"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällskunskap 2, 30 hp

Innehåll

Ämneskunskap: Moment 1. Sociala strukturer, social kategorisering och socialt handlande, 15 hp Social structures, social categories and agency Momentet tar sin utgångspunkt i och breddar tidigare moments undervisning vad gäller medborgarskap, välfärdsstat och arbetsmarknad. Därefter lyfter vi fram både teoretiska diskussioner och empiriska exempel på social stratifiering, klass, etnicitet, genus och sexualitet. Under momentets avslutande del väver vi samman välfärdsstat, arbetsmarknad och social stratifiering genom att fokusera på olika teman, ex normer, normalitet och våld, relationen mellan arbete och familj, ungdom och kultur. Moment 2. Mångfald, globalisering och demokratins möjligheter, 7,5 hp Diversity, globalization and democracy Internationella relationer och dessas relation till utvecklingen i moderna demokratier avseende mångfald, legitimitet och styrbarhet står i fokus för kursmomentet. Samtida väpnade konflikter och krig diskuteras och problematiseras utifrån flera olika perspektiv på vad kulturella, etniska och religiösa identiteter är för något. Teoretiska och begreppsliga verktyg för att kunna förstå och förklara hur globaliseringstendenser samvarierar med demokratiutveckling analyseras med utgångspunkt i såväl inom- som utomeuropeiska förhållanden. Moment 3. Befolkning och migration, 7,5 hp Population and migration Momentet tar upp befolkningsgeografins grunder och sätter de centrala befolkningsfrågorna i relation till aktuella samhällsfrågor. Befolkningsförändringar och migration belyses på olika geografiska nivåer, från det lokala, regionala och nationella sammanhanget till en global kontext. Bland annat behandlas urbaniseringen och landsbygdens befolkningsutveckling, betydelsen av en åldrande befolkning, samt den globala befolkningsfrågan kopplat till utveckling, miljö och genus. Olika typer av migration behandlas; alltifrån bostadsbyten inom en ort till internationell migration. Inte minst beaktas internationell migration till Sverige och de nationella etniska minoriteterna, i synnerhet den samiska befolkningen. Ämnesdidaktik: I Samhällskunskap 2 fokuserar ämnesdidaktiken på samhällsfrågor med hög aktualitet för frågor om identitet, miljö, mångfald och välfärd. Med hjälp av olika teoretiska begrepp fördjupas samhällskunskapsdidaktiska frågor om innehåll, metod och bedömning. De samhällskunskapsdidaktiska frågorna tillämpas också i konstruktionen av ett undervisningsmaterial om en aktuell samhällsfråga.

