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Inga förkunskaper i svenska krävs då kursen ges på engelska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen genomförs som föreläsningar, seminarier och work-shops.
Examination
Studenten examineras genom deltagande i seminarier och genom en skriftlig uppgift i ett valt ämne, som ska vara godkänt av den undervisande läraren, och ligga inom kursens ramar.
För betyget godkänt krävs att alla examinationsuppgifter bedömts godkända. För betyget väl godkänd krävs därutöver att den skriftliga uppgiften är väl godkänd där särskild vikt läggs vid studentens förmåga att analysera kursens innehåll. Slutbetyget utgör en samlad bedömning av examinator. Betygsskalan är U (underkänd), G (godkänd) och VG (väl godkänd).
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studierektor vid institutionen kontaktas vid sådana fall.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.