"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete med ämnesdidaktisk inriktning, 15 hp

Engelskt namn: Degree Project in Subject Didactics

Denna kursplan gäller: 2021-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 6PE299

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2021-04-14

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av undervisning och lärande i skolämnen inom ramen för examen. Detta omfattar planering och genomförande av en vetenskaplig studie samt dokumentation och redovisning av denna såväl muntligt vid seminarier som skriftligt i form av en vetenskaplig uppsats. Arbetet med den vetenskapliga uppsatsen förutsätter studier av tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet. Kursen bygger på de forskningsmetodologiska kunskaper och färdigheter som studenterna tillägnat sig i ämnesstudier och utbildningsvetenskaplig kärna, och på de insikter i lärarens yrkesroll som nåtts under verksamhetsförlagd utbildning.

I kursen ingår formulering av syfte och forskningsfrågor inom området undervisning och lärande i skolämnet samt utarbetande av en litteraturöversikt med relevans för den planerade studien. Kursen behandlar också forskningsprocessens delar med tonvikt på metoder för insamling och analys av material liksom presentation av resultat och diskussion utifrån studiens forskningsbakgrund. Vidare ingår färdigställande av en vetenskaplig uppsats enligt forskningsområdets konventioner. I kursen ingår försvar av det egna arbetet samt opposition på annans examensarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa för forskningsuppgiften nöjaktiga kunskaper i ämnet och grundläggande förståelse av för studien relevanta begrepp
  • visa ändamålsenlig metodologisk kunskap
  • visa ändamålsenlig förståelse för forskningsetiska principer

Färdighet och förmåga

  • identifiera, granska och sammanställa tidigare forskning av relevans för studien
  • formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar mot bakgrund av tidigare forskning
  • beskriva, motivera och diskutera val och användning av vetenskapliga metoder i studien mot bakgrund av studiens syfte och frågeställningar
  • planera och genomföra en empirisk datainsamling i enlighet med såväl vetenskapliga som forskningsetiska riktlinjer
  • bearbeta, tolka och analysera det empiriska underlaget i enlighet med vetenskapliga principer samt redogöra för detta
  • dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
  • strukturera en sammanhängande presentation med väl underbyggda argument
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil
  • kritiskt och konstruktivt granska vetenskapliga uppsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och kritiskt värdera egna metod- och materialval, egna och andras lösningar och resultat
  • diskutera det egna arbetets trovärdighet, slutsatser och implikationer för framtida yrkespraktik
  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv

Behörighetskrav

Kunskaper inom utbildningsvetenskaplig kärna 30 hp samt minst 60 hp inom för examen aktuellt ämne eller ämnesområde, eller motsvarande. Behörig är också den som är antagen till VAL (SFS 2011:689) eller ULV (2008:1101) vilka regleras i särskilda förordningar och där den individuella studieplanen anger när kursen ska studeras.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet kan genomföras enskilt eller i par. 

Kursen genomförs under handledning enskilt och/eller i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande är den drivande parten och skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. 

Två obligatoriska seminarier ingår i kursen där arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Handledningsresursen utnyttjas under den tid då kursen ges. Studenter ska vid behov begära att flytta fram sina studier till efterkommande termin och på så vis spara de handledningsresurser som återstår vid tillfället för begäran. 

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.

Examination

Kursen examineras genom två muntliga seminarier, ett skriftligt oppositionsprotokoll och en skriftlig uppsats. De muntliga seminarierna och oppositionsprotokollet examinerar studenternas individuella förmåga att försvara sin egen uppsats och granska och diskutera medstudenters uppsatser (U/G). Ett av dessa seminarier genomförs ungefär när 70 procent av kursen genomförts och det andra som ett så kallat slutseminarium. Vid slutseminariet lämnas ett skriftligt oppositionsprotokoll in. Uppsatsen bedöms av specifikt utsedd examinator och bedöms i skalan U/G/VG och görs i slutet av kursen. 

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema, studieguide eller motsvarande.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet Godkänd (G). För betyget Väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet Väl godkänd (VG) på uppsatsen.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras på nytt för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2021 vecka 34

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst