"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällskunskap 1, 30 hp

Innehåll

Ämneskunskap: Moment 1. Demokrati och samhälle, 15 hp Democracy and society Momentet behandlar demokrati som teori och styrelseform. Centrala aspekter är val, politiskt deltagande och inflytande. Svensk politik och förvaltning står i fokus men den metodologiska betoningen på systemanalys, komparation och policyanalys medger även att ett urval andra länder samt EU problematiseras. Den historiska, ideologiska och politiskt-filosofiska bakgrunden till hur modern demokrati utformats diskuteras och analyseras. Moment 2. Samhällsekonomins grunder, 15 hp The foundations of economic development Det övergripande syftet med kursen är att ge en grundläggande kunskap för hur enskilda aktörers agerande kan beskrivas och analyseras över tid, samt för hur samhällsekonomin fungerat/r och utvecklats/s på kort och lång sikt. Inom ramen för mikroekonomi behandlas; hur konsumenten och företagen löser sina resursfördelningsproblem, marknadsmekanismen och prisbildningsprocessen under olika marknadsformer. Inom ramen för makroekonomi analyseras centrala begrepp som hur inkomster och arbetslöshet utvecklas samt vilka möjligheter staten har att påverka utvecklingen med hjälp av ekonomisk politik. Ur detta perspektiv problematiseras också hur hushållen och den privata ekonomin påverkas av olika ekonomiska skeenden. Då män och kvinnors deltagande i samhällsekonomin kan se olika ut är en central del av kursen att diskutera, analysera olika skeenden och åtgärder utifrån ett genusperspektiv. Ämnesdidaktik: Samhällskunskapsämnets förutsättningar och villkor diskuteras; aktuella styrdokument och skolans och högskolans uppdrag behandlas. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses. Hur ämneskunskaper om demokrati och samhälle samt samhällsekonomins grunder kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.

Förväntade studieresultat

Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - återge grunddragen för den politiska filosofins historia och de politiska ideologiernas uppkomst och utveckling samt redogöra för hur moderna politiska diskussioner har en motsvarighet i gångna tiders politiska filosofi - beskriva det svenska politiska systemet och den svenska förvaltningen på olika nivåer; beskriva EU:s politiska system samt länkarna mellan dessa - beskriva och jämföra politiska institutioner i olika länder - redogöra för samhällskunskapsämnets centrala mål och syften i grundskolan och gymnasium - redogöra för olika tänkesätt kring samhällskunskap bland lärare och elever För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - analysera orsaker till och konsekvenser av institutionella val - transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap För godkänd kurs skall den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - reflektera över och kritiskt förhålla sig till konsekvenser av institutionella val Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori igår och idag - redogöra för vilka ekonomiska drivkrafter det finns bakom olika samhällsfenomen För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag - anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid - analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data - transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap - konstruera examinationsfrågor i skolämnet samhällskunskap med utgångspunkt från kunskaperna om samhällsekonomins grunder - analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap För godkänd kurs skall den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället

Behörighetskrav

Kunskap, undervisning och lärande I, Demokrati, individ och samhälle, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering med godkänt resultat samt genomgången VFU I, Att vara lärare

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av lärarledd undervisning i form av såväl föreläsningar som seminarier och olika övningar; arbete i grupp, individuellt arbete med portfolio samt individuellt arbete i form av litteraturstudier, förberedelser för seminarier, övningar och tentamina.

