"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i Idrott och hälsa (VFU), 6 hp

Engelskt namn: Teaching in Physical Education and Health

Denna kursplan gäller: 2024-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6PE271

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2018-01-22

Reviderad av: Prefekten, 2024-02-19

Innehåll

Kursens fokus är undervisning och lärande i Idrott och hälsa. Under kursens gång förväntas studenten tillsammans med handledaren, utifrån skolans styrdokument och de kunskaper som förvärvats under tidigare studier, planera, genomföra och utvärdera undervisning i Idrott och hälsa. Kursen omfattar både auskultation och egen undervisning vid grund- eller gymnasieskola samt campusförlagt förberedelse- och uppföljningsarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:
 
Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om hur man anpassar undervisningen till styrdokumentens direktiv och behoven hos aktuell elevgrupp
  • visa grundläggande kunskap om hur elevers ämneskunskaper formativt kan bedömas

Färdighet och förmåga

  • i skolpraktiken kunna omsätta och kommunicera de kunskaper i såväl utbildningsvetenskap som ämnesteori och ämnesdidaktik som förvärvats under tidigare studier
  • kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån verksamhetens mål och aktuella elevgruppers förkunskaper och förutsättningar
  • genom sitt ledarskap kunna väcka elevers intresse och nyfikenhet för ämnet samt skapa en god lärandemiljö för alla elever
  • kunna analysera observerad undervisning utifrån ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna reflektera över egna och andras erfarenheter av undervisning
  • kunna kritiskt granska sin roll som pedagogisk ledare och identifiera sina utvecklingsområden
  • kunna bemöta och interagera med elever, skolpersonal och andra intressenter på ett ansvarsfullt, respektfullt och professionellt sätt.

Behörighetskrav

Univ: Kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattande minst 28,5 hp samt verksamhetsförlagd utbildning omfattande minst 1,5 hp, eller motsvarande. Utöver detta krävs kurser omfattande minst 60 hp inom ämnesområdet idrott och hälsa, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs huvudsakligen i skolverksamheten. VFU-perioden ska omfatta 40 timmars arbetsvecka inklusive planering och genomförande av lektioner, auskultationer, arbete med VFU-uppgifter samt deltagande i annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Studenten ska tillsammans med handledare planera VFU-perioden så att arbetet ryms inom ramen för heltidsstudier. Studenten planerar, genomför och utvärderar undervisning i huvudsak i sitt ingångsämne. Under kursen genomförs ett antal VFU-uppgifter. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt.

Examination

All examination sker individuellt.

Examination på kursen består av bedömning av studentens prestation under hela VFU-perioden utifrån underlag från handledare. Under perioden genomförs lektionsbesök i studentens ämne samt efterföljande trepartssamtal vilka också utgör del av examinationen. Vidare bedöms en individuell skriftlig inlämningsuppgift (VFU-rapport) i studentens ämne samt deltagande i ett seminarium. Vid mer än två dagars frånvaro under VFU-perioden ska studenten kontakta kursansvarig lärare för en individuell bedömning av eventuell komplettering av antalet VFU-dagar.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Lektioner genomförda vid VFU-besöken och de efterföljande trepartssamtalen samt den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Seminariet och VFU-perioden bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Betyget på kurs utgör en sammanvägning av resultaten vid examinationens olika delar när kursens samtliga prov är genomförda.

En student som blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska kontakta examinator efter kursens slut för en uppföljning av VFU. Studenten ska få det tydliggjort vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget Underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

På grund av höga kostnader att genomföra VFU är antalet VFU-perioder begränsade till en ordinarie VFU-period samt till ytterligare en VFU-period. Tillfällen för examination som genomförs under en VFU-period (lektionsbesök och efterföljande trepartssamtal) är därför begränsade. För övriga examinationsformer gäller Umeå universitets regler för omprov, se Umeå universitets regelverkssidor.

Vid omprov som kräver VFU-placering kan universitetet på grund av orimliga kostnader eller stora praktiska svårigheter göra avsteg från ordinarie tidsgränser för omprov. Omprovstillfället ska då i normalfallet erbjudas senast nästkommande termin.

 

 

 

 

Övriga föreskrifter

I det fall kursplanen upphör att gälla, eller genomgår större förändringar, garanteras studenten under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas möjlighet till examination enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit registrerad på. Den studerande garanteras minst två VFU-perioder (inklusive ordinarie period) där examination av lektionsbesök och trepartssamtal genomförs. För övrig examination garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle).

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 8

Annerstedt Claes
Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
ISBN: 91-974590-2-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Metoder : undervisning och framträdande
Långström Sture, Viklund Ulf
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 194 s. :
ISBN: 978-91-44-05595-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, styrdokument och kommentarmaterial för aktuell skolform från www.skolverket.se.