"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utbildningsledarskap: Teori och analys, 7,5 hp

Engelskt namn: Educational Leadership: Theory and Analysis

Denna kursplan gäller: 2019-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6ST021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Utbildningsledarskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-21

Reviderad av: Prefekten, 2018-11-21

Innehåll

Syftet med kursen är att förbereda studenterna för ett arbetsliv där förståelsen av utbildningsledarskap och dess betydelse för organisationer och dess resultat och utveckling är väsentlig.

Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap och förståelse för teorier om och analysmodeller för ledarskapsprocesser. Det innefattar såväl en koppling till organisationer och deras resultat, utveckling och lärande som till hur individer via sin roll, stil och egenskaper kan påverka ledarskapsprocessen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området med insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, av särskild relevans för den studerandes eget forsknings- och studieintresse.
  • Kritiskt, självständigt och kreativt kunna identifiera och formulera frågeställningar.
  • Visa förmåga att integrera kunskap om och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer som har betydelse för ledarskap, organisationer och deras resultat.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 90 högskolepoäng inom ett huvudämne inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng. Dessutom krävs 30 hp inom området utbildningsledarskap eller motsvarande kompetens. Dispens för kravet om 90 högskolepoäng (60 p) kan i vissa fall ges. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Eng A/5.

Undervisningens upplägg

Studieformen är distans, dagtid, 25 % studietakt. Kursen baseras på aktivt undersökande arbete, i vilket studentens egen aktivitet och självständighet, individuellt och i grupp, är helt central. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och olika tillämpningsövningar. Tillgång till dator, internetuppkoppling, hörlurar med mikrofon samt webkamera är nödvändiga förutsättningar för att kunna delta i kursen eftersom undervisningsaktiviteterna sker digitalt via universitetets lärplattform.

Examination

Kursdeltagarna examineras skriftligt och muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. Detta ska göras via ett aktivt deltagande i de kursuppgifter som finns på universitets nätplattform Cambro och vid kursträffarna. Vidare ska ett självständigt arbete, en kortare rapport, framläggas på ett slutseminarium. Då skall också en opposition på annan kursdeltagares rapport genomföras. För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). 
 
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har den studerande 20 arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).

Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 4

Organisationsteori för offentlig sektor
Christensen Tom, Ivarsson Westerberg Anders
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 237 s. :
ISBN: 91-47-07596-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 283 s. :
ISBN: 9789147111657
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hoy Wayne
School characteristics that make a difference for the achievement of all students
Journal of Educational Administration, 50 (1), 76-97 : 2012 :
Obligatorisk

Liljenberg Mette
Distributing leadership to establish developing and learning school organisations in the Swedish context
Educational Management Administration & Leadership, 43 (1), 152-170 : 2015 :
Obligatorisk

Ledarskap i organisationer
Yukl Gary A., Kaulio Matti
Harlow : Prentice Hall : 2012 [dvs. 2011] : xiv, 678 s. :
ISBN: 978-0-273-73923-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Deltagarna väljer i samråd med handledare litteratur i relation till sin examinationsuppgift
Statsvetenskapliga institutionen :