"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i förskolan (VFU), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Teaching in Preschool

Denna kursplan gäller: 2020-08-03 till 2021-01-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE251

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12

Innehåll

I kursen omsätts kunskaper från genomgångna kurser genom att delta aktivt i befintlig pedagogisk verksamhet. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, undervisning i förskolan. I kursen fokuseras på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska observera, dokumentera och reflektera över barns utveckling och lärande i olika undervisningssituationer, såväl planerade som informella och spontant uppkomna. En del av kursen förläggs i förskoleklass, där studenten deltar och observerar undervisningen och förskollärarens uppdrag i förskoleklass. Dessutom ingår reflektion som metod för yrkesutveckling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • med stöd i forskning och beprövad erfarenhet redogöra för hur omsorg och lek kan bidra till att ge barn möjlighet att lära och utvecklas
  • redogöra för förskollärares uppdrag, roll och ansvar avseende utbildningen i förskoleklass

Färdighet och förmåga

  • med stöd planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning i syfte att stimulera barns lärande och utveckling
  • tillämpa sådan förskoledidaktik och metodik som krävs för att leda barn i grupp
  • skapa relationer, kommunicera och samarbeta med barn/barngrupp/arbetslag/vårdnadshavare

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets inverkan på barns lärande och utveckling samt med stöd identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetens inom området

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg, modul 1: Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av 10 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans respektive förskoleklassens arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.

Av kursens verksamhetsförlagda del genomförs tre till fem dagar i förskoleklass och resterande dagar i förskola.

Examination

Examinationer sker genom individuellt uppvisande av färdigheter under den verksamhetsförlagda delen av kursen, samt muntliga redovisningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

En utsedd universitetslärare svarar för bedömningen av studentens prestationer i samband med VFU-besök. Vid besöket bedöms den studerandes undervisning (planering, genomförande och utvärdering) och reflektion över undervisningstillfället vid det efterföljande trepartssamtalet mellan VFU-handledare, lärare och student. Denna bedömning sker vid ett tillfälle. VFU-handledare medverkar med stöd av ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat i förskolan, närvarorapport från förskoleklass och genom deltagande i trepartssamtal.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att studentens prestationer i samband med VFU-besök och det efterföljande trepartssamtalet, samt den avslutande skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 38

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Didaktik i förskolan
    Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
    ISBN: 9789151101026
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
    Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
    ISBN: 9789147127757
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
    Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
    Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
    ISBN: 9789127458185
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frelin Anneli
    Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-47-09998-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
    Svenning Bente, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
    ISBN: 978-91-44-06648-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wehner-Godée Christina
    Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
    Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
    ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
    Riddersporre Bim, Bruce Barbro
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
    ISBN: 9789127147072
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
    Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2019 : 299 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327500
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Litteratur från tidigare kurser

  • Giltig från: 2020 vecka 8

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
    Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
    ISBN: 9789147127757
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
    Riddersporre Bim, Bruce Barbro
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
    ISBN: 9789127147072
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frelin Anneli
    Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-47-09998-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
    Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789127442177
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
    Svenning Bente, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
    ISBN: 978-91-44-06648-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
    ISBN: 9789197558488
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
    Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2019 : 299 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327500
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
    Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Litteratur från tidigare kurser

  • Giltig från: 2020 vecka 7

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
    Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
    Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
    ISBN: 978-91-88099-87-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frelin Anneli
    Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-47-09998-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
    Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 99 s. :
    ISBN: 9789127442177
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
    Svenning Bente, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
    ISBN: 978-91-44-06648-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2018
    Femte upplagan : Stockholm : Skolverket : [2018] : 299 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327333
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Litteratur från tidigare kurser