Examination

Under båda momenten består examinationen dels av deltagande i obligatoriska seminarier (inför vilka uppgifter skall lösas individuellt eller i grupp) samt en tentamen i sal. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att få Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat; Kunskap och förståelse -Sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen. -för 7-9 inbegriper detta överblick över ämnesstudiernas huvudområde och fördjupade kunskaper inom vissa delar samt insikt i aktuell forskning -för gymnasiet inbegriper detta ett brett kunnande och väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar samt fördjupad insikt i aktuell forskning -Sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser Färdighet och förmåga -förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken Värderingsförmåga och förhållningssätt -Förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: Kunskap och förståelse Moment 1 - beskriva det svenska politiska systemet och den svenska förvaltningen på olika nivåer; beskriva EU:s politiska system samt länkarna mellan dessa - beskriva och jämföra politiska institutioner i olika länder - redogöra för samhällskunskapsämnets centrala mål och syften i grundskolan och gymnasium (ämnesdidaktik) - redogöra för olika tänkesätt kring samhällskunskap bland lärare och elever (ämnesdidaktik) Moment 2: - redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori igår och idag - redogöra för vilka ekonomiska drivkrafter det finns bakom olika samhällsfenomen Färdighet och förmåga Moment 1: - analysera orsaker till och konsekvenser av institutionella val - transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) Moment 2: - applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag - anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid - analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data - transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) - konstruera examinationsfrågor i skolämnet samhällskunskap med utgångspunkt från kunskaperna om samhällsekonomins grunder. (ämnesdidaktik) - analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) Värderingsförmåga och förhållningssätt Moment 1: - reflektera över och kritiskt förhålla sig till konsekvenser av institutionella val Moment 2: -kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället Varje moment avslutas med kursvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 15

Moment 1

Den svenska politiken : struktur, processer och resultat
Bäck Henry, Larsson Torbjörn
2:a uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 383 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707655o.jpg
ISBN: 91-47-07655-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Unga demokrater : en översikt av den aktuella forskningen om ungdomar, politik och skolans demokrativärden
Ekman Joakim, Todosijevic Sladjana
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2003 : 160 s. :
http://www.skolutveckling.se
ISBN: 91-85128-04-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Comparative government and politics : an introduction
Hague Rod, Harrop Martin
8. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2010 : xiii, 442 p. :
ISBN: 978-0-230-23101-6 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heywood Andrew
Political ideologies: an intrioduction
4:e uppl. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2007 :
Obligatorisk

Policyprocessen
Hill Michael J.q (Michael James), Winqvist Tore
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 308 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708642o.jpg
ISBN: 978-91-47-08642-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolpolitik : från riksdagshuset till klassrummet
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Stockholm : Liber : 2010 :
ISBN: 978-91-47-09076-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liedman Sven-Eric
Från Platon till kriget mot terrorismen : de politiska idéernas historia
14., [omarb.] uppl. : Stockholm : Bonnier : 2005 : 343, [1] s. :
ISBN: 91-0-010788-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moderna kommuner
Montin Stig, Wikström Jonny
3. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 232 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707461o.jpg
ISBN: 978-91-47-08646-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tallberg Jonas
EUs politiska system
4:e uppl : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk

Vernersson Folke
Undervisa om samhället : didaktiska modeller och läraruppfattningar
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 362 s. :
ISBN: 91-44-01014-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genusperspektiv på nationalekonomi
Boschini Anne D., Jonung Christina, Persson Inga
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 84 s. :
http://www.genus.gu.se/publikation/nationalekonomi.pdf
ISBN: 91-85027-37-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grundläggande nationalekonomi
Dobson Stephen, Palfreman Susan, Theander Christina
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2002 : 382 s. :
ISBN: 91-47-06364-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Inledning
Hedenborg Susanna, Morell Mats
Ingår i:
Sverige - en social och ekonomisk historia
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 432 s. : sid. 13-28 :
Obligatorisk

Hettne Björn
Vad är utveckling?
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 95, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-61-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika för samhällsorienterande ämnen
Lindqvist Stellan, Hyltegren Gunnar
Senaste upplagan : Stockholm : Almqvist & Wiksell :
Obligatorisk

Magnusson Lars
Vad är marknaden?
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2006 : 93, [1] s. :
ISBN: 91-85355-17-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pålsson Syll Lars
De ekonomiska teoriernas historia
4., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 536 s. :
ISBN: 978-91-44-04890-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst