Engelskt namn: Applied Career Counselling
Denna kursplan gäller: 2013-07-01 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-03 och 2022-01-09
Kursplan för kurser med start mellan 2018-12-31 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2016-03-21 och 2018-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2015-10-19 och 2016-03-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-10-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-07-01 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2013-06-30
Kurskod: 6SY018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-07
Reviderad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29
Med utgångspunkt i tidigare genomgångna kurser, aktuella och relevanta styrdokument och anvisningar på skolans område, studeras och tillämpas planering, genomförande och utvärdering av egna insatser i den studie- och yrkesvägledande verksamheten på praktikplatsen, med särskild tonvikt på enskild karriärvägledning, karriärvägledning i grupp och information/undervisning. Ett väsentligt inslag i kursen är att analysera och bearbeta erfarenheter under praktiken med stöd av litteratur och styrdokument. Resultatet av denna analys och bearbetning utgör grund för att utveckla idéer och strategier beträffande den kommande professionella yrkesrollen. Användning av IKT på praktikplatsen studeras och diskuteras. Dokumentation av erfarenheter redovisas i form av en portfolio.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
15K. Kunskap och förståelse
15F. Färdighet och förmåga
15V. Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lägst betyget Godkänd på följande kurser: Utbildningssystem i Sverige och andra länder, 10 hp; Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp; Information och undervisning, 7,5 hp; Vägledning och andra insatser för människor i behov av särskilt stöd, 10 hp; Karriärteori och vägledning, 12,5 hp . Genomgången kurs: Gruppvägledning med inriktning mot karriärutveckling och människor i behov av särskilt stöd, 7,5 hp.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt handledning på praktikplats. Förberedelse av praktik och redovisning av praktikuppgifter ingår i praktikens genomförande och utgör således obligatoriska delar i kursen. Den arbetsplatsförlagda delen av kursen består av 8 veckors praktik sammanlagt 280 timmars obligatorisk närvaro på praktikplats. Återstående 40 timmar används för dokumentation av praktikuppgifter och fördelas över praktikperioden i samråd med handledare. Under den arbetsplatsförlagda delen genomför den studerande självständiga uppgifter under handledning. En central uppgift är att dokumentera praktikerfarenheterna i form av en portfolio som redovisas vid ett seminarium efter praktiken. Väsenliga arbetsuppgifter under praktiken utgörs av träning och befästande av kunskaper och färdigheter som behandlats i tidigare kurser.
Huvuddelen av praktiken genomförs inom de frivilliga skolformerna (kommunal eller fristående gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning). Under den verksamhetsförlagda delen skall den studerande ges möjlighet att under tre veckor (max 105 timmar) följa verksamhet inom område utanför skolan där studie- och yrkesvägledning förekommer, t ex högskola, arbetsförmedling rehabiliteringsverksamhet. Detta praktikinslag genomförs av den studerande i samråd med handledare och den kursansvarige läraren.
Vissa delar av examinationen av den verksamhetsförlagda delen sker vid besök av universitetslärare. Andra delar examineras i form av skriftliga rapporter och seminarier. I undantagsfall kan besök av universitetslärare ersättas med distansöverbryggande eller inspelat material. Sekretess beträffande elevers/klienters personliga förhållanden skall iakttas.
Skriftlig praktikrapport samt examinationsuppgifter i samband med universitetslärares besök, betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är genomförda. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. För väl godkänt betyg krävs, utöver det som krävs för godkänt betyg väl godkänt av För att uppnå betyget Väl godkänd på hela kursen krävs, förutom det som krävs för betyg godkänt, uppnått betyg Väl godkänd på både den verksamhetsförlagda delen samt skriftliga och redovisande rapporter. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Ett omprov skall erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik, kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående praktik uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt, skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget Underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Ansvarig handledare inom de frivilliga skolformerna skall uppfylla utbildningsvillkoret enligt skollagen 2 kap 30§ första stycket.
Viden om vejledning
Christensen Gerd, Sögaard Larsen Michael
Köpenhamn: Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Aarhus Universitet. : 2011 :
http://www.uu.kk.dk/upload/materialer/pjecer/sr7_viden_om_vejledning_final_2.pdf
Obligatorisk
Etiska riktlinjer
Sveriges vägledarförening : 2007 :
http://www.vagledarforeningen.org/etiska-riktlinjer
Obligatorisk
Krejsler John
Professions and their identities : how to explore professional development among (semi-professions).
2005. :
Abstract
Obligatorisk
Läsanvisning: Skandinavien Journal of Educational Research Vol 49, No 4 September 2005 pp 335 357
Professionalisering : en grundbog
Fibæk Laursen Per., Moos Lejf., Salling Olesen Henning., Weber Kirsten
1. udgave, 1. oplag. : Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag : 2005. : 117 sider. :
ISBN: 87-7867-319-4 (hf.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Obligatorisk
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbete med studie- och yrkesvägledning. Skolverkets allmänna råd och kommentarer.
Skolverket : 2013 :
Fulltext
Obligatorisk
Aktuella artiklar samt aktuella styrdokument på lokal och nationell nivå tillkommer. Informationsmaterial om utbildning och arbetsliv.
Övrig relevant litteratur från tidigare kurser.
Viden om vejledning
Christensen Gerd, Sögaard Larsen Michael
Köpenhamn: Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Aarhus Universitet. : 2011 :
http://www.uu.kk.dk/upload/materialer/pjecer/sr7_viden_om_vejledning_final_2.pdf
Obligatorisk
Etiska riktlinjer
Sveriges vägledarförening : 2007 :
http://www.vagledarforeningen.org/etiska-riktlinjer
Obligatorisk
Krejsler John
Professions and their identities : how to explore professional development among (semi-professions).
2005. :
Abstract
Obligatorisk
Läsanvisning: Skandinavien Journal of Educational Research Vol 49, No 4 September 2005 pp 335 357
Professionalisering : en grundbog
Fibæk Laursen Per., Moos Lejf., Salling Olesen Henning., Weber Kirsten
1. udgave, 1. oplag. : Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag : 2005. : 117 sider. :
ISBN: 87-7867-319-4 (hf.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningssamling
Skollagen (SFS 2010:800)
Sveriges Riksdag : 2010 :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
Obligatorisk
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Stockholm : Skolverket : 2009 : 24 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Aktuella artiklar samt aktuella styrdokument på lokal och nationell nivå tillkommer. Informationsmaterial om utbildning och arbetsliv.
Övrig relevant litteratur från tidigare kurser.