"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att utveckla lärande i skola och vardag - Utvecklingsstörning, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developmental disabilities - developing learning in school and everyday life

Denna kursplan gäller: 2015-12-07 till 2017-11-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SP049

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-11-16

Innehåll

I kursen behandlas utvecklingsstörning/intellektuell funktionsnedsättning och funktionshinder i ett historiskt och nutida perspektiv med tonvikt på lärande i skola och vardag. Utvecklingsstörning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning problematiseras. Särskilt betonas bemötande av individer med utvecklingsstörning samt hur det kan påverka individens utveckling. Styrdokument som berör utbildning för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning samt rättighetslag-stiftning i relation till personkretsen bearbetas och beaktas. Relationen mellan omsorg och lärande i den pedagogiska praktiken analyseras. Problematiken kring utvecklingsstörning i aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag uppmärksammas. Olika teorier om lärande bearbetas i relation till lärande och undervisning. Vidare behandlas betydelsen av föräldrasamverkan, och förhållningssättets betydelse i samarbete med föräldrar/ vårdnadshavare och experter uppmärksammas och problematiseras. Intersektionalitet beaktas och problematiseras, exempelvis i aspekter som kön, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, klass, etnicitet och ålder.
Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll och form
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för utvecklingsstörning som funktionsnedsättning i historiskt och nutida perspektiv med tonvikt på att utveckla lärande i skola och vardag
  • redogöra för olika perspektiv på innebörden av utvecklingsstörning i förhållande till lärande och utveckling
  • visa kännedom om internationella och nationella styrdokument som reglerar utbildning för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
  • visa kunskap om rättighetslagstiftning omfattande barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
  • visa förståelse för föräldrars/vårdnadshavares perspektiv och kunskap om vikten av föräldrasamverkan.

Färdighet och förmåga

  • tolka och omsätta de nationella styrdokumenten i undervisningsplanering som berör barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
  • tillämpa teorier om lärande i analys av verksamheter i skola och vardag
  • analysera hur utvecklingsstörning samspelar med kön, könsöverskridande identitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, klass, etnicitet och ålder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och analysera olika faktorer i samhälle, skola och vardag som kan påverka lärande och utveckling för individer med utvecklingsstörning
  • värdera och ta ställning till hur delaktighet och inkludering skrivs fram i styrdokument och omsätts i pedagogisk praktik
  • värdera betydelsen av samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och experter
  • reflektera över eget lärande i relation till kursens innehåll och form

Behörighetskrav

Det specialpedagogiska fältet 15 hp, samt Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor, 7,5 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning av fältstudier och litteraturstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska

Examination

De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Studenternas prestationer bedöms i en tregradig betygs-skala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Studenten examineras i form av:

  • individuell presentation och redovisning i mindre grupp av case (U/G)
  • individuell skriftlig problemformuleringsuppgift (U/G/VG)
  • individuell skriftlig reflektion kring det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form (U/G)

För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg i alla tre examinationsdelar. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga problemformuleringsuppgiften.

Den som erhållit betyget godkänt på kursen kan ej examineras för högre betyg. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Om ordinarie prov genomförs i maj eller juni ska omprov erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Omprov ska erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ett andra omprov (ett så kallat uppsamlingsprov) erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall då prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Pedagogiska institutionen. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina.
Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 44

    Berthén Diana
    Förberedelse för särskildhet : särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 213 s. :
    urn:nbn:se:kau:diva-899
    ISBN: 9789170631221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxna med utvecklingsstörning en eftersatt grupp i sjukvården
    Björkman Monica, Fernell Elisabeth, Nylander Lena
    Ingår i:
    Läkartidningen.
    Stockholm : Sveriges läkarförbund : 1965- : 111 :
    http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/49/%5BCU49%5D/CU49.pdf
    Obligatorisk

    Därför inkludering
    [Ny utg.] : Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2008 : 175 s. :
    http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
    Obligatorisk

    Grunewald Karl
    Från idiot till medborgare : de utvecklingsstördas historia
    2. uppl. : Stockholm : Gothia : 2010 : 496 s. :
    ISBN: 978-91-7205-717-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
    Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
    Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-40-66356-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
    Obligatorisk

    Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
    Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
    Gleerups : 2009 : 208 s. :
    ISBN: 91-40-65173-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsudd Peter
    Det tårdränkta barnet : min berättelse om att bli pappa till ett barn med utvecklingsstörning
    Lund : Palmkron : 2015 : 102 s. :
    ISBN: 9789189638365
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: + Forskningsgenomgång, diskussionsfrågor och förslag till arbets- och fördjupningsuppgifter som kan hämtat via www.karlsudd.se

    Kunskapsbedömning i träningsskolan
    Stockholm : Skolverket : 2015 : 40 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591575
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
    ISBN: 9789197558488
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Livssituationen för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning : [en kunskapsöversikt baserad på skandinavisk forskning 1998-2009]
    Mineur Therése, Bergh Susanne, Tideman Magnus
    Stockholm : Handikapp & habilitering, Stockholms läns landsting : cop. 2009 : 68 s. :
    Obligatorisk

    Molin Martin
    Intellectual disabilities and processes of belonging in the borderland between civil and state arenas
    I L. Eriksson & T. Winman (red.), Learning to fly: social pedagogy in a contemporary society, Göteborg: Daidalos, pp. 202-223 : 2010 :
    Obligatorisk

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
    Obligatorisk

    Nya Omsorgsboken
    Söderman Lena, Antonson Sivert
    5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
    ISBN: 978-91-47-09519-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 12-19, s. 235-281

    Facilitating and hindering factors in the realization of disabled children's agency in institutional contexts: literature review
    Olli Johanna, Vehkakoski Tanja, Salanterä Sanna
    Disability & Society, 27(6), pp. 793-807 : 2012 :
    http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/cdso/2012/00000027/00000006/art00004
    Obligatorisk

    Olsson Lena
    Children with mild intellectual disability and their families - needs for support, service utilisation and experiences of support
    Jönköping : Jönköping University, School of Health and Welfare : 2016 : 114 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-29604
    ISBN: 978-91-85835-28-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv
    Pettersson Charlotta, Takala Marjatta, Wickman Kim
    Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 :
    https://webbshop.spsm.se/genus-specialpedagokik-praktiknara-perspektiv/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 65-99, Lärare- och föräldrars samarbetspraktik kring specialpedagogik och genus i skolan, Widding, Göran & Wickman, Kim

    Rodina Katarina A.
    Vygotsky`s Social Constructionist View on Disability: A Methodology for Inclusive Education
    Department of Special Needs Education, University of Oslo : 2007 :
    http://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/VygotskyDisabilityEJSNE2007.pdf
    Obligatorisk

    Sauer Lennart
    Gränslöst ledarskap: en utvärdering
    Rapport till Utvecklings och fältforskningsenheten vid Umeå kommun (UFFE) : 2010 :
    http://www.umea.se/download/18.6f3b390214107b691a1ea2c/1380614524564/Gr%C3%A4nsl%C3%B6st+ledarskap.pdf
    Obligatorisk

    Stefansson Ingalill
    Världens opålitlighet : begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet : 2011 : 240 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-7217
    ISBN: 978-91-7063-350-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande
    Swärd Ann-Katrin, Florin Katarina
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-44-06836-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 272 s. :
    ISBN: 91-7227-443-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Se mig! Hör mig! Förstå mig
    Winlund Gunnel, Rosenström Bennhagen Susanne
    Stockholm : Ala : 2004 : 241 s. :
    ISBN: 91-7670-082-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella styrdokument, artiklar och kompendium tillkommer.

