"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällskunskap 1, 30 hp

Innehåll

Moment 1: Demokrati och samhälle, 15 hp, Democracy and Society
Momentet börjar med en introduktion till politisk filosofi och politiska ideologier, vilken lägger de teoretiska grunderna för det andra delmomentet. Det senare delmomentet behandlar politik och förvaltning i Sverige och EU samt relationen mellan politik och förvaltning på olika politiska nivåer.
 
I de didaktiska inslagen diskuteras Samhällskunskapsämnets förutsättningar och villkor; aktuella styrdokument och skolans och högskolans uppdrag behandlas. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses. Hur ämneskunskaper kring demokrati och samhälle kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.
 
Delmoment 1. Politisk filosofi och politiska ideologier, 7,5 hp
Political Philosophy and Political Ideologies, 7,5 hp

Momentet tar sig an flera av de mest grundläggande frågeställningarna för mänsklig samvaro och ger en introduktion till studiet av politisk teori. Fokus ligger på politiska ideologier, både klassiska och moderna, där vi diskuterar och problematiserar centrala teman som t.ex. "människans natur", "frihet", "makt", "jämställdhet", "jämlikhet", "rättvisa", "demokrati", ”stat”, ”nation” och ”medborgarskap”. Genom att kritiskt granska ideologier och olika filosofers argumentation kring bland annat ovanstående begrepp diskuteras motsättningar i idéhistorien som också belyser en ständig spänning mellan konflikt och samarbete.

Delmoment 2. Politik och förvaltning i Sverige och EU, 7,5 hp
Politics and Administration in Sweden and the EU, 7,5 hp

Syftet med momentet är att ge en introduktion till utformningen av det svenska politiska systemet, EUs politiska system samt länken dem emellan. Momentet syftar även till att ge en introduktion till frågor om dels förvaltningens roll i politiska system, dels det svenska styrelseskickets framtida utformning. I anslutning till den sistnämnda frågan uppmärksammas olika demokratimodeller. De fokuserar inte enbart på ansvarsutkrävande i samband med val, utan ger olika svar på frågan om hur den goda demokratin bör vara utformad. Vilka är för- och nackdelarna med respektive modell? Kan de bidra till att möta de utmaningar styrelseskicket står inför?

Moment 2. Samhällsekonomins grunder, 15 hp
Det övergripande syftet med momentet är att ge en grundläggande kunskap för hur enskilda aktörers agerande kan beskrivas och analyseras över tid, samt för hur samhällsekonomin fungerat/r och utvecklats/s på kort och lång sikt. Inom ramen för mikroekonomi behandlas; hur konsumenten och företagen löser sina resursfördelningsproblem, marknadsmekanismen och prisbildningsprocessen under olika marknadsformer. Inom ramen för makroekonomi analyseras centrala begrepp som hur inkomster och arbetslöshet utvecklas samt vilka möjligheter staten har att påverka utvecklingen med hjälp av ekonomisk politik. Ur detta perspektiv problematiseras också hur hushållen och den privata ekonomin påverkas av olika ekonomiska skeenden. Då män och kvinnors deltagande i samhällsekonomin kan se olika ut är en central del av kursen att diskutera, analysera olika skeenden och åtgärder utifrån ett genusperspektiv. Momentet behandlar även det ekonomiska tänkandets historia med fokus på centrala debatter som påverkats ekonomiämnets utveckling på olika sätt.  Kursen behandlar även frågor kring välfärdsstatens utveckling samt hur kvinnors situation på den svenska arbetsmarknaden förändrats under 1900-talet.

Samhällskunskapsämnets förutsättningar och villkor diskuteras; aktuella styrdokument och skolans och högskolans uppdrag behandlas. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses. Hur ämneskunskaper kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.
 
Hur ämneskunskaper kring samhällsekonomiska frågor kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Demokrati och samhälle
Delmoment 1. Politisk filosofi och politiska ideologier
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna

  • återge huvuddragen i den politiska filosofins historia och de politiska ideologierna samt deras uppkomst och utveckling,
  • redogöra för centrala begrepp samt ha en förståelse för hur olika betydelser av begrepp får konsekvenser för hur samhället bör organiseras
  • kunna beskriva samhällskunskapsämnets syfte och innehåll samt elevernas kunskaper inom ämnet

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna

  • diskutera och argumentera kring centrala teman och begrepp inom politisk teori och relatera dessa till moderna politiska diskussioner och aktuella händelser
  • jämföra, kontrastera och kritiskt granska såväl klassiska politiska idéer som mer moderna
  • skriftligt och muntligt framföra en ståndpunkt som föreslår, motiverar och försvarar en viss styrelseform samt kritiskt granska andra ståndpunkter utifrån en given ideologisk utgångspunkt
  • transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap

