"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Identifiering och kartläggning av undervisning och lärande med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp

Engelskt namn: Identification of Education and Learning with a Focus on Pupils in Need of Special Education

Denna kursplan gäller: 2018-01-08 till 2018-09-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE199

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-01-31

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-11-13

Innehåll

I kursen studeras matematikundervisning, elevers kunskaper i matematik samt behovet av särskilda utbildningsinsatser i matematik på ett fördjupat sätt. Kursen utgår från både på ett specialpedagogiskt och ett bedömningsteoretiskt perspektiv. Fördjupade kunskaper tillägnas även genom praktisk tillämpning med utgångspunkt i den aktuella matematikdidaktiska forskningen. Syftet med tillämpningsuppgifterna är att ge en bred bas för yrkesprofessionens behov av kunskaper om kartläggning, diagnosticering samt bedömning av elever i behov av särskilda utbildningsinsatser i matematik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv på matematikundervisning,
  • visa kunskap om kartläggningsmetoder och kartläggningsmaterial,
  • visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning samt deras processer i skolverksamheten,
  • visa fördjupad kunskap om formativ bedömning med särskilt fokus på självreglerat lärande och hur detta kan användas för att stödja elevers lärande,
  • visa fördjupad kunskap om skolmatematematikens utveckling på nationell och internationell nivå,
  • kunskap om grundläggande matematik med fokus på begreppsbildning, representationsformer och elevers vanliga missuppfattningar,

Färdighet och förmåga

  • använda centrala begrepp i bedömningsteorier,
  • tillämpa olika strategier för att få information om elevers kunnande i matematik,
  • välja och använda relevanta kartläggningsmetoder i en skolpraktik,
  • kritiskt granska och självständigt upprätta den kartläggande delen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom och empatisk förmåga med ett etiskt och professionellt förhållningssätt,
  • kritiskt granska bedömning- och motivationsteoriernas konsekvenser för lärandesituationen,
  • reflektera över de teoretiska perspektiv och etiska aspekter som beskriver olika synsätt kring räknemetoder och problemlösning,
  • visa förståelse för hur elevers upplevda livsvärld har betydelse för lärandevillkoren.

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp av 30 hp inom kurserna 'Det specialpedagogiska fältet' 15 hp, 'Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor' 7,5 hp samt 'Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet' 7,5 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, gruppdiskussioner, workshops, tillämpande övningar samt uppgifter av VFU-liknande karaktär.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

  • muntlig examination i samband med aktivt deltagande i seminarier,
  • individuella skriftlig inlämningsuppgifter, samt
  • individuella skriftliga rapporter.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid proven seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). De individuella skriftliga rapporterna bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U).

Slutbetyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även att samtliga skriftliga rapporter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter


Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.