"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 2, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language for Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 2

Denna kursplan gäller: 2019-01-14 till 2019-08-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV069

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-06-25

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2019-04-12

Innehåll

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
Reading and Writing Development of Multilingual Learners (7,5 credits)
Momentet behandlar teoretiska och metodiska aspekter på flerspråkiga elevers läs- och skriv- och kunskapsutveckling, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer, både skönlitterära och faktaspråkliga.  Genreteori behandlas. Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. I momentet studeras också villkoren för illitteratas språkutveckling i den svenska skolan.

Moment 2. Bedömning av andraspråksutveckling (7,5 hp)
Assessing Second Language Development (7,5 credits)
Under momentet analyserar studenterna utifrån interimspråksteorin olika diagnostiska verktyg och övar sig på att använda dessa analyser när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Olika typer av språktest presenteras och diskuteras.

Moment 3. Flerspråkighet (7,5 hp)
Multilingualism (7,5 credits)
I momentet fördjupas kunskaper om de sociolingvistiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling, med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen. Flerspråkig utveckling studeras ur ett individ-, grupp och samhällsperspektiv. Därvid betonas hur attityder till flerspråkighet och etnicitet kan påverka den flerspråkiga utvecklingen.

Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
Research Project (7.5 credits)
I momentet analyseras läromedel i ämnet svenska som andraspråk utifrån olika perspektiv inom ett utvalt område. Utifrån kunskaper förvärvade inom ämnet svenska som andraspråk och utifrån nationell och internationell forskning inom området genomför studenterna analyser av valda läromedel. Studenterna opponerar också på andras arbeten

Förväntade studieresultat


Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för typiska drag i andraspråkssinlärares läs- och skrivutveckling
  • visa kunskap om och förståelse för språkutvecklande arbetssätt
  • uppvisa goda kunskaper i genreteori
  • uppvisa kunskaper om läs- och skrivsvårigheter i förhållande till flerspråkighet
  • redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illitteratas språkutveckling

Färdighet och förmåga

  • redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illitteratas språkutveckling
  • utarbeta förslag på lektionsplaneringar som främjar läs- och skrivutveckling
  • reflektera över och bedöma egna och andras lektionsplaneringar
  • analysera en text utifrån genreteori
  • Använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • samla relevant information om och diskutera förhållningssätt och attityder till inlärare som saknar grundläggande litteracitet
  • värdera undervisningsmaterial utifrån språk och innehåll

Moment 2. Bedömning av andraspråksutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för synen på bedömning i styrdokument för svenska som andraspråk på olika nivåer
  • redogöra för typiska utvecklingsgångar i enlighet med performansanalys och processbarhetsteori.
  • förklara syftet bakom olika typer av bedömning

Färdighet och förmåga

  • tillämpa bedömning på autentiskt muntligt och skriftligt material producerat av olika åldersgrupper och inom olika genrer.
  • identifiera lexikala, syntaktiska, morfologiska och fonologiska avvikelser och ge förslag på didaktiska åtgärder.
  • bedöma om språkliga avvikelser är en del av interimspråksutvecklingen eller ej.
  • kunna kommunicera bedömningen av elevernas språkutveckling på ett utvecklande sätt
  • Använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska bedömningsmetoder i läromedel och värdera dessa utifrån validitet, reliabilitet och autencitet.
  • visa insikt i ett sociopolitiskt perspektiv på språktestning.

Moment 3. Flerspråkighet (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • uppvisa fördjupade kunskaper om de sociolingvistiska faktorer och processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling
  • redogöra för flerspråkig utveckling ur ett individ-, grupp-, samhälls- och undervisningsperspektiv.

Färdighet och förmåga

  • reflektera över och problematisera hur attityder till flerspråkighet, etnicitet och olika språkliga varieteter manifesteras på individ- och samhällsnivå.
  • förklara och använda grundläggande begrepp och teorier om flerspråkighet.
  • Använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera vad som påverkar den flerspråkiga utvecklingen i samhället, i skolan och hos individen och hur den påverkas.

Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • genomföra ett uppsatsarbete enligt gängse formell och metodologisk praxis med tydlig struktur och korrekt språklig utformning.

Färdighet och förmåga

  • självständigt definiera och avgränsa ett didaktiskt problemområde för uppsatsen.
  • visa ett vetenskapligt förhållningssätt
  • självständigt försvara sin uppsats samt konstruktivt opponera på en medstudents arbete.
  • Använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och förhålla sig didaktiskt till de teoretiska kunskaperna i relation till det framtida läraryrket.

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp från Svenska som andraspråk för ämneslärare, kurs 1, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Teoretiskt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Moment 1 Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling
Skriftlig hemtentamen och litteraturseminarier.

Moment 2 Bedömning av andraspråksutveckling
Skriftlig hemtentamen i form av bedömning av elevtexter och litteraturseminarier.

Moment 3 Flerspråkighet
Salstentamen och muntligt litteraturseminarium.

Moment 4 Uppsats
Bedömning av vetenskaplig uppsats samt av opposition på en annan students uppsats.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.