"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns lärande och omsorg, 15 hp

Engelskt namn: Children´s Learning and Care

Denna kursplan gäller: 2023-07-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE202

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2022-12-21

Innehåll

Modul 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preschool

I modulen studeras den pedagogiska miljöns betydelse för barns lek, välbefinnande, utveckling och lärande i förskolan. Förskollärares förhållningssätt bearbetas, liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Omsorg som begrepp och fenomen behandlas. Dessutom belyses ledarskapets och gruppens betydelse för barns lek, utveckling och lärande. Genomgående i modulen tas utgångspunkt i aktuella styrdokument och forskning.

Modul 2
Barns villkor och lärande  7,5 hp
Childrens Living Conditions and Learning

I modulen bearbetas barns utveckling och lärande utifrån olika teorier. Det specialpedagogiska uppdraget i förskolan introduceras med utgångspunkt i aktuella styrdokument och forskning. Begreppet barn i behov av särskilt stöd belyses, och förskolans uppdrag att ge alla barn stöd och stimulans utifrån barnets behov och förutsättningar behandlas. Vidare beskrivs och diskuteras förskolans jämställdhetsuppdrag samt hur ett genusperspektiv kan bidra till att förstå barns villkor i förskolan.

Förväntade studieresultat

Modul 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preschool

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • med utgångspunkt i aktuell forskning redogöra för det pedagogiska ledarskapets betydelse för barns lek, utveckling och lärande.
  • beskriva och diskutera omsorg som begrepp och fenomen utifrån forsknings- och utvecklingsarbete på området.

Färdighet och förmåga

  • jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera miljöns betydelse för barns lek, välbefinnande, utveckling och lärande.

 
Modul 2
Barns villkor och lärande 7,5 hp
Childrens Living Conditions and Learning

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och analysera barns utveckling och lärande utifrån olika teorier.
  • belysa begreppet barn i behov av särskilt stöd ur olika perspektiv.
  • beskriva förskolans uppdrag att ge stöd och stimulans till alla barn utifrån deras olika behov och förutsättningar.

Färdighet och förmåga

  • beskriva och diskutera hur ett genusperspektiv kan bidra till att förstå barns villkor i förskolan.

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, fallstudier och grupparbeten. Kursinnehållet bearbetas och tillämpas i olika former i syfte att belysa komplexiteten i förskolans uppdrag.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Modul 1
Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp
Learning and Care in Preschool

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp i seminarier och tillämpande workshops. Utöver dessa examinationsformer genomförs en muntlig individuell tentamen.

Modul 2
Barns villkor och lärande  7,5 hp
Childrens Living Conditions and Learning

Muntlig och skriftlig examination sker, såväl individuellt som i grupp i seminarier, tillämpande workshops och vid redovisning av grupparbeten. Utöver dessa examinationsformer genomförs en skriftlig individuell hemtentamen.

Övrigt

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att både modul 1 och 2 är bedömda som väl godkända (VG).

För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den muntliga individuella tentamen.  

För att bli godkänd på modul 2 krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på modulen, krävs att samtliga examinerande inslag är godkända (G), samt att betyget Väl godkänd (VG) har uppnåtts på den skriftliga individuella hemtentamen.

Den som erhållit betyget godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Sanne
    Uteverksamhetens möjligheter
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 177 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11016-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
    Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
    ISBN: 9789147127757
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Utvecklingspsykologi
    Hwang Philip, Nilsson Björn
    Fjärde utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 420 sidor :
    ISBN: 9789127826977
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns ej mer tillhandahålls via pdf på kurssidan

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 176 sidor :
    ISBN: 9789147141036
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 346 sidor :
    ISBN: 9789144145150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Niss Gunilla
    Uppdrag omsorg : en förskola på barnens villkor
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2021] : 124 sidor :
    ISBN: 9789177411482
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskollärarens pedagogiska ledarskap
    Riddersporre Bim, Stier Jonas
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 136 sidor :
    ISBN: 9789144152035
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vikingsen Katinka
    Rum för lärande
    Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget : [2020] : 328 sidor :
    ISBN: 9789188149312
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wedin Eva-Karin
    Jämställdhetsarbete i förskola och skola
    Femte upplagan : Stockholm : Norstedts juridik : [2021] : 230 sidor :
    ISBN: 9789139023654
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter

    Referenslitteratur

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barngruppers storlek i förskolan
    2016-02-12T09:00:00+01:00 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3584

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 356 sidor :
    ISBN: 9789144151045
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 3.0 : Om genus och skolans jämställdhetsmål
    Linnéuniversitetet : 2021 : 50 sidor :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-107723
    ISBN: 9789189460294
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Newman Karolina
    Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
    ISBN: 978-91-27-45109-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
    Riddersporre Bim, Bruce Barbro
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
    ISBN: 9789127147072
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2023 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Förskollärarens pedagogiska ledarskap
    Riddersporre Bim, Stier Jonas
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 136 sidor :
    ISBN: 9789144152035
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Sanne
    Uteverksamhetens möjligheter
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 177 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11016-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
    Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
    Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
    ISBN: 9789147127757
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Utvecklingspsykologi
    Hwang Philip, Nilsson Björn
    Fjärde utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 420 sidor :
    ISBN: 9789127826977
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns ej mer tillhandahålls via pdf på kurssidan

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 346 sidor :
    ISBN: 9789144145150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 176 sidor :
    ISBN: 9789147141036
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
    Riddersporre Bim, Bruce Barbro
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
    ISBN: 9789127147072
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vikingsen Katinka
    Rum för lärande
    Första utgåvan : Stockholm : Lärarförlaget : [2020] : 328 sidor :
    ISBN: 9789188149312
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och eventuell annan litteratur kan förekomma i uppgifter

    Referenslitteratur

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barngruppers storlek i förskolan
    2016-02-12T09:00:00+01:00 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3584

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 3.0 : Om genus och skolans jämställdhetsmål
    Linnéuniversitetet : 2021 : 50 sidor :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-107723
    ISBN: 9789189460294
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Newman Karolina
    Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
    ISBN: 978-91-27-45109-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Se Umeå UB:s söktjänst