"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - åk 7-9 och gymnasieskolan (UK), 5 hp

Engelskt namn: Special Education - Secondary and Upper Secondary Level

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE223

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot ämneslärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp. Dessutom behandlas hur skolan och läraren i samverkan med andra verksamheter och professioner kan arbeta för att ge stöd för elevers utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet 
  • Redogöra för skolans specialpedagogiska uppdrag, funktioner och verksamheter 

Färdighet och förmåga

  • Beskriva olika uttryck för elevers svårigheter utifrån värdegrund och kunskapsmål samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter får i och för den pedagogiska praktiken 
  • Analysera och föreslå åtgärder för att bemöta elevers olikheter och utveckling i relation till specialpedagogiska perspektiv och läroplanens mål 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över organisationen av samt möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i behov av särskilt stöd 
  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera skolans betydelse för att utveckla en inkluderande och gynnsam pedagogisk miljö för alla

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, casestudier och workshops där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops och seminarier. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examinationer sker såväl enskilt, genom seminarium samt skriftlig inlämningsuppgift, som i grupp genom gruppredovisning. 

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.

Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 51

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (kapitel 1-3)

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan.

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Endast för de som läser mot gymnasiet.

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wallberg Helena
    Lektionsdesign : en handbok
    Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
    ISBN: 9789177411215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2019 vecka 43

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
    Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789127824683
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
    Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
    2018 : 180 sidor :
    ISBN: 9789144120409
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
    Obligatorisk

    Johannessen Eva
    Barn med socio-emotionella problem.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
    ISBN: 91-44-00215-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (kapitel 1. Aggression och tillbakadragenhet, sidor 11-44)

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
    Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Lundin Joanna
    En skola som fungerar - för alla
    Upplaga 1 : 2017 : 103 sidor :
    ISBN: 9789144118581
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
    2005 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
    Obligatorisk

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tinglev Inger
    En specialpedagogisk överblick
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590295
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor

  • Giltig från: 2018 vecka 40

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
    Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
    2018 : 180 sidor :
    ISBN: 9789144120409
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
    Obligatorisk

    Johannessen Eva
    Barn med socio-emotionella problem.
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
    ISBN: 91-44-00215-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (kapitel 1. Aggression och tillbakadragenhet, sidor 11-44)

    Kotte Elaine
    Inkluderande undervisning: Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv.
    Malmö Studies in Educational Sciences No. 81. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle. : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Lundin Joanna
    En skola som fungerar - för alla
    Upplaga 1 : 2017 : 103 sidor :
    ISBN: 9789144118581
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
    2005 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
    Obligatorisk

    Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
    Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81904-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet
    Backlund Åsa, Högdin Sara, Weitz Ylva Spånberger
    Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2017 : 256 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69578-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erfarenheter av samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 57 s. :
    Fulltext (pdf)
    ISBN: 978-91-85545-83-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tinglev Inger
    En specialpedagogisk överblick
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590295
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor

  • Giltig från: 2018 vecka 8

    Disability And Home-School Relations In Cyprus: Hope And Deception
    Damianidou Eleni, Phtiaka Helene
    International Journal about Parents in Education 2013, Vol. 7, No. 2, 123-133. ISSN: 1973 – 3518 : 2013 :
    http://www.ernape.net/ejournal/index.php/IJPE/article/viewFile/273/197
    Obligatorisk

    Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-44-06890-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar: s 13-30, 131-150, 151-169)

    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
    Obligatorisk

    What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
    Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
    European Journal of Special Needs Education : 2014 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920
    Obligatorisk

    En skola för (nästan) alla
    Pedagogiska magasinet tema nr 4 : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (nyttja större delen av detta temanummer)

    Nilholm Claes
    Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
    2005 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031
    Obligatorisk

    Nilholm Claes
    Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
    ISBN: 9789144079448
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An inclusive classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children's experiences
    Nilholm Claes, Alm Barbro
    European Journal of Special Needs Education, Vol.25 (3), p.239-252 (13 s.) : 2010 :
    http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2010.492933
    Obligatorisk

    Kraften av samverkan : om samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa : en antologi om samverkan mellan skola, polis, socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatri
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 134 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789185545599
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591315
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenaeus Fredrik
    ADHD som en samtida kulturdiagnos
    Socialmedicinsk tidskrift : 2015 :
    http://www.socialmedicinsktidskrift.se/smt/index.php/smt/article/view/1300/1083 (2015)
    Obligatorisk

    Tinglev Inger
    En specialpedagogisk överblick
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590295
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur om cirka 200 sidor