Engelskt namn: Swedish as a Second Language A, The Multicultural Classroom and Swedish Language Phonology
Denna kursplan gäller: 2016-08-15 och tillsvidare
Kurskod: 6SV048
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-07-01
Kursen behandlar kunskapsområden som ger en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Sociala, psykologiska och kulturella påverkandefaktorer studeras liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv.
Inom alla moment läses också skönlitterära texter, som belyser frågeställningar som kan öka den kulturella förståelsen inom svenska som andraspråk.
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet, (7,5 hp)
The Multicultural Classroom (7,5 credits)
Momentet behandlar invandringen till Sverige ur ett historiskt och nutida perspektiv och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. En reflektion över studentens eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle inleds. Kursen behandlar vidare grundläggande kunskaper om minoritetskulturer, etnicitet och identitet ur ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. Dessa aspekter diskuteras också utifrån vad som står skrivet om de mångkulturella perspektiven i styrdokumenten.
Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning, (7,5 hp)
Swedish Language Phonology in Cross Linguistic Lighting (7,5 credits)
Momentet behandlar svenskans fonologi och relevanta fonetiska detaljer i ett jämförande, funktionellt och didaktiskt perspektiv. Övningar i analys av fonologiska och typologiska aspekter på inlärarspråk genomförs. Olika aspekter av utländsk brytning och prioritering inom uttalsundervisningen diskuteras.
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Engelska B eller: engelska 6 (områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag)
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränar studenten sina kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränar studenterna diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.
Examination moment 1. Det mångkulturella klassrummet
Litteraturseminarier och skriftlig hemtentamen.
Examination moment 2. Svenskans fonetik i tvärspråklig belysning
Ett litteraturseminarium, en inlämningsuppgift och en hemtentamen.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 7,5 högskolepoäng.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Den interkulturella blicken i pedagogik : inte bara goda föresatser
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María, Hübinette Tobias
Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186069513
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 117 - 181, Jahanmahan, Farhad; Interkulturell pedagogik, inkluderande pedagogik - forum för motstånd? Rodell Olgaç, Christina; Romskt föreningsarbete bland barn och ungdomar. Dalgren, Sara; Att göra det annorlunda normalt - interkulturell förskolepedagogik i praktiken. Morshedi, Yousef; Att identifiera pedagogik med interkulturell inriktning.
Efendić Negra
Jag var precis som du
Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
ISBN: 9789127141308
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04806-2
Se Umeå UB:s söktjänst
En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789144084862
Se Umeå UB:s söktjänst
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kasselias Wiltgren Layal
Etnicitet som resurs i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-44-10906-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
ISBN: 978-91-27-14236-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Rasismens yttringar : exemplet Klippan
Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Kjellin Olle
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
ISBN: 91-7382-756-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplan i svenska som andraspråk för grundskolan, ämnesplan i svenska som andraspråk för gymnasiet, kursplan i svenska för invandrare
Skolverket : 2017 :
www.skolverket.se
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 437-458, Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög; Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor
Thorén Bosse
Dags att skrota lång och kort vokal inom svenska som andraspråk
Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
ISBN: 978-91-44-07529-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.
Den interkulturella blicken i pedagogik : inte bara goda föresatser
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María, Hübinette Tobias
Huddinge : Södertörns högskola : 2012 : 201 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186069513
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 117 - 181, Jahanmahan, Farhad; Interkulturell pedagogik, inkluderande pedagogik - forum för motstånd? Rodell Olgaç, Christina; Romskt föreningsarbete bland barn och ungdomar. Dalgren, Sara; Att göra det annorlunda normalt - interkulturell förskolepedagogik i praktiken. Morshedi, Yousef; Att identifiera pedagogik med interkulturell inriktning.
Efendić Negra
Jag var precis som du
Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 285 s. :
ISBN: 9789127141308
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04806-2
Se Umeå UB:s söktjänst
En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789144084862
Se Umeå UB:s söktjänst
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kasselias Wiltgren Layal
Etnicitet som resurs i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-44-10906-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 304 s. :
ISBN: 978-91-27-14236-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Rasismens yttringar : exemplet Klippan
Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 419-436. Boyd, Sally; Utländska lärare i Sverige - attityder till brytning
Kjellin Olle
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
ISBN: 91-7382-756-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Thorén Bosse
Dags att skrota lång och kort vokal inom svenska som andraspråk
Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Zetterholm Elisabeth, Tronnier Mechtild
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 176 sidor :
ISBN: 978-91-44-07529-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olkiewicz Andrzej
Konsten att vara invandrare
Stocholm : Genista : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-633-1278-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 645-673. Wellros, Seija; Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare.
Rasismens yttringar : exemplet Klippan
Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 356 s. :
ISBN: 91-44-01670-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04806-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
Kästen Ebeling Gilda, Otterup Tore
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789144084862
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor tillkommer.
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kjellin Olle
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2002 : 254 s. :
ISBN: 91-7382-756-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 437-458, Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög; Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor
Thorén Bosse
Dags att skrota lång och kort vokal inom svenska som andraspråk
Svenskans beskrivning 32. Karlstads universitet : 2011 :
http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
Obligatorisk
Thorén Bosse
Svensk fonetik för andraspråksundervisningen
Umeå : Bosse Thorén : cop. 2014 : 116 s. :
ISBN: 9789163763786
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Tillhandahålles av institutionen)
Riad Tomas
Svenskt fonologikompendium
Institutionen för nordiska språk. Stockholms universitet : 1997 :
http://www.su.se/polopoly_fs/1.85723.1334922502!/menu/standard/file/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Artiklar på ca 150 sidor kan tillkomma.