Förväntade studieresultat

Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - redogöra för teorier kring samt aktuella problemområden vad gäller medborgarskap, välfärdsstat och arbetsmarknad - redogöra för några centrala sociologiska analytiska kategoriseringar - förstå och relatera samhällsvetenskaplig forskning och debatt till social kategorisering - redogöra för diskussioner kring normer och normalitet, relationen mellan arbete och familj samt ungdom och kultur - söka, sammanställa och kritiskt granska information om aktuella samhällsfrågor För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - självständigt och kritiskt applicera teoretiska perspektiv kring välfärdsstat, arbetsmarknad och sociologiska kategoriseringar på ett utvalt empiriskt område - kunna söka vetenskapliga artiklar inom ett givet område - kunna redogöra för samt kritiskt granska vetenskapliga artiklar - ha skrivit två forskningsöversikter i akademisk form kring en avgränsad frågeställning inom presenterade teman - strukturera och levandegöra undervisningsmaterial om en aktuell samhällsfråga utifrån samhällskunskapsdidaktiskt grundade val. - formulera relevanta frågor, uppgifter, examinationer samt applicera kunskapskrav i undervisningsmaterialet om en aktuell samhällsfråga utifrån vald målgrupp. För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - reflektera och kritiskt granska samhälleliga normer och värderingar, - reflektera och kunna förhålla sig till sin egen kommande medelklassposition i relation till en klassmässigt heterogen elevgrupp, - reflektera och kunna förhålla sig till sin egen etniska tillhörighet och sexuella läggning i relation till en elevgrupp med skilda tillhörigheter och läggningar. Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - beskriva och förklara olika sätt att uppfatta globaliseringsbegreppet - beskriva och förklara olika teorier och begrepp inom fältet Internationella Relationer (IR) - redogöra för olika perspektiv på kulturella, religiösa och etniska identiteter - transformera de teoretiska kunskaperna om mångfald, globalisering och demokratins möjligheter till undervisning i skolämnet samhällskunskap - redogöra för några didaktiska begrepp om innehåll, kommunikation och delaktighet i skolans samhällsundervisning. För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - applicera IR-teori på aktuella situationer i världspolitiken - analysera väpnade konflikter och krig ur olika perspektiv på vad kulturella, etniska och religiösa identiteter är för något - sammanställa, strukturera och argumentera för en undervisningsplan som perspektiverar mångfalds-globaliserings- och demokratibegreppen För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - kritiskt förhålla sig till olika perspektiv på kulturella, religiösa och etniska identiteter Moment 3 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - beskriva och förklara grundläggande befolkningsgeografiska begrepp, teorier och processer - beskriva och förklara grundläggande begrepp, teorier och processer kopplade till migration För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - applicera grundläggande begrepp och teorier rörande befolkning och migration på aktuella samhällsfrågor, samt skriftigt och muntligt presentera detta - relatera befolkningsgeografiska frågeställningar till utveckling, miljö, genus och etnicitet - analysera några ämnesdidaktiska strategiers konsekvenser för de samhällsorienterade ämnena För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - reflektera över sin egen bakgrund i relation till befolkningens sammansättning och förändringar, samt motiv till att flytta respektive platsbundenhet - kritiskt analysera och diskutera aktuella befolkningsfrågor

Behörighetskrav

UK I och Samhällskunskap 1 med godkänt resultat

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av lärarledd undervisning i form av såväl föreläsningar som seminarier och olika övningar; arbete i grupp, individuellt arbete med portfolio samt individuellt arbete i form av litteraturstudier, förberedelser för seminarier, övningar och tentamina.

