"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningens villkor och samhälleliga funktion (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Conditions and Functions for Education in Society

Denna kursplan gäller: 2017-07-31 och tillsvidare

Kurskod: 6PE218

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14

Reviderad av: Prefekten, 2017-06-16

Innehåll

Kursen behandlar det svenska utbildningssystemet och dess historiska utveckling som ett led i förståelsen av dagens skola. Aktuella styrdokument introduceras. Vidare behandlas skolans organisation och styrning med fokus på decentralisering, mål- och resultatstyrning där också internationella influenser av svensk skola berörs.

I kursen behandlas också skolans och lärares uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. Begrepp som, demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, jämställdhet, likabehandling, normalitet, diskriminering och kränkande särbehandling problematiseras i relation till relevanta teoretiska utgångspunkter. Studierna utgör en grund för att senare under utbildningen fördjupas och därutöver tillämpas i den pedagogiska praktiken.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för det svenska skolväsendets historiska utveckling
  • Redogöra för skolväsendets organisation och styrning idag samt myndigheters och skolledningens ansvar och dessutom kunna redogöra för kärnan i relevanta styrdokument
  • Redogöra för skolans styrning och olika aktörers ansvar idag och kunna diskutera styrningens olika konsekvenser i skolans praktik

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för och problematisera begreppen demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, likabehandling, normalitet, diskriminering och jämställdhet i relation till skolans praktik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska och problematisera grundläggande perspektiv i skolans värdegrundsuppdrag

Behörighetskrav

Högskolestudier motsvarande 240 hp inkl. självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, praktiska tillämpningar och seminarier. Kurslitteraturens innehåll bearbetas i varierande former för att förbereda studenterna inför det kommande läraruppdraget. Med utgångspunkt från litteraturen utförs tillämpande gruppuppgifter i relation till lärares förestående yrkespraktik. Praktiska tillämpningar och examinerande muntliga inslag är obligatoriska och kräver fysisk närvaro på campus.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Examination av kunskaper och förståelse om det svenska skolväsendets organisation, styrning och nutida utveckling, samt olika perspektiv på skolans demokrati- och värdegrundsuppdrag sker, dels genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter dels genom ett examinerande heldagsseminarium med gruppredovisningar och muntlig individuell presentation samt aktivt och reflekterande deltagande i seminariediskussioner kring styrdokument och konsekvenser. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget väl godkänd krävs att skriftlig hemtentamen om det svenska skolsystemet bedöms som väl godkänd samt att övriga examinerade uppgifter bedöms som godkända.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ett ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut ska motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordnarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 26

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Sökvägar: Google Scholar/Google Bibliotekskatalogen Album Umeå universitet (http://www.ub.umu.se/sok) Kungliga biblioteket (http://www.kb.se/LIBRIS)

    Englund Tomas
    Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
    Örebro universitet : 2002 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120

    Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
    Englund Tomas, Quennerstedt Ann
    Örebro universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56 (ISBN: 91-7307-097-1)

    Doing good? Interpreting teachers’ given and felt responsibilities for pupils’ well-being in an age of measurement
    Frelin Anneli, Edling Silvia
    Department of Education, Uppsala University, Faculty of Education and Business Studies, University of Gävle : 2013 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Teachers and Teaching (s. 419-432)

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0
    Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
    Jarl Maria, Rönnberg Linda
    Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 277 sidor :
    ISBN: 9789147127771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
    Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
    Skolverket : 2005 :
    Obligatorisk

    Utbildningsreformer och politisk styrning
    Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
    Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
    ISBN: 9176564878
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Educational marketization the Swedish way
    Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517

    Richardson Gunnar
    Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
    8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
    ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mänskliga rättigheter i svensk belysning
    Staaf Annika, Zanderin Lars
    2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-47-09654-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Thornberg Robert
    Värdepedagogik
    Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige : 2004, 9 (2), s. 99-114

    Lagar och förordningar:

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591568
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2019 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
    Obligatorisk

    Skollag 2010:800
    Sveriges Riksdag :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
    Obligatorisk

    The United Nations Convention on the Rights on the Child
    FN:s barnkonvention :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Referenslitteratur:

    Medborgarskapande för ett nytt millennium: Utbildning och medborgarfostran i 2000- talets Sverige
    Dahlstedt Magnus, Olson Maria
    Malmö : 2014 :
    Fulltext

