"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, 15 hp

Engelskt namn: The Profession of the Special Education Teacher

Denna kursplan gäller: 2018-08-27 till 2019-08-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SP052

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2018-06-25

Innehåll

Kursen handlar om specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktioner, uppdrag och olika roller.

I moment 1 bearbetas och praktiseras teorier och metoder för professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor. Särskilt belyses individuella samtal och handledning samt grupphandledning som pedagogiskt redskap för kollegialt lärande och samverkan med andra yrkesgrupper. Vidare introduceras teorier om konflikthantering. Tonvikt läggs vid de olika yrkesfunktionernas roller i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö. 

Moment 2 diskuterar specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag i elevhälsans arbete. Särskilt betonar momentet arbetet med pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå samt betydelsen av extra anpassningar för formandet av inkluderande lärmiljöer. Verksamhetsrelevanta styrdokument samt styrningsprocesser på skol- och gruppnivå uppmärksammas och problematiseras i förhållande till ovanstående insatser. 

Moment 3 problematiserar betydelsen av förhållningssätt, självkännedom och empatisk förmåga i förhållande till den specialpedagogiska yrkesfunktionen liksom aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter, kränkningar och diskriminering. 

Förväntade studieresultat

Moment 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
( Counselling and Conflict Management 7,5 credits)

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för centrala teorier och metoder inom kunskapsområdet professionella samtal  

Färdigheter och förmåga

  • Agera handledare utifrån funktionen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare
  • Analysera autentiska samtal med utgångspunkt i centrala samtalsmetodiska begrepp 
  • Analysera och problematisera förhållningssätt och strategier i konflikthantering

Moment 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för hur styrdokument och styrningsprocesser påverkar den pedagogiska praktiken på skol- och gruppnivå
  • Beskriva betydelsen av samverkan med verksamheter och yrkesgrupper i elevhälsans arbete

Färdigheter och förmåga

  • Genomföra och analysera pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram på skol- och gruppnivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera och analysera den specialpedagogiska yrkesfunktionens betydelse för verksamheters arbete med utvecklandet av lärmiljöer 

Moment 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över och problematisera betydelsen av självkännedom, förhållningssätt och empatisk förmåga i relation till professionsuppdraget, dess etik och juridik

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Den studerande behöver också tillgång till enklare teknisk utrustning för att genomföra digitala ljudupptagningar. Utvärdering sker efter avslutad kurs. 

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Moment 1: Professionella samtal och konflikthantering, 7,5 hp
(Counselling and Conflict Management 7,5 credits)

Momentet examineras genom en individuell skriftlig uppgift, nätbaserade diskussionsuppgifter och redovisningar som examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).  

Moment 2: Specialpedagogens och speciallärarens roller och uppdrag, 5 hp
(Role and Assignment of Special Educator and Specialist teacher, 5 credits)

Momentet examineras genom en individuell skriftlig uppgift, redovisningar och gruppövningar som examineras i en tvågradig skala, Underkänd (U) och Godkänd (G).  

Moment 3: Förhållningsätt, självkännedom och empatisk förmåga, 2,5 hp
(Approaches, self-knowledge and empathy, 2,5 credits)

Momentet examineras genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tregradig skala, Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd. 

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig inlämningsuppgift. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 35

Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Cederberg-Scheike Annika
Handledning för kollegialt lärande
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 148 sidor :
ISBN: 978-91-44-11254-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3 och 4.

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Group counseling : strategies and skills
Jacobs Edward E., Jacobs Edward E.
7th ed. : Australia : Brooks/Cole Cengage Learning : 2012. : xvi, 480 p. :
ISBN: 978-0-8400-3393-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Kotte Elaine
Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola : 2017 : 231 s. :
Online
ISBN: 978-91-7104-783-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Handledning i pedagogiskt arbete
Kroksmark Tomas, Åberg Karin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 464 s. :
ISBN: 9789144021911
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 5 och 8.

Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken : En analys av sex fallstudier
Möllås Gunvie, Gustafson Katarina, Klang Nina, Göransson Kerstin
2017 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-48556
ISBN: 978-91-7063-795-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Se Umeå UB:s söktjänst

Runström Nilsson Petra
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Första upplagan : Malmö : Gleerups : 2017 : 130 sidor :
ISBN: 978-91-40-69491-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Sjölund Anna, Henrikson Lena W.
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2015 : 126 s. :
ISBN: 978-91-7205-978-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundqvist Christel
Perspektivmöten i skola och handledning : lärares tankar om specialpedagogisk handledning
Åbo : Åbo Akademi : 2012 : 235 s. :
Fulltext
ISBN: 978-951-765-658-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Tetler Susan
Från idé till praxis : vägar till inkluderande lärmiljöer i tolv svenska kommuner : forskarnas rapport
Stockholm : Ifous : 2015 : 135 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-982841-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591162
Se Umeå UB:s söktjänst

von Ahlefeld Nisser Désirée
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197

Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.

Välj mellan dessa fyra böcker

Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Kinge Emilie, Lindelöf Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
ISBN: 978-91-44-12091-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Greene Ross W.
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
ISBN: 978-91-44-10970-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Se Umeå UB:s söktjänst