Examination

Under moment 1 sker examination genom seminariedeltagande som kräver individuella och/eller gruppvisa förberedelser, produktion och presentation av posters, en webbaserad tentamen samt författande av två forskningsöversikter. Under moment 2 sker examinationen dels genom deltagande i obligatoriska seminarier och övningar, dels genom en hemtentamen i vilken uppgiften är att utarbeta en undervisningsplan. Under moment 3 sker examination genom seminariedeltagande som kräver individuella och/eller gruppvisa förberedelser samt skriftliga examinationsuppgifter. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att få Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat; Kunskap och förståelse -Sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen. -för 7-9 inbegriper detta överblick över ämnesstudiernas huvudområde och fördjupade kunskaper inom vissa delar samt insikt i aktuell forskning -för gymnasiet inbegriper detta ett brett kunnande och väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar samt fördjupad insikt i aktuell forskning -Sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser Färdighet och förmåga -förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning -förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken -förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen Värderingsförmåga och förhållningssätt -Förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: Kunskap och förståelse Moment 1: - söka, sammanställa och kritiskt granska information om en aktuell samhällsfråga (ämnesdidaktik) Moment 2: - beskriva och förklara olika sätt att uppfatta globaliseringsbegreppet - beskriva och förklara olika teorier och begrepp inom fältet Internationella Relationer (IR) - redogöra för olika perspektiv på kulturella, religiösa och etniska identiteter - transformera de teoretiska kunskaperna om mångfald, globalisering och demokratins möjligheter till undervisning i skolämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) - redogöra för några didaktiska begrepp om innehåll, kommunikation och delaktighet i skolans samhällsundervisning. (ämnesdidaktik) Moment 3: - transformera de teoretiska kunskaperna om etnicitet, migration och befolkning till undervisning i skolämnet samhällskunskap. (ämnesdidaktik) - redogöra för några ämnesdidaktiska undervisningsstrategier inom de samhällsorienterade ämnena. (ämnesdidaktik) Färdighet och förmåga Moment 1: - strukturera och levandegöra undervisningsmaterial om en aktuell samhällsfråga utifrån samhällskunskapsdidaktiskt grundade val. (ämnesdidaktik) - formulera relevanta frågor, uppgifter, examinationer samt applicera kunskapskrav i undervisningsmaterialet om en aktuell samhällsfråga utifrån vald målgrupp. (ämnesdidaktik) Moment 2: - applicera IR-teori på aktuella situationer i världspolitiken - analysera väpnade konflikter och krig ur olika perspektiv på vad kulturella, etniska och religiösa identiteter är för något - sammanställa, strukturera och argumentera för en undervisningsplan som perspektiverar mångfalds-globaliserings- och demokratibegreppen. (ämnesdidaktik) Moment 3: - analysera några ämnesdidaktiska strategiers konsekvenser för de samhällsorienterade ämnena (ämnesdidaktik) Värderingsförmåga och förhållningssätt Moment 1: - reflektera och kritiskt granska samhälleliga normer och värderingar, - reflektera och kunna förhålla sig till sin egen kommande medelklassposition i relation till en klassmässigt heterogen elevgrupp, - reflektera och kunna förhålla sig till sin egen etniska tillhörighet och sexuella läggning i relation till en elevgrupp med skilda tillhörigheter och läggningar. Moment 2: - kritiskt förhålla sig till olika perspektiv på kulturella, religiösa och etniska identiteter Moment 3: - reflektera över sin egen bakgrund i relation till befolkningens sammansättning och förändringar, samt motiv till att flytta respektive platsbundenhet - kritiskt analysera och diskutera aktuella befolkningsfrågor Varje moment avslutas med kursvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 15

Moment 1

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Välfärdsstatens skräpvind : historiska spår i dagens välfärdspolitik
Andersson Jenny, Björkman Jenny, Humlesjö Inger
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 119 s. :
ISBN: 91-44-04395-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Carbin Maria
Mellan tystnad och tal. Flickor och hedersvåld i svensk offentlig politik. Studies in politics. Statsvetenskapliga institutionen. Stockholms universitet. (valda delar)
2010 :
Obligatorisk

Sociala positioner : en översikt
Chancer Lynn S., Watkins Beverly Xaviera, Sjösten Lisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33004-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04905-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagom mycket kriminalitet
Christie Nils, Hasselström Maria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 215, [1] s. :
ISBN: 91-27-10897-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hegemonic masculinity : Rethinking the concept
Connell R.W, Messerschmidt James W
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- : sid. 829-859 :
Obligatorisk

Gavanas Anna
De onämnbara. Jämlikhet, "svenskhet" och privata hushållstjänster i pigdebattens Sverige i de los Reyes, Paulina (red.)
Ingår i:
Arbetslivets (o)synliga murar
SOU : 2006:59 :
Obligatorisk

Hochschild Arlie Russell
The commercialization of intimate life : notes from home and work
Berkeley : University of California Press : cop. 2003 : ix, 313 s. :
ISBN: 0-520-21487-0 (inb.) och 0-520-21488-9 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Håkan
Socialpolitiska klassiker
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 236 s. :
ISBN: 91-47-07740-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Simon
Sociologi 2.0 : samhällsteori och samtidskultur
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2007 : 239 s. :
ISBN: 978-91-40-65082-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Simon
Ungdomskulturer
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 175 s. :
ISBN: 978-91-40-66677-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Magnusson Eva
Hon, han och hemmet : genuspsykologiska perspektiv på vardagslivet i nordiska barnfamiljer
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 285, [1] s. :
ISBN: 91-27-11249-7 (inb.) och 978-91-27-11249-0 (inb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk

Mendel-Enk Stephan
Med uppenbar känsla för stil : [ett reportage om manlighet]
Stockholm : Atlas : 2004 : 128 s. :
ISBN: 91-7389-144-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etnicitet : perspektiv på samhället
Hjerm Mikael, Peterson Abby
Malmö : Gleerups utbildning : 2007 :
http://www.gleerups.se/imgbank/titel_bild1_4217etnicitet.jpg
ISBN: 91-40-64769-2 och 978-91-40-64769-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2,5,7,10 och 12.

En fråga om klass : levnadsförhållanden, livsstil, politik
Oskarson Maria, Bengtsson Mattias, Berglund Tomas
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 265 s. :
ISBN: 978-91-47-09507-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Interkulturellt samspel i skolan
Stier Jonas, Sandström Kjellin Margareta
Lund : Studentlitteratur : 2009 : 157 s. :
ISBN: 978-91-44-05593-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialförsäkringsutredningen (2005) Samtal om socialförsäkring nr 4. Vad är arbetslinjen? Stockholm (Finns på: http://www.sou.gov.se/socialforsakring/skriftserie.htm) Socialförsäkringsutredningen (2005) Samtal om socialförsäkring nr 12. Trygg och arbetsskygg? Inställning till arbete i ett internationellt perspektiv. Stockholm (Finns på: http://www.sou.gov.se/socialforsakring/skriftserie.htm) Vår trygghet, Våra sociala rättigheter 2010. Folksam.

Moment 2

States in armed conflict.
Wallensteen Peter, Harbom Lotta
Uppsala : Department of Peace and Conflict Research, Uppsala University : 2007 : 215 s. :
ISBN: 978-91-506-1966-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Journal of Peace Research vol 47, nr. 4: 501-509

Comparative government and politics : an introduction
Hague Rod, Harrop Martin
8. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2010 : xiii, 442 p. :
ISBN: 978-0-230-23101-6 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (obs! endast kap 3)

Johansson Heinö Andreas
Hur mycket mångfald tål demokratin? : demokratiska dilemman i ett mångkulturellt Sverige
Malmö : Gleerups : 2009 : 260 s. :
http://www.gleerups.se/gleerups/upload/images/products/100x75_40666437.jpg
ISBN: 91-40-66643-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Stefan
Andra platser : en essä om kulturell identitet
Stockholm:b Norstedt : 2001 :
ISBN: 91-7297-551-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (ingår i Jonssons Världen i vitögat)

Larsson Kent
Demokratiska dimensioner i skolans samhällsundervisning : en didaktisk studie
Örebro : Örebro universitet : 2004 : 130 s. :
Obligatorisk

Saikal Amin
Islam and the West: Conflict or Cooperation?
New York : Palgrave Macmillan : 2003 :
Obligatorisk

Internationella relationer
Tallberg Jonas, Gustavsson Jakob
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 445 s. :
ISBN: 91-44-04546-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding ethnic conflct:
Taras Ray, Ganguly Rajat
4 ed. : New York : Longman : 2010 : X, 318 s. :
ISBN: 978-0-205-74230-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer.

Moment 3

Befolkningskompendium - valda artiklar. Kulturgeografiska institutionen, Umeå 2010 (KGI).

Exploring contemporary migration.
Boyle Paul, Halfacree Keith, Robinson Vaughan
Addison Wesley Longman : Harlow : 1998 : xiv, 282 s. : diagr., tab. :
ISBN: 0-582-25161-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Demografins grunder
Dribe Martin, Stanfors Maria
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2005 : 91, [1] s. :
ISBN: 91-7150-983-6z 91-7150-982-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The hidden pulse of history : age transition and economic change in Sweden, 1820-2000
Malmberg Bo, Sommestad Lena

http://www.catchword.com/rpsv/catchword/scup/03468755/contp1-1.htmz Catchwordz Prenumeration erfordras
Obligatorisk
Läsanvisning: Kan hämtas via UB:s databaser.

Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
ISBN: 978-91-85335-93-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samer, etnicitet och markfrågor i Sápmi. Kompendium. Kulturgeografiska institutionen, Umeå 2010 (KGI) Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare.