"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för F-3, kurs 2, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 2

Denna kursplan gäller: 2018-07-23 till 2019-08-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV022

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-03-21

Innehåll

Kursen fördjupar olika aspekter på skriv- och läsinlärning/-utveckling ur ett flerspråkighetsperspektiv. Den praktiska användningen av läs- och skrivinlärningsmetoder fördjupas.

Textanalytiska och skrivpedagogiska perspektiv på olika texttypers innehåll, uppbyggnad och användning beskrivs och tillämpas. Textanalytiska redskap används i övningar på elevtexter, varvid särskilt textbindning och samspelet mellan text och bild uppmärksammas. Studenterna analyserar olika diagnostiska verktyg och använder sig av dessa när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar barns läs- och skrivutveckling.

Läsförståelse av skönlitterära texter och sakprosa fördjupas med fokus på barnlyrik, saga och fantasy. Studenterna kombinerar och motiverar val av litteratur för användning i undervisningen. Intersektionella, multimodala och didaktiska perspektiv bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur. Granskning av elevers medieval på fritid och i skola bildar utgångspunkt för didaktisk tillämpning.

Textsamtalet som verktyg för utveckling av skrivande och läsande betonas. Skolpraktikens texttyper behandlas, och yrkesinriktat skrivande övas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • ge en fördjupad redogörelse för teorier och aktuell forskning om skriv- och läsinlärning/-utveckling i ett flerspråkighetsperspektiv;
  • redogöra för textanalytiska och skrivpedagogiska perspektiv på text;
  • jämföra olika didaktiska strategier för skriv- och läsinlärning/utveckling utifrån aktuell forskning.

Färdighet och förmåga

  • utföra enklare analyser av multimodala elevtexter med avseende på innehåll, språklig form och funktion;
  • analysera multimodala läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet;
  • analysera och diskutera barnlyrik, saga och fantasylitteratur ur ett litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv;
  • planera och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet;
  • motivera val av och planera för skönlitteratur och sakprosa i undervisningen;
  • utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme;
  • uttrycka sig klart, enkelt och normenligt i skrift;
  • använda retoriska verktyg i tal och skrift;
  • skriva mottagaranpassade och välformulerade texter som ingår i den professionella lärarens yrkesutövning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över barnlyrikens, sagans och fantasyns etiska och intersektionella dimensioner;
  • värdera och reflektera över barns mediavärld ur ett didaktiskt perspektiv och visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kompetens inom området för det pedagogiska arbetet.

Behörighetskrav

Grundlärare som profession, 6 hp (6PE189), Att vara grundlärare, 1,5 hp (6PE196), Lärande och undervisning, 7,5 hp (6PE187), Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik, 7,5 hp (6LU006), Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön, 7,5 hp (6LU007), Svenska för F−3, kurs 1, 15 hp (6SV021)

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom litteraturseminarier om läsförståelse och skönlitteratur, seminarium om läromedelsanalys, skriftlig analys och bedömning av elevtexter, muntlig redovisning av lektionsplanering samt skriftliga inlämningsuppgifter inriktade på yrkesinriktat skrivande.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Skriftliga uppgifter och muntlig redovisning bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Seminarier bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på de skriftliga uppgifterna och den muntliga redovisningen.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.  

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 45

    Kurslitteratur

    Språk i samspel : retorik för pedagoger
    Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
    1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
    ISBN: 9789163920882
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 86-138

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 1-50

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
    ISBN: 91-44-03917-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: 319-346

    Elevtexter som sociosemiotiska uttryck : en studie av elevrespons och sociosemiotisk positionering i årskurs 3
    Borgfeldt Eva, Lyngfelt Anna
    Göteborg : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning : 2014 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-13450
    ISBN: 9789187850561
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 131-154

    Chambers Aidan
    Böcker inom och omkring oss
    [Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-86634-54-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s 127-288

    Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
    Cummins Jim, Wadensjö Patricia
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81875-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-179,219-251, 287-303

    Eckeskog Helena
    Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144104232
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ett trollspö på katedern : att arbeta med fantasy i skolan
    Ehriander Helene, Nilson Maria
    Lund : BTJ förlag : 2012 : 329 s. :
    ISBN: 978-91-7018-737-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 250-260

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2007 : 237, [5] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7490

    Ivanic Roz
    Discourses of Writing and Learning to Write
    : Language and Education, vol. 18, No. 3. 2004. S. 220-245. : 2004 :
    Länk

    Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter.
    Lyngfelt Anna, Hashemi Sylvana Sofkova, Andersson Peter
    Ingår i:
    Text och kontext
    Malmö : Gleerups : 2017 : 231 sidor : sid. 163-175 :
    Läsanvisning: Läsanvisning: s.163-175

    Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
    Svensson Gudrun, Rosén Jenny, Straszer Boglárka, Wedin Åsa
    Skolverket : 2018-02-26T09:00:00+01:00 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
    ISBN: 978-91-7559-316-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tjernberg Catharina
    Form, funktion och innehåll i samspel
    Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 1: Form, funktion och innehåll i samspel :
    https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/030_tidig-lasundervisning/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M30_F-3_01A_form%20och%20funktion,%20slutgiltig.docx

    Westlund Barbro
    Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
    ISBN: 9789127136007
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 59-86, 107-252

    Wolf Lars
    Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
    ISBN: 91-44-03429-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 25-40, 58-65

    Styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
    Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32716-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6 : enligt Lgr 11
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 111 s. :
    Fulltext

    Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
    Skolverket : 2013 :
    Fulltext

    Skönlitteratur

    I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista

    Flickan med svavelstickorna
    Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
    ISBN: 91-622-6876-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den ståndaktige tennsoldaten
    Andersen H. C., Carstensen Bodil, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 24 s. :
    ISBN: 91-622-6878-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sunnanäng
    Lindgren Astrid, Wikland Ilon
    4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
    ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: sagan Sunnanäng ur boken med samma namn

    Referenslitteratur

    Poetry in third grade: Getting started
    Carver Sekeres , Gregg
    The Reading Teacher : 2007 :
    Länk

    Barnens versbok : en antologi
    Forslind Ann, Widerberg Siv, Widerberg Gertrud
    Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1986 : 261, [11] s. :
    ISBN: 91-7448-385-4 ; 10:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ola
    Svenska skrivregler
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11149-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gröngölingen är på väg : dikter för barn och andra
    Lindgren Barbro, Olausson Säll Katarina
    [Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2010 : 52 s. :
    ISBN: 978-91-29-67215-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Du är ett moln
    Melin Mårten, Bergendahl Helena
    1. uppl. : Mölle : Nypon : 2010 : 26 s. :
    ISBN: 978-91-86447-31-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I denna vida värld : verser från många länder för barn och vuxna : en antologi
    Nordqvist Margareta, Lundgren Gunilla, Widerberg Siv
    Stockholm : En bok för alla : 1993 : 176 s. :
    ISBN: 91-7448-725-6 (inb.) ; 40:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
    Gleerups : 2014 : s. :
    ISBN: 9789140687487
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Värdefulla sagor : [lyft värdegrunden genom berättande]
    Thomasson Mikael, Gustavsson Per, Thomasson Mikael
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 132 s. :
    ISBN: 978-91-27-44200-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 41

    Kurslitteratur

    Språk i samspel : retorik för pedagoger
    Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
    1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
    ISBN: 9789163920882
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 86-138

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 1-50

    Elevtexter som sociosemiotiska uttryck : en studie av elevrespons och sociosemiotisk positionering i årskurs 3
    Borgfeldt Eva, Lyngfelt Anna
    Göteborg : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning : 2014 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-13450
    ISBN: 9789187850561
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 131-154

    Chambers Aidan
    Böcker inom och omkring oss
    [Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
    ISBN: 978-91-86634-54-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s 127-288

    Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
    Cummins Jim, Wadensjö Patricia
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81875-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-179,219-251, 287-303

    Se texten! : multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete
    Danielsson Kristina, Selander Staffan
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 177 s. :
    ISBN: 9789140678140
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 17-80

    Eckeskog Helena
    Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144104232
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ett trollspö på katedern : att arbeta med fantasy i skolan
    Ehriander Helene, Nilson Maria
    Lund : BTJ förlag : 2012 : 329 s. :
    ISBN: 978-91-7018-737-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 250-260

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2007 : 237, [5] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7490

    Ivanic Roz
    Discourses of Writing and Learning to Write
    : Language and Education, vol. 18, No. 3. 2004. S. 220-245. : 2004 :
    Länk

    Text och kontext : perspektiv på textanalys
    Helgesson Karin, Landqvist Hans, Lyngfelt Anna, Nord Andreas, Wengelin Åsa
    Malmö : Gleerups : 2017 : 231 sidor :
    ISBN: 978-91-40-69364-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s.163-175

    Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
    Svensson Gudrun, Rosén Jenny, Straszer Boglárka, Wedin Åsa
    Skolverket : 2018-02-26T09:00:00+01:00 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
    ISBN: 978-91-7559-316-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tjernberg Catharina
    Form, funktion och innehåll i samspel
    Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 1: Form, funktion och innehåll i samspel :
    https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/030_tidig-lasundervisning/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M30_F-3_01A_form%20och%20funktion,%20slutgiltig.docx

    Westlund Barbro
    Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
    ISBN: 9789127136007
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 59-86, 107-252

    Wolf Lars
    Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 185, [7] s. :
    ISBN: 91-44-03429-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: s. 25-40, 58-65

    Styrdokument

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
    Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32716-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6 : enligt Lgr 11
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 111 s. :
    Fulltext

    Stöd för omdömen och den individuella utvecklingsplanen
    Skolverket : 2013 :
    Fulltext

    Skönlitteratur

    I samråd med lärare väljs ett pensum ur nedanstående lista

    Flickan med svavelstickorna
    Andersen H. C., Hartmann Susanna, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 16 s. :
    ISBN: 91-622-6876-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den ståndaktige tennsoldaten
    Andersen H. C., Carstensen Bodil, Erlandsson Anita, Jensen Jørn
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : 24 s. :
    ISBN: 91-622-6878-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sunnanäng
    Lindgren Astrid, Wikland Ilon
    4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
    ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: sagan Sunnanäng ur boken med samma namn

    Referenslitteratur

    Poetry in third grade: Getting started
    Carver Sekeres , Gregg
    The Reading Teacher : 2007 :
    Länk

    Barnens versbok : en antologi
    Forslind Ann, Widerberg Siv, Widerberg Gertrud
    Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1986 : 261, [11] s. :
    ISBN: 91-7448-385-4 ; 10:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ola
    Svenska skrivregler
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11149-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gröngölingen är på väg : dikter för barn och andra
    Lindgren Barbro, Olausson Säll Katarina
    [Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2010 : 52 s. :
    ISBN: 978-91-29-67215-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Du är ett moln
    Melin Mårten, Bergendahl Helena
    1. uppl. : Mölle : Nypon : 2010 : 26 s. :
    ISBN: 978-91-86447-31-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I denna vida värld : verser från många länder för barn och vuxna : en antologi
    Nordqvist Margareta, Lundgren Gunilla, Widerberg Siv
    Stockholm : En bok för alla : 1993 : 176 s. :
    ISBN: 91-7448-725-6 (inb.) ; 40:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
    Gleerups : 2014 : s. :
    ISBN: 9789140687487
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Värdefulla sagor : [lyft värdegrunden genom berättande]
    Thomasson Mikael, Gustavsson Per, Thomasson Mikael
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 132 s. :
    ISBN: 978-91-27-44200-9
    Se Umeå UB:s söktjänst