"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska för åk 4-6, kurs 3, 7,5 hp

Engelskt namn: Swedish for Grades 4-6, Course 3

Denna kursplan gäller: 2018-07-23 till 2019-08-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-11-16

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-03-21

Innehåll

Kursens centrala innehåll utgörs av forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap inom området språk-, läs- och skrivutveckling. Kursen behandlar tematiskt inriktade arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som de tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och har fokus på läsförståelse av skönlitteratur och sakprosa. Studentens eget skrivande i process och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt fördjupas. Kursen behandlar även språkbruk i Sverige och Norden.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • identifiera utmärkande drag i ett språkutvecklande tematiskt arbetssätt;
  • redogöra för teorier om läs- och skrivutveckling i ett didaktiskt inriktat tematiskt arbete;
  • redogöra för språkbruk i Sverige och Norden.

Färdighet och förmåga

  • på ett självständigt sätt planera och motivera teoretiskt förankrade läs- och skrivpedagogiska aktiviteter inom ramen för ett tematiskt arbetssätt;
  • anpassa planerad undervisning till alla elever;
  • praktisera skrivprocessens alla delar och använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll;
  • konstruktivt granska sitt eget och andras temaarbeten;
  • didaktisera kunskap om språkbruk i Sverige och Norden;
  • uttrycka sig klart, enkelt och normenligt i skrift.
  • använda retoriska verktyg i tal och skrift på ett säkert sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter;
  • bedöma sitt tematiska arbete utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter och utifrån denna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.

Behörighetskrav

UK I och Svenska för åk 4-6 kurs 1 och 2 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, redovisningar och gruppövningar.

Examination

Kursen examineras genom bedömning av muntliga och skriftliga redovisningar och seminarier: Tematiskt arbete examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt respons på medstuderandes redovisning. Didaktisering av ämnesområdet språkbruk i Norden examineras genom seminarium.

Vid examination av den skriftliga och muntliga redovisningen av tematiska arbetet används betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Övrig examination bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande har uppnått detta betyg på muntlig och skriftlig redovisning av det tematiska arbetet.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.  

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 41

Kurslitteratur

Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst

Cox Eriksson Christine
Att arbeta medvetet med ordförrådet
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 4: Att arbeta medvetet med ordförrådet

Ekborg Margareta
Strategier för framställning i form av drama
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Förmåga att granska information, kommunicera och ta ställning åk 4-6 Del 7: Framställning i form av drama

Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 39-93, 153-255

Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 13-39, 61-90, 203-219

Hedelin Zara
Källkritik och artiklar från Wikipedia
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Lässtrategier för sakprosa Del 6: Lässtrategier – modeller för källkritik och Wikipedialäsning

Janks Hilary
Critical language awareness – teaching the relationship between language and power
Ingår i:
Svenska
[Stockholm] : [Svensklärarföreningen] : [2017] : 200 sidor : sid. 28-45 :

Nilsson Jan
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 246, [2] s. :
ISBN: 978-91-44-04727-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindberg Inger
Ordförrådet – en framgångsfaktor
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Från vardagsspråk till ämnesspråk Del 5: Ordförrådet

Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s 13-94, 141-211

Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning s 51-148

Torp Arne
Nordiska språk i forntid och nutid.
Ingår i:
Nordens språk med rötter och fötter
Köpenhamn : Nordiska ministerrådet : 2005 : 127 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-649
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 19-74

Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127135987
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: 210-262

Ytterligare litteratur, artiklar eller texter på 100 sidor kan tillkomma

Styrdokument

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket : 2011 :
Länk

Planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Skolverket : 2011 :
Länk

Referenslitteratur

Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att göra sin röst hörd : tematisk undervisning i grundskolans mellanår
Magnusson Kerstin, Malmgren Gun, Nilsson Jan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 135 s. :
ISBN: 978-91-44-07689-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Parkvall Mikael
Sveriges språk i siffror : vilka språk talas och av hur många?
Stockholm : Språkrådet : 2015 : 364 s. :
ISBN: 9789198092271
Se Umeå UB:s söktjänst

Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Se Umeå UB:s söktjänst