  • Giltig från: 2015 vecka 50

    Därför inkludering
    [Ny utg.] : Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2008 : 175 s. :
    http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
    Obligatorisk

    Berthén Diana
    Förberedelse för särskildhet : särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 213 s. :
    urn:nbn:se:kau:diva-899
    ISBN: 9789170631221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Disabled Children, Ethnography and Unspoken Understandings: The Collaborative Construction of Diverse Identities
    Davis John, Watson Nick, Cunningham-Burley Sarah
    In Christensen, P.M. and James, A. (reds.), Research with Children: Perspectives and Practices, New York, USA: Routledge, pp. 220-235 : 2008 :
    Obligatorisk

    Research initiation based on idea-circles: from research object to co-actor
    Erdtman Emil, Tideman Magnus, Fleetwood Christina, Moller Kerstin
    Disability & Society, 27(6), pp. 879-882 : 2012 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.705055
    Obligatorisk

    Att pussla ihop ett liv : om samverkan
    Franke Marie-Louise, Swärd Ann-Katrin
    Kungsängen : Intermedia Books : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-975365-4-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granlund Mats
    Vad är utvecklingsstörning?
    FUB:s forskningsstiftelse ALA och Forskningsprogrammet CHILD, ISB Mälardalens Högskola : 2004 :
    http://www.poms.nu/konf/Mats_Granlund.pdf
    Obligatorisk

    Grunewald Karl
    Från idiot till medborgare : de utvecklingsstördas historia
    2. uppl. : Stockholm : Gothia : 2010 : 496 s. :
    ISBN: 978-91-7205-717-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
    Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
    Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-40-66356-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Göransson Kerstin
    "Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet
    Stockholm : Ala : 1999 : 242 s. :
    ISBN: 91-7670-074-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
    Inclusive education in Sweden? A critical analysis
    International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
    Obligatorisk

    Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
    Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
    Gleerups : 2009 : 208 s. :
    ISBN: 91-40-65173-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsudd Peter
    Det tårdränkta barnet : min berättelse om att bli pappa till ett barn med utvecklingsstörning
    Lund : Palmkron : 2015 : 102 s. :
    ISBN: 9789189638365
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: + Forskningsgenomgång, diskussionsfrågor och förslag till arbets- och fördjupningsuppgifter som kan hämtat via www.karlsudd.se

    Livssituationen för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning : [en kunskapsöversikt baserad på skandinavisk forskning 1998-2009]
    Mineur Therése, Bergh Susanne, Tideman Magnus
    Stockholm : Handikapp & habilitering, Stockholms läns landsting : cop. 2009 : 68 s. :
    Obligatorisk

    Molin Martin
    Intellectual disabilities and processes of belonging in the borderland between civil and state arenas
    I L. Eriksson & T. Winman (red.), Learning to fly: social pedagogy in a contemporary society, Göteborg: Daidalos, pp. 202-223 : 2010 :
    Obligatorisk

    Nilholm Claes
    Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
    Obligatorisk

    Facilitating and hindering factors in the realization of disabled children's agency in institutional contexts: literature review
    Olli Johanna, Vehkakoski Tanja, Salanterä Sanna
    Disability & Society, 27(6), pp. 793-807 : 2012 :
    http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/cdso/2012/00000027/00000006/art00004
    Obligatorisk

    Rodina Katarina A.
    Vygotsky`s Social Constructionist View on Disability: A Methodology for Inclusive Education
    Department of Special Needs Education, University of Oslo : 2007 :
    http://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/VygotskyDisabilityEJSNE2007.pdf
    Obligatorisk

    Sauer Lennart
    Gränslöst ledarskap: en utvärdering
    Rapport till Utvecklings och fältforskningsenheten vid Umeå kommun (UFFE) : 2010 :
    http://www.umea.se/download/18.6f3b390214107b691a1ea2c/1380614524564/Gr%C3%A4nsl%C3%B6st+ledarskap.pdf
    Obligatorisk

    Stefansson Ingalill
    Världens opålitlighet : begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet : 2011 : 240 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-7217
    ISBN: 978-91-7063-350-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskapsbedömning i träningsskolan
    Stockholm : Skolverket : 2015 : 40 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591575
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande
    Swärd Ann-Katrin, Florin Katarina
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-44-06836-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Szonyi Kristina
    Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
    ISBN: 91-7155-169-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 279 s. :
    ISBN: 9789144101736
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och kompendium tillkommer.