    Edling Silvia
    Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-07284-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Etik i professionellt lärarskap
    Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
    ISBN: 9789140664174
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjelmér Carina
    Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
    Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757

    Lifmark David
    Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7459-098-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wahlström Ninni
    Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
    Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
    ISBN: 978-91-7173-290-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 3

    Sökvägar: Google Scholar/Google Bibliotekskatalogen Album Umeå universitet (http://www.ub.umu.se/sok) Kungliga biblioteket (http://www.kb.se/LIBRIS)

    Englund Tomas
    Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
    Örebro universitet : 2002 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120

    Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
    Englund Tomas, Quennerstedt Ann
    Örebro universitet : 2006 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56 (ISBN: 91-7307-097-1)

    Doing good? Interpreting teachers’ given and felt responsibilities for pupils’ well-being in an age of measurement
    Frelin Anneli, Edling Silvia
    Department of Education, Uppsala University, Faculty of Education and Business Studies, University of Gävle : 2013 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Teachers and Teaching (s. 419-432)

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0
    Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
    Fulltext

    Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
    Jarl Maria, Rönnberg Linda
    2. uppl. : Liber : 2015 : 272 s. :
    ISBN: 9789147114450
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
    Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
    Skolverket : 2005 :

    Utbildningsreformer och politisk styrning
    Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
    Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
    ISBN: 9176564878
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Educational marketization the Swedish way
    Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517

    Richardson Gunnar
    Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
    8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
    ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mänskliga rättigheter i svensk belysning
    Staaf Annika, Zanderin Lars
    2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-47-09654-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Thornberg Robert
    Värdepedagogik
    Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
    Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige : 2004, 9 (2), s. 99-114

    Lagar och förordningar:

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591568
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skollag 2010:800
    Sveriges Riksdag :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800

    The United Nations Convention on the Rights on the Child
    FN:s barnkonvention :
    Fulltext

    Referenslitteratur:

    Medborgarskapande för ett nytt millennium: Utbildning och medborgarfostran i 2000- talets Sverige
    Dahlstedt Magnus, Olson Maria
    Malmö : 2014 :
    Fulltext

    Edling Silvia
    Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-07284-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Etik i professionellt lärarskap
    Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
    ISBN: 9789140664174
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjelmér Carina
    Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
    Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757

    Lifmark David
    Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7459-098-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wahlström Ninni
    Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
    Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
    ISBN: 978-91-7173-290-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 31

    Sökvägar: Google Scholar/Google Bibliotekskatalogen Album Umeå universitet (http://www.ub.umu.se/sok) Kungliga biblioteket (http://www.kb.se/LIBRIS)

    Englund Tomas
    Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
    Örebro universitet : 2002 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120

    Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
    Englund Tomas, Quennerstedt Ann
    Örebro universitet : 2006 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56 (ISBN: 91-7307-097-1)

    Doing good? Interpreting teachers’ given and felt responsibilities for pupils’ well-being in an age of measurement
    Frelin Anneli, Edling Silvia
    Department of Education, Uppsala University, Faculty of Education and Business Studies, University of Gävle : 2013 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Teachers and Teaching (s. 419-432)

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0
    Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
    Fulltext

    Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
    Jarl Maria, Rönnberg Linda
    2. uppl. : Liber : 2015 : 272 s. :
    ISBN: 9789147114450
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Educational marketization the Swedish way
    Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517

    Richardson Gunnar
    Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
    8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
    ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mänskliga rättigheter i svensk belysning
    Staaf Annika, Zanderin Lars
    2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-47-09654-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5 : 257:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Värdepedagogik
    Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
    Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige : 2004, 9 (2), s. 99-114

    Lagar och förordningar:

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591568
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skollag 2010:800
    Sveriges Riksdag :
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800

    The United Nations Convention on the Rights on the Child
    FN:s barnkonvention :
    Fulltext

    Referenslitteratur:

    Medborgarskapande för ett nytt millennium: Utbildning och medborgarfostran i 2000- talets Sverige
    Dahlstedt Magnus, Olson Maria
    Malmö : 2014 :
    Fulltext

    Edling Silvia
    Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
    Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-07284-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Etik i professionellt lärarskap
    Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
    ISBN: 9789140664174
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
    Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
    Skolverket : 2005 :
    LIBRIS

    Hjelmér Carina
    Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
    Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757

    Lifmark David
    Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7459-098-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wahlström Ninni
    Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
    Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
    ISBN: 978-91-7173-290-3
    Se Umeå UB:s söktjänst