"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande - Ämneslärarprogrammet (UK), 8 hp

Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning

Denna kursplan gäller: 2023-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 6PE226

Högskolepoäng: 8

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2023-01-16

Innehåll

I kursen fördjupas läroplansteorin och didaktiska perspektiv på lärares arbete i högstadiet och i gymnasieskolan. Lärandeteorierna fördjupas utifrån pedagogiska och utvecklingspsykologiska perspektiv för att kunna användas som planerings- och analysverktyg av elevers lärande på både grupp och individnivå. Under kursen genomför studenterna en mindre studie och skriver en vetenskaplig rapport där utbildningsvetenskapliga begrepp används för analys av didaktiska processer. Pedagogiskt ledarskap studeras och praktiseras med fokus på strategier för konflikthantering. Röst och tal skall ingå för ämneslärare eftersom det är ett viktigt arbetsverktyg i undervisningen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för aktuell utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning relaterat till läraruppdraget.
  • Redogöra för läroplansteoretiska perspektiv med betoning på lärares arbete i högstadiet och i gymnasieskolan
  • Beskriva skilda villkor för undervisning och lärande utifrån individuella, relationella och kontextuella faktorer.

Färdigheter och förmåga

  • Planera och genomföra en studie med utgångspunkt i ett utbildningsvetenskapligt perspektiv
  • Skriva en vetenskaplig rapport
  • Tillämpa och diskutera pedagogiskt ledarskap med fokus på konfliktsituationer
  • Använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning planera undervisning och analysera didaktiska överväganden.

Behörighetskrav

Ämneslärare som profession (UVK), 6 hp, Lärande och undervisning (UVK), 7,5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UVK), 7,5 hp samt Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UVK), 7,5 hp eller motsvarande. 

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för gymnasielärares arbete i pedagogisk verksamhet på vetenskaplig grund. Rollspelen på kursen är obligatoriska.

Examination

Examination sker individuellt i en skriftlig tentamen, en vetenskaplig rapport och i rollspelsseminarier som sker i grupp. Betyg på hel kurs utgör sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att göra välgrundade tolkningar och att kritiskt analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 40

Psykologi

Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Se Umeå UB:s söktjänst

Utdrag från böcker (tillgängligt på Canvas):

• Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Pia Risholm Mothander & Tomas Tjus. (2:a utgåvan) Natur & Kultur (totalt ca18 sidor) • Tonårstid. Björn Wrangsjö & Majlis Winberg Salomonsson. Natur & Kultur. (totalt ca 18 sidor) • Lågaffektivt bemötande. Axel Chipumbu Havelius. Studentlitteratur (totalt 17 sidor) • Exekutiva funktioner hos barn och unga. Anne Vibeke Fleischer & Käte From. Studentlitteratur (totalt 18 sidor)

Texter från Socialstyrelsen (tillgängligt på Canvas)

• Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. • Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010. Artiklar och kompendium kan tillkomma om max 15 sidor

Pedagogik

Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5: 20 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform

Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Se Umeå UB:s söktjänst

Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare
Karlberg Martin, Samuelsson Marcus
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 580 sidor :
ISBN: 9789127825253
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Se Umeå UB:s söktjänst

On Some Necessary Conditions of Learning
Marton Ference, Fai Pang Ming
Journal of the Learning Sciences, 15:2, 193-220, DOI: 10.1207/s15327809jls1502_2 : 2006 :
http://dx.doi.org/10.1207/s15327809jls1502_2
Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform

Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Uljens Michael
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7 ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artiklar och andra texter kan tillkomma.

Artiklar och andra texter kan tillkomma.