"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Studie- och yrkesvägledningens praktik, 15 hp

Engelskt namn: Applied Career Counselling

Denna kursplan gäller: 2013-07-01 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY018

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-05-07

Reviderad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-29

Innehåll

Med utgångspunkt i tidigare genomgångna kurser, aktuella och relevanta styrdokument och anvisningar på skolans område, studeras och tillämpas planering, genomförande och utvärdering av egna insatser i den studie- och yrkesvägledande verksamheten på praktikplatsen, med särskild tonvikt på enskild karriärvägledning, karriärvägledning i grupp och information/undervisning. Ett väsentligt inslag i kursen är att analysera och bearbeta erfarenheter under praktiken med stöd av litteratur och styrdokument. Resultatet av denna analys och bearbetning utgör grund för att utveckla idéer och strategier beträffande den kommande professionella yrkesrollen. Användning av IKT på praktikplatsen studeras och diskuteras. Dokumentation av erfarenheter redovisas i form av en portfolio.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

15K. Kunskap och förståelse

  • (15K1) beskriva och analysera den lokala studie- och yrkesvägledande verksamhetens villkor och reflektera över utvecklingsmöjligheter utifrån erfarenheter, litteratur samt nationella och lokala styrdokument
  • (15K2) redogöra för hur den decentraliserade styrningen tar sig i uttryck i studie- och yrkesvägledningsverksamheten
  • (15K3) redogöra för och analysera studie- och yrkesvägledarens roll beträffande praktikplatsens arbete med människor i behov av särskilt stöd
  • (15K4) redogöra för reflektera över hur praktikskolans studie- och yrkesvägledare stödjer övrig personal i deras studie- och yrkesorienterande insatser 


15F. Färdighet och förmåga 


  • (15F1) anpassa vägledningsverktyg och modeller till gruppers och individers behov
  • (15F2) utifrån innehåll i tidigare kurser genomföra och analysera 
karriärvägledningsprocessen för individer och grupper

  • (15F3) redogöra för egna och diskutera andras erfarenheter av studie- och 
yrkesvägledning på praktikplatsen

  • (15F4) utifrån didaktiska principer självständigt planera genomföra och utvärdera 
informationer/ lektioner för olika målgrupper 


15V. Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • (15V1) med utgångspunkt i aktuella styrdokument och anvisningar på skolans område samt kurslitteratur skriftligt redovisa en personlig deklaration över strategier i kommande yrkesprofession
  • (15V2) utifrån beskrivningar, analyser och reflektioner över erfarenheter dokumenterade i portfolie, identifiera behov av att utveckla kunskap, färdigheter, och kompetens
  • (15V3) kritiskt granska och värdera möjligheter och hinder i en decentraliserad styrning

Behörighetskrav

Lägst betyget Godkänd på följande kurser: Utbildningssystem i Sverige och andra länder, 10 hp; Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik, 20 hp; Information och undervisning, 7,5 hp; Vägledning och andra insatser för människor i behov av särskilt stöd, 10 hp; Karriärteori och vägledning, 12,5 hp . Genomgången kurs: Gruppvägledning med inriktning mot karriärutveckling och människor i behov av särskilt stöd, 7,5 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt handledning på praktikplats. Förberedelse av praktik och redovisning av praktikuppgifter ingår i praktikens genomförande och utgör således obligatoriska delar i kursen.
Den arbetsplatsförlagda delen av kursen består av 8 veckors praktik sammanlagt 280 timmars obligatorisk närvaro på praktikplats. Återstående 40 timmar används för dokumentation av praktikuppgifter och fördelas över praktikperioden i samråd med handledare. Under den arbetsplatsförlagda delen genomför den studerande självständiga uppgifter under handledning. En central uppgift är att dokumentera praktikerfarenheterna i form av en portfolio som redovisas vid ett seminarium efter praktiken. Väsenliga arbetsuppgifter under praktiken utgörs av träning och befästande av kunskaper och färdigheter som behandlats i tidigare kurser. 


Huvuddelen av praktiken genomförs inom de frivilliga skolformerna (kommunal eller fristående gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning). Under den verksamhetsförlagda delen skall den studerande ges möjlighet att under tre veckor (max 105 timmar) följa verksamhet inom område utanför skolan där studie- och yrkesvägledning förekommer, t ex högskola, arbetsförmedling rehabiliteringsverksamhet. Detta praktikinslag genomförs av den studerande i samråd med handledare och den kursansvarige läraren.

Examination

Vissa delar av examinationen av den verksamhetsförlagda delen sker vid besök av universitetslärare. Andra delar examineras i form av skriftliga rapporter och seminarier. I undantagsfall kan besök av universitetslärare ersättas med distansöverbryggande eller inspelat material. Sekretess beträffande elevers/klienters personliga förhållanden skall iakttas.

Skriftlig praktikrapport samt examinationsuppgifter i samband med universitetslärares besