"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för grundskolan (UK), 8 hp

Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Primary School

Denna kursplan gäller: 2016-04-11 till 2017-11-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE225

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Innehåll

I kursen introduceras läroplansteori och studeras tillsammans med fördjupade didaktiska perspektiv på lärares arbete i grundskolan. Lärandeteorier fördjupas utifrån pedagogiska och utvecklingspsykologiska perspektiv för att kunna användas som planerings- och analysverktyg av elevers lärande på både grupp och individnivå.  Under kursen genomför studenterna en mindre studie och skriver en vetenskaplig rapport där utbildningsvetenskapliga begrepp används för analys av didaktiska processer. Pedagogiskt ledarskap studeras och praktiseras med fokus på strategier för konflikthantering. Röst och tal skall ingå för f-3 och 4-6 lärare eftersom det är ett viktigt arbetsverktyg i undervisningen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för aktuell utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning relaterat till läraruppdraget. 
  • Redogöra för centrala läroplansteoretiska begrepp med betoning på lärares arbete i grundskolan och i fritidshemmet. 
  • Beskriva skilda villkor för undervisning och lärande utifrån individuella, relationella och kontextuella faktorer.

Färdigheter och förmåga

  • Planera och genomföra en studie med utgångspunkt i ett utbildningsvetenskapligt perspektiv
  • Skriva en vetenskaplig rapport
  • Tillämpa och diskutera pedagogiskt ledarskap med fokus på konfliktsituationer. 
  • Använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning planera undervisning och analysera didaktiska överväganden.

Behörighetskrav

Godkänt betyg på kurser ingående i Utbildningsvetenskaplig kärna I, 1-28,5 hp i överensstämmelse med aktuell programstruktur.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för grundlärares arbete i pedagogisk verksamhet på vetenskaplig grund. Rollspelen på kursen är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker individuellt i en skriftlig tentamen och en vetenskaplig rapport och i rollspelsseminarier som sker i grupp. Betyg på hel kurs utgör sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs.  Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att göra välgrundade tolkningar och att kritiskt analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie.

I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande 
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 45

    Developmental psychology for educators: an introduction
    Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Meece Judith L, Symons Frank, Gruber Michael (red)
    London: McGraw-Hill Custom Publishing: 2nd ed. cop. 2015: iv, 490 s. ISBN 13: 9781308563664 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: (totalt 23 sidor)

    Aspelin Jonas
    Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-40-66888-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Utdrag totalt 18 sidor; tillgängligt på Cambro

    Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolan och grundskolans tidiga år
    Hartsman Nanny, Jönsson Karin
    Ingår i:
    Perspektiv på barndom och barns lärande
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 121-173. Finns i pdf-format på kursens läroplattform

    Jansson Bo
    Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
    1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67655-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: kap 2: 15 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
    3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
    ISBN: 978-91-44-08559-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Towards a science of the art of teaching
    Mun Ling Lo, Marton Ference
    International Journal for Lesson and Learning Studies, Vol. 1 Iss 1 pp. 7 - 22 : 2011 :
    http://dx.doi.org/10.1108/20468251211179678
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Finns i pdf-format på kursens läroplattform

    On Some Necessary Conditions of Learning
    Marton Ference, Fai Pang Ming
    Journal of the Learning Sciences, 15:2, 193-220, DOI: 10.1207/s15327809jls1502_2 : 2006 :
    http://dx.doi.org/10.1207/s15327809jls1502_2
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Finns i pdf-format på kursens läroplattform

    Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
    Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789140687999
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Uljens Michael
    Didaktik : teori, reflektion och praktik
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
    ISBN: 91-44-47941-7 ;
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 8: 15 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform

    Texter från Socialstyrelsen
    (tillgängligt på Cambro) :
    Läsanvisning: • Ledsna barn. Agnes Hultén, 2010. • Blyga och ängsliga barn. Malin Gren-Landell, 2010. • Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. • Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010.

    Artiklar tillkommer

    Referenslitteratur

    Developmental psychology for educators: an introduction
    Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Meece Judith L, Symons Frank, Gruber Michael (red)
    London: McGraw-Hill Custom Publishing: 2nd ed. cop. 2015: iv, 490 s. ISBN 13: 9781308563664 :
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
    Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
    Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7164-706-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform

    Jansson Bo
    Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
    1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67655-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
    ISBN: 9789197558488
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fritidshemmet. Skolverkets allmänna råd
    Skolverket. Stockholm: Fritzes : 2014 :

  • Giltig från: 2016 vecka 15

    Aspelin Jonas
    Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-40-66888-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Developmental psychology for educators: an introduction
    Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Meece Judith L, Symons Frank, Gruber Michael (red)
    London: McGraw-Hill Custom Publishing: 2nd ed. cop. 2015: iv, 490 s. ISBN 13: 9781308563664 :
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
    3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
    ISBN: 9789140691675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärandets vem, varför, vad och hur i förskolan och grundskolans tidiga år
    Hartsman Nanny, Jönsson Karin
    Ingår i:
    Perspektiv på barndom och barns lärande
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
    Obligatorisk

    Presentation of research on School-age Educare in Sweden
    Klerfelt A, Haglund B
    I: International Journal for Research on Extended Education, Vol.2, Nr 1/2014,s. 45-62 : 2014 :
    Obligatorisk

    Linde Göran
    Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
    3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
    ISBN: 978-91-44-08559-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Uljens Michael
    Critical School Didactics - A theory and its features
    Åbo Akademi University : 2009 :
    http://www.vasa.abo.fi/users/muljens/pdf/Uljens_-_Critical_School_Didactics_-_A_theory_and_its_features,_1.11_2009%20.pdf
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer

    Referenslitteratur

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
    Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
    ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s 7-26, 274-291, 328-350, 355-372 (Alexanderssons, Carlgrens och Hallbergs)

    Fritidshemmet. Skolverkets allmänna råd
    Skolverket. Stockholm: Fritzes : 2014 :