Delmoment 2. Politik och förvaltning i Sverige och EU
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna

  • återge det politiska systemets centrala institutioner i Sverige och EU, dess historia samt hur dessa institutioner regleras och länkas samman i beslutsprocesser
  • återge förvaltningens uppbyggnad och roll i det svenska politiska systemet
  • återge innebörden av olika demokratimodeller samt hur de relaterar till varandra
  • kunna beskriva samhällskunskapsämnets syfte och innehåll samt elevernas kunskaper inom ämnet

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna

  • diskutera och analysera politiska institutioners makt och inflytande samt författningspolitiska vägval
  • diskutera och analysera förvaltningspolitiska teman
  • tillämpa kunskaper om demokratimodeller på debatten om styrelseskickets framtida utformning
  • transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap

Moment 2. Samhällsekonomins grunder
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna

  • redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori
  • redogöra för huvuddragen i det ekonomiska tänkandets utveckling

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna

  • applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag och historiskt
  • anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid
  • analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data
  • transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap
  • analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna

  • kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället.

Behörighetskrav

Kunskap, undervisning och lärande 1, Demokrati, individ och samhälle, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering samt VFU 1, Att vara lärare.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Dessutom kan tillkomma s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även studentföreläsningar och olika debattövningar
förekommer. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten och varierar från moment till moment. Närvaro kan vara obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande kan tilldelas ytterligare uppgifter.

 

Examination

Moment 1. Demokrati och samhälle

Delmoment 1. Politisk filosofi och politiska ideologier
Momentet examineras genom en individuell hemtentamen där betygen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Examinationen avslutas med ett obligatoriskt seminarium där studenten kan bli Underkänd (U) eller Godkänd (G). Helhetsbetyget för momentet är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) och för att få slutbetyg krävs godkänt betyg på seminariet. Momentets didaktiska innehåll examineras i samband med den ordinarie examinationen på momentet samt genom obligatoriska seminarier. Betygsskalan för dessa seminarier är Underkänd (U) och Godkänd (G).

Delmoment 2. Politik och förvaltning i Sverige och EU
Momentet examineras genom en skriftlig salstentamen, seminarier och en skriftlig rapportuppgift om lagstiftningsprocessen. Rapportuppgiften och seminariet genomförs i grupp. Betygsskalan för salstentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygsskalan för seminarier är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för rapportuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G). En godkänd rapportuppgift ger poäng som adderas till resultatet av den skriftliga salstentamen. Momentets didaktiska innehåll examineras i samband med den ordinarie examinationen på momentet samt genom obligatoriska seminarier. Betygsskalan för dessa seminarier är Underkänd (U) och Godkänd (G).
 
Moment 2. Samhällsekonomins grunder

Momentet examineras med obligatoriska seminarium, skriftlig salstentamen och individuella skriftliga uppgifter. Alla obligatoriska delar ska vara godkända för att kursen ska bli godkänd. Betyg sätts efter det totala antal poäng man fått på de olika examinationsformerna. Momentets didaktiska innehåll examineras i samband med den ordinarie examinationen på momentet samt genom obligatoriska seminarier. Betygsskalan för dessa seminarier är Underkänd (U) och Godkänd (G).

Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan för hel kurs består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
 
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
 
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
 
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
 

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med kursutvärdering.
 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 52

Moment 1: Demokrati och samhälle

Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Långström Sture, Virta Arja
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 278 s. :
ISBN: 978-91-44-06643-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Morgondagens medborgare : ICCS 2009: svenska 14 -åringars kunskaper, värderingar och deltagande i internationell belysning
Stockholm : Skolverket : 2010 : 1 PDF-fil (160 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Artiklar tillkommer.

Delmoment 1. Politisk filosofi och politiska ideologier

Vad är statsvetenskap? : om undran inför politiken
Badersten Björn, Gustavsson Jakob
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-05667-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heywood Andrew
Political ideologies : an introduction
5. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2012 :
ISBN: 978-0-230-36725-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Politik och kritik : en feministisk guide till statsvetenskap
Freidenvall Lenita, Jansson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 295 s. :
ISBN: 9789144067858
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tretton texter i politisk teori : Niccolò Machiavelli, John Locke, Jean-Jacques Rousseau, Edmund Burke, Mary Wollstonecraft, Karl Marx, Friedrich Engels, John Stuart Mill, Joseph Schumpeter, Robert Nozik, Robert Dahl, Carole Pateman
Hallberg Peter, Jansson Maria, Mörkenstam Ulf
2., [utök.] uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 302 s. :
ISBN: 978-91-47-08859-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liedman Sven-Eric
Från Platon till kriget mot terrorismen : de politiska idéernas historia
14., [omarb.] uppl. : Stockholm : Bonnier : 2012 : 343 s. :
ISBN: 978-91-0-100161-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Textkompendium som tillhandahålls av institutionen innefattar följande texter:

Political ideologies and the democratic ideal
Ball Terence, Dagger Richard.
7. ed. : New York : Pearson/Longman : cop. 2009 : xiv, 338 s. :
ISBN: 978-0-205-60737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 136-147 om "Marx Theory of History"

de Beauvoir Simone
Det andra könet
Ingår i:
Kvinnopolitiska nyckeltexter
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 288 s. :
Obligatorisk

Eduards Maud
Politisk teori och patriarkalt tänkande
Ingår i:
Kön, makt, medborgarskap
Stockholm : LiberFörlag : 1983 : 157 s. :
Obligatorisk

Demokratimodeller : från klassisk demokrati till demokratisk autonomi
Held David, Jodebrandt Stefan, Persson Annika, Winqvist Tore
2., rev. och utvidgade uppl. : Göteborg : Daidalos : 1997 : 475 s. :
ISBN: 91-7173-063-X ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s173-185 om Marx "Politikens slut"

Lewin Leif
Upptäckten av framtiden: en lärobok i politisk idéhistoria
2:a uppl. : Stockholm : Norstedts : 1998 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning s.85-98 om "Rousseau"

Mussolini Benito
Fascismens doktrin
Ingår i:
Moderna ideologier
Stockholm : LiberFörlag : 1977 : 248 s. : sid. 206-216 :
Obligatorisk

Pålsson Syll Lars
De ekonomiska teoriernas historia
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 483 s. :
ISBN: 91-44-04108-X (inb.) : 416:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.92, 95 & 106-109 om "Adam Smith"

Political Thought
Rosen Michael, Wolff Jonathan
valda delar : Oxford : Oxford University Press : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Plato, "Women as Weaker Partners", s.34.35 Aristoteles, "Separate Spheres", s.36 Rousseau, Jean-Jacques "The likeness and Unlikeness of the Sexes", s.37-39 Bakunin, Michael "Science and the People", s.73-76 Marx, Karl "From Each According to His Abilities, To Each According to His Needs", s.231-233 Nozick, Robert "The Entitlement Theory", s.245-248

Djurens frigörelse
Singer Peter, Petersson Björn
2. uppl. : Nora : Nya Doxa : 1999 : 295, [1] s. :
ISBN: 91-578-0328-5 ; 198:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.5-11 "Förord till 1975 års utgåva"

Bernstein Eduard
Socialismens förutsättningar och socialdemokratins uppgifter
Ingår i:
Politiska ideologier
Stockholm : Almqvist & Wiksell : 1971 : 271 s. :
Obligatorisk

King Martin Luther
I Have a Dream
Ingår i:
Tal i tiden
Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 254 s. : sid. 183-187 :
Obligatorisk

Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: (2003) s.81-95

Svarta Pantrarna (1966) The Ten-Point Program. Online version från Marxist History Archive www.marxists.org

Delmoment 2: Politik och förvaltning i Sverige och EU

Demokratins mekanismer.
Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen, Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 395 s. :
ISBN: 91-47-07275-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Valda delar).

Svensk författningspolitik
Mattson Ingvar, Petersson Olof
3., aktualiserade uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2011 : 350 s. :
ISBN: 978-91-86203-84-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moderna kommuner
Montin Stig, Granberg Mikael
4., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 161 s. :
ISBN: 9789147098101
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tallberg Jonas
EU:s politiska system
5., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 198 s. :
ISBN: 9789144085708
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Petersson Olof
Statsbyggnad
7. uppl. : Studentlitteratur AB : 2013 : 128 s. :
ISBN: 9789144093277
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rothstein Bo
Politik som organisation
5. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : s. :
ISBN: 9789144095653
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artikelkompendium tillhandahålls av institutionen.

Moment 2. Samhällsekonomins grunder

Genusperspektiv på nationalekonomi
Boschini Anne D., Jonung Christina, Persson Inga
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 84 s. :
http://www.genus.gu.se/publikation/nationalekonomi.pdf
ISBN: 91-85027-37-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eklund Klas
Vår ekonomi : en introduktion till samhällsekonomin
12. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 352 s. :
ISBN: 978-91-1-303064-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kragh Martin
De ekonomiska idéernas historia
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-86949-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stanfors Maria
Mellan arbete och familj : ett dilemma för kvinnor i 1900-talets Sverige
Stockholm : SNS förlag : 2007 : 296 s. :
ISBN: 978-91-85695-10-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika
Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 140 s. :
ISBN: 978-91-47-09946-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer.