"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU), 11 hp

Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession for Primary School - Extended School 1

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2018-03-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE229

Högskolepoäng: 11

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-06-08

Innehåll

Grundläggande inslag i kursen är fördjupade studier kring fritidshemmets uppgift samt utveckling av det professionella läraruppdraget i fritidshem med fokus på ledarskap och förhållningssätt. I kursen studeras och prövas ingående hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering medverkar till att utveckla både elevers lärande och den pedagogiska verksamheten i fritidshemmet i enighet med gällande styrdokument. Tema/projektarbete studeras och prövas. Dessutom fördjupas studier om fritidshemmets samverkan med vårdnadshavare, förskola, förskoleklass och skola. Tidigare kursers innehåll bearbetas praktiskt i fritidshemsverksamhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva och analysera elevers och pedagogers samspel samt värdera dess betydelse för elevers lärande
  • Beskriva och tillämpa pedagogisk dokumentation som stöd för att planera, genomföra och utvärdera insatser till gagn för elevers lärande

Färdigheter och förmågor

  • I samverkan och självständigt leda elever i grupp
  • Självständigt planera, genomföra och utvärdera innehåll för en längre tidsperiod och däri beakta jämställdhetsperspektivet
  • Initiera och genomföra pedagogisk diskussion i arbetslaget
  • Kritiskt granska fritidhemmets miljö och verksamhet som en förutsättning för elevers lek och samspel

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Beskriva och reflektera över såväl eget som andras förhållningssätt och ledarskap samt dess inverkan på elevers lärande och verksamheten i sin helhet belysa och diskutera den pedagogiska praktiken ur ett köns-, lärande- och yrkesrollperspektiv.
  • Tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade mål och från tillägnande kunskaper och erfarenheter, utvärdera och beskriva sin egen lärprocess samt utifrån detta kunna formulera nya konkretiserade lärandemål

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv 7,5 hp.
Att undervisa i fritidshem (VFU) 7,5 hp eller 6 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem varav ett antal dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar.

Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande.
För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 10

    Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
    Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
    ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedlin Maria
    Lilla genushäftet 2.0
    Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
    Fulltext

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
    ISBN: 978-91-44-06895-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nordisk barnhageforskning
    Saar Tomas, Löfdahl Annika, Hjalmarsson Maria
    Avd. för utbildningsvetenskap, Karlstads universitet : 2012 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Läsanvisning: Vol. 5, nr 3, sid 1-13

    Fritidshem
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591155
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svaleryd Kajsa
    Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
    ISBN: 91-47-05148-5 : 257:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
    Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
    ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
    ISBN: 978-91-44-06895-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nordisk barnhageforskning
    Saar Tomas, Löfdahl Annika, Hjalmarsson Maria
    Avd. för utbildningsvetenskap, Karlstads universitet : 2012 :
    Fulltext
    Läsanvisning: Läsanvisning: Vol. 5, nr 3, sid 1-13

    Fritidshem
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591155
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst