"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa i svenska och engelska i de tidigare skolåren. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Teaching and Learning of Swedish and English in the primary school

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 6SV019

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-08-18

Innehåll

Kursen består av två moment. Moment 1. Literacitet i teori och undervisningspraktik (15hp) Literacies in theory and practice Momentet behandlar aspekter på lär- och undervisningsstrategier med hänsyn till barns tidiga och fortsatta språk-, flerspråks- och skriftspråkutveckling i teori och praktik. Läsmetodiska program, estetiska lärprocesser, barnlitteratur, kulturell mångfald och multimodal användning av texter med hänvisning till ett sammansatt språk- och textbegrepp utgör i sammanhanget centrala begrepp som behandlas inom momentet. Moment 2 Dokumentation, språkutveckling och måluppfyllelse (15hp) Documentation, language, assessment and goal setting Kommunikation och språkbruk med IT-integrering utgör bärande delar i moment II. I momentet behandlas vidare aspekter på tidig språkträning och flerspråkighet. Begreppen identifiering, kartläggning, bedömning, uppföljning och utvärdering behandlas med hänvisning till IUP och kunskapsmål.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna: - förklara och använda centrala begrepp inom fältet språk, - läs- och skriv. - kritiskt granska kunskaps- och forskningsfältet ifråga - planera och utvärdera språk-, läs- och skrivundervisning utifrån skolans styrdokument - utarbeta didaktiska kriterier för en fungerande språk-, läs- och skrivundervisning - beskriva och problematisera barns språkutveckling - integrera ämnena modersmål, svenska och tidig engelska i undervisningen - tillämpa och analysera bedömningsunderlag för barns språk-, läs- och skrivutveckling - granska läromedel och barnlitteratur utifrån ett vidgat språk- och textbegrepp - integrera och reflektera över potentialen i estetiska uttrycksformer i samband med språk- läs och skrivundervisning.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisning sker i föreläsnings- och seminarieform på campus och via webb.

Examination

Kontinuerlig examination sker via kurswebben, individuellt och i seminarieform. Varje kursdeltagare upprättar en portfolio i digital form. För betygsgraden Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga till fördjupad analys och ett kritiskt förhållningssätt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §. Begäran om byte av examinator görs hos Humanistisk fakultet. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/blankett/SA) och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler finns i tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet (dnr 545-3317-02)

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 46

    Kurslitteratur

    Moment 1 Literacitet i teori och undervisningspraktik

    Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
    Axelsson Monica, Jönsson Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
    ISBN: 91-47-09378-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket
    Björk Maj, Liberg Caroline
    Stockholm : Natur & kultur : 2006 :
    Obligatorisk

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext. : http://www.ep.liu.se/ecp/032/010/index.html

    Obligatorisk

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa – hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet ”Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning”. : http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Obligatorisk

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Kursplan i svenska I: Kursplaner och betygskriterier 2000, 2:a rev uppl
    www.skolverket.se : 2008 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3 : www.skolverket.se/mal3
    2008 :
    Obligatorisk

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri skönlitterär barnbok ( Anna- Clara Tidholm alt Pija Lindenbaum) + Tove Jansson (valfri berättelse)

    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fast Carina
    Literacy : i familj, förskola och skola
    1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04850-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagberg-Persson Barbro
    Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan =b Linguistic diversity and children's language resources in contact with the school
    Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2006 : 203, [4] s. :
    ISBN: 91-506-1901-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Pdf-fil: www.skolporten.com

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att läsa och skriva
    Stockholm : Liber : 2007 :

    Skolverket
    språk-, läs och skrivutvecklingssidor
    www.skolverket.se :

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2 Dokumentation, språkutveckling och måluppfyllelse

    Dysthe Olga
    Dialog, samspel och lärande
    Lund : Studentlitteratur : 2007 :
    Obligatorisk

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liberg Caroline
    Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
    Uppsala universitet : 2004 : 14 s :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx

    Skolverket
    Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
    2008 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Språket lyfter. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
    2008 :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
    2005 :
    Obligatorisk

    Söderberg Ragnhild (red)
    Från joller till läsning och skrivning
    Kristianstad : Gleerups förlag : 2001 :
    Obligatorisk

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur (ca 250 s) : Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner

    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Barsotti Anna
    D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
    Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-7656-397-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
    Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
    ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Anna-Malin
    Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
    Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
    ISBN: 91-22-01956-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kress Gunther R.
    Literacy in the new media age
    London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
    ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nyström Ia
    Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
    2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
    ISBN: 91-7636-351-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rodari Gianni
    Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
    [Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
    ISBN: 91-7374-571-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Moment 1

    Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
    Axelsson Monica, Jönsson Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
    ISBN: 91-47-09378-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket
    Björk Maj, Liberg Caroline
    Stockholm : Natur & kultur : 2006 :

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext. : http://www.ep.liu.se/ecp/032/010/index.html

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa – hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet ”Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning”. : http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet . Skolverket 1998 : (www.skolverket.se)

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :

    Skolverket (2208)
    Kursplan i svenska I: Kursplaner och betygskriterier 2000 - 2:a rev uppl 2008 : www.skolverket.se

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3 : www.skolverket.se/mal3
    2008 :

    Strömquist Siv
    Skrivprocessen : teori och tillämpning
    3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
    ISBN: 978-91-44-00431-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri skönlitterär barnbok ( Anna- Clara Tidholm alt Pija Lindenbaum) + Tove Jansson (valfri berättelse)

    Referenslitteratur (moment 1)

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fast Carina
    Literacy : i familj, förskola och skola
    1. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04850-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hagberg-Persson Barbro
    Barns mångfaldiga språkresurser i mötet med skolan =b Linguistic diversity and children's language resources in contact with the school
    Uppsala : Institutionen för nordiska språk : 2006 : 203, [4] s. :
    ISBN: 91-506-1901-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Pdf-fil: www.skolporten.com

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att läsa och skriva
    Stockholm : Liber : 2007 :

    Skolverket
    språk-, läs och skrivutvecklingssidor
    www.skolverket.se :

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Dysthe Olga
    Dialog, samspel och lärande
    Lund : Studentlitteratur : 2007 :

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liberg Caroline
    Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
    Uppsala universitet : 2004 : 14 s :
    Läsanvisning: www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx

    Skolverket
    Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
    2008 :

    Skolverket
    Språket lyfter. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
    2008 :

    Skolverket
    Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
    2005 :

    Söderberg Ragnhild (red)
    Från joller till läsning och skrivning
    Kristianstad : Gleerups förlag : 2001 :

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valbar litteratur (ca 250 s) : Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner

    Artiklar utdelas under kursens gång (100 s)

    Referenslitteratur (moment 2)

    Barsotti Anna
    D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
    Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-7656-397-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
    Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
    ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Anna-Malin
    Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
    Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
    ISBN: 91-22-01956-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kress Gunther R.
    Literacy in the new media age
    London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
    ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nyström Ia
    Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
    2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
    ISBN: 91-7636-351-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rodari Gianni
    Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
    [Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
    ISBN: 91-7374-571-5
    Se Umeå UB:s söktjänst