Engelskt namn: Conditions and Functions for Education in Society
Denna kursplan gäller: 2017-07-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-07-31
Kurskod: 6PE218
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14
Reviderad av: Prefekten, 2017-06-16
Kursen behandlar det svenska utbildningssystemet och dess historiska utveckling som ett led i förståelsen av dagens skola. Aktuella styrdokument introduceras. Vidare behandlas skolans organisation och styrning med fokus på decentralisering, mål- och resultatstyrning där också internationella influenser av svensk skola berörs.
I kursen behandlas också skolans och lärares uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. Begrepp som, demokrati, mänskliga rättigheter, värdegrund, jämställdhet, likabehandling, normalitet, diskriminering och kränkande särbehandling problematiseras i relation till relevanta teoretiska utgångspunkter. Studierna utgör en grund för att senare under utbildningen fördjupas och därutöver tillämpas i den pedagogiska praktiken.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Högskolestudier motsvarande 240 hp inkl. självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, praktiska tillämpningar och seminarier. Kurslitteraturens innehåll bearbetas i varierande former för att förbereda studenterna inför det kommande läraruppdraget. Med utgångspunkt från litteraturen utförs tillämpande gruppuppgifter i relation till lärares förestående yrkespraktik. Praktiska tillämpningar och examinerande muntliga inslag är obligatoriska och kräver fysisk närvaro på campus.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Examination av kunskaper och förståelse om det svenska skolväsendets organisation, styrning och nutida utveckling, samt olika perspektiv på skolans demokrati- och värdegrundsuppdrag sker, dels genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter dels genom ett examinerande heldagsseminarium med gruppredovisningar och muntlig individuell presentation samt aktivt och reflekterande deltagande i seminariediskussioner kring styrdokument och konsekvenser. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget väl godkänd krävs att skriftlig hemtentamen om det svenska skolsystemet bedöms som väl godkänd samt att övriga examinerade uppgifter bedöms som godkända.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ett ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut ska motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordnarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Sökvägar: Google Scholar/Google Bibliotekskatalogen Album Umeå universitet (http://www.ub.umu.se/sok) Kungliga biblioteket (http://www.kb.se/LIBRIS)
Englund Tomas
Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
Örebro universitet : 2002 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120
Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Örebro universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56 (ISBN: 91-7307-097-1)
Doing good? Interpreting teachers given and felt responsibilities for pupils well-being in an age of measurement
Frelin Anneli, Edling Silvia
Department of Education, Uppsala University, Faculty of Education and Business Studies, University of Gävle : 2013 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Teachers and Teaching (s. 419-432)
Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0
Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
Fulltext
Obligatorisk
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 277 sidor :
ISBN: 9789147127771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
Skolverket : 2005 :
Obligatorisk
Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational marketization the Swedish way
Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517
Richardson Gunnar
Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mänskliga rättigheter i svensk belysning
Staaf Annika, Zanderin Lars
2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
ISBN: 978-91-47-09654-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Thornberg Robert
Värdepedagogik
Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
Obligatorisk
Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige : 2004, 9 (2), s. 99-114
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk
Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
Obligatorisk
The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
Fulltext
Obligatorisk
Medborgarskapande för ett nytt millennium: Utbildning och medborgarfostran i 2000- talets Sverige
Dahlstedt Magnus, Olson Maria
Malmö : 2014 :
Fulltext
Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik i professionellt lärarskap
Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
ISBN: 9789140664174
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjelmér Carina
Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757
Lifmark David
Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7459-098-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Ninni
Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-290-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Sökvägar: Google Scholar/Google Bibliotekskatalogen Album Umeå universitet (http://www.ub.umu.se/sok) Kungliga biblioteket (http://www.kb.se/LIBRIS)
Englund Tomas
Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
Örebro universitet : 2002 :
Fulltext
Läsanvisning: Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120
Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Örebro universitet : 2006 :
Fulltext
Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56 (ISBN: 91-7307-097-1)
Doing good? Interpreting teachers given and felt responsibilities for pupils well-being in an age of measurement
Frelin Anneli, Edling Silvia
Department of Education, Uppsala University, Faculty of Education and Business Studies, University of Gävle : 2013 :
Fulltext
Läsanvisning: Teachers and Teaching (s. 419-432)
Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0
Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
Fulltext
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
2. uppl. : Liber : 2015 : 272 s. :
ISBN: 9789147114450
Se Umeå UB:s söktjänst
Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
Skolverket : 2005 :
Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational marketization the Swedish way
Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
Fulltext
Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517
Richardson Gunnar
Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Mänskliga rättigheter i svensk belysning
Staaf Annika, Zanderin Lars
2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
ISBN: 978-91-47-09654-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Thornberg Robert
Värdepedagogik
Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige : 2004, 9 (2), s. 99-114
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
Fulltext
Medborgarskapande för ett nytt millennium: Utbildning och medborgarfostran i 2000- talets Sverige
Dahlstedt Magnus, Olson Maria
Malmö : 2014 :
Fulltext
Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik i professionellt lärarskap
Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
ISBN: 9789140664174
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjelmér Carina
Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757
Lifmark David
Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7459-098-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Ninni
Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-290-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Sökvägar: Google Scholar/Google Bibliotekskatalogen Album Umeå universitet (http://www.ub.umu.se/sok) Kungliga biblioteket (http://www.kb.se/LIBRIS)
Englund Tomas
Utbildning som medborgerlig rättighet - skilda traditioner och uttolkningsmöjligheter
Örebro universitet : 2002 :
Fulltext
Läsanvisning: Utbildning och Demokrati 2002, vol 11, nr 1, s. 111-120
Vadå likvärdighet? - om likvärdighetsbegreppets olika innebörder i olika sammanhang - på skilda utbildningspolitiska nivåer och i konkret skolverksamhet
Englund Tomas, Quennerstedt Ann
Örebro universitet : 2006 :
Fulltext
Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie, 15:2006, s. 51-56 (ISBN: 91-7307-097-1)
Doing good? Interpreting teachers given and felt responsibilities for pupils well-being in an age of measurement
Frelin Anneli, Edling Silvia
Department of Education, Uppsala University, Faculty of Education and Business Studies, University of Gävle : 2013 :
Fulltext
Läsanvisning: Teachers and Teaching (s. 419-432)
Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0
Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
Fulltext
Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
2. uppl. : Liber : 2015 : 272 s. :
ISBN: 9789147114450
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational marketization the Swedish way
Lundahl Lisbeth, Erixon Arreman Inger, Holm Ann-Sofie, Lundström Ulf
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2013 :
Fulltext
Läsanvisning: Education inquiry, 4(3), 497-517
Richardson Gunnar
Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 287 s. :
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Mänskliga rättigheter i svensk belysning
Staaf Annika, Zanderin Lars
2., rev. och uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 256 s. :
ISBN: 978-91-47-09654-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 91-47-05148-5 : 257:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Värdepedagogik
Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet : 2004 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7901/6955
Läsanvisning: Pedagogisk forskning i Sverige : 2004, 9 (2), s. 99-114
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollag 2010:800
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument- Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800
The United Nations Convention on the Rights on the Child
FN:s barnkonvention :
Fulltext
Medborgarskapande för ett nytt millennium: Utbildning och medborgarfostran i 2000- talets Sverige
Dahlstedt Magnus, Olson Maria
Malmö : 2014 :
Fulltext
Edling Silvia
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-07284-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik i professionellt lärarskap
Irisdotter Sara, Paulin Ann, Grönlien Zetterqvist Kirsten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 163 s. :
ISBN: 9789140664174
Se Umeå UB:s söktjänst
Att spåra och skapa genus i gymnasieskolans program- och kursplanetexter
Larsson Håkan, Ohrlander Kajsa
Skolverket : 2005 :
LIBRIS
Hjelmér Carina
Leva och lära demokrati? : en etnografisk studie i två gymnasieprogram
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 205 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-62757
Lifmark David
Emotioner och värdegrundsarbete : om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2010 : 347 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7459-098-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Ninni
Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg : Daidalos : 2009 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-290-3
Se Umeå UB:s söktjänst