"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner för fritidshem 3 (VFU), 7,5 hp

Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession for Primary School - Extended School 3

Denna kursplan gäller: 2018-01-01 till 2018-03-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE259

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2017-04-19

Innehåll

I kursen tillämpas och prövas tillägnade kunskaper från tidigare kurser avseende undervisningsuppdragen för grundlärare mot fritidshem i såväl fritidshem som i skola samt hur dessa uppdrag kan vävas samman i den professionella yrkesutövningen. Kursen fokuserar på grundlärares ansvar för kvalitet och utveckling av fritidshemmets verksamhet i enlighet med gällande styrdokument. Däri ingår att initiera pedagogisk utveckling med förankring i arbetslaget genom analys av pedagogiskt planerings-, dokumentation- och utvärderingsarbete. Vidare studeras och analyseras fritidshemmets verksamhet utifrån elever i behov av extra anpassningar.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • med stöd av dokumentation välja innehåll och arbetssätt i relation till elevers behov och förutsättningar

Färdigheter och förmågor

  • självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisningstillfällen för elever i grupp inom fritidshemsverksamhet
  • initiera och genomföra pedagogiska diskussioner i arbetslaget med fokus på fritidshemmets kvalitetsutveckling samt fritidshemmets betydelse för elever i behov av extra anpassningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och diskutera grundlärarprofessionens komplexa uppdrag i fritidshem och skola
  • utifrån vfu sammanfatta och kritiskt granska fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete med stöd av styrdokument och referenslitteratur
  • visa på och problematisera fritidshemmets kompletterande liksom kompensatoriska uppdrag, också med fokus på elever i behov av extra anpassningar

Behörighetskrav

Univ: Godkänd på kurserna: Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU) 11hp, Bedömning för och av lärande i grundskolan (UK) 11hp, Specialpedagogik - för grundskolan (UK) 5hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem och skola varav minst två dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, samt individuella skriftliga och muntliga redovisningar.

Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal VFU- handledare.
 
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutat kurs. Hel kurs bedöms enligt skala Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp. Studenten ska dessutom självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd VFU-handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken/VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik/ VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken/VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 3

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
ISBN: 9789144084534
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet och skolan : det gemensamma uppdraget
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 338 s. :
ISBN: 9789144100937
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s.171-198

Pihlgren Ann S.
Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 182 sidor :
ISBN: 978-91-44-11117-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitetsarbete i praktiken
Skolverket :
Skolverket publikationer; Kvalitetsarbete i praktiken

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327050
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Se Umeå UB:s söktjänst

*Aktuella styrdokument *Litteratur från tidigare kurser