"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - åk 7-9 och gymnasieskolan (UK), 5 hp

Engelskt namn: Special Education - Secondary and Upper Secondary Level

Denna kursplan gäller: 2016-04-11 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE223

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Innehåll

I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot ämneslärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Dessutom behandlas hur skolan och läraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd för elevers utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet 
  • Redogöra för skolans specialpedagogiska uppdrag, funktioner och verksamheter 

Färdighet och förmåga

  • Beskriva olika uttryck för elevers svårigheter utifrån värdegrund och kunskapsmål samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter får i och för den pedagogiska praktiken 
  • Analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elevers olikheter och utveckling i relation till specialpedagogiska perspektiv och läroplanens mål 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över organisationen av samt möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i behov av särskilt stöd 
  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera skolans betydelse för att utveckla en inkluderande och gynnsam pedagogisk miljö för alla

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, casestudier och workshops där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examinationer sker såväl enskilt, genom seminarium samt skriftlig inlämningsuppgift, som i grupp genom gruppredovisning. 

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. 
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. 

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.

Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 15

Disability And Home-School Relations In Cyprus: Hope And Deception
Damianidou Eleni, Phtiaka Helene
International Journal about Parents in Education 2013, Vol. 7, No. 2, 123-133. ISSN: 1973 – 3518 : 2013 :
http://www.ernape.net/ejournal/index.php/IJPE/article/viewFile/273/197
Obligatorisk

Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
ISBN: 978-91-44-06890-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: s 13-30, 131-150, 151-169)

Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk

What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
Obligatorisk

En skola för (nästan) alla
Pedagogiska magasinet tema nr 4 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (nyttja större delen av detta temanummer)

Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
Obligatorisk

Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

An inclusive classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children's experiences
Nilholm Claes, Alm Barbro
European Journal of Special Needs Education, Vol.25 (3), p.239-252 (13 s.) : 2010 :
http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2010.492933
Obligatorisk

Kraften av samverkan : om samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa : en antologi om samverkan mellan skola, polis, socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatri
Stockholm : Skolverket : 2009 : 134 s. :
Fulltext
ISBN: 9789185545599
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext
Obligatorisk

Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenaeus Fredrik
ADHD som en samtida kulturdiagnos
Socialmedicinsk tidskrift : 2015 :
http://www.socialmedicinsktidskrift.se/smt/index.php/smt/article/view/1300/1083 (2015)
Obligatorisk

Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valbar litteratur om cirka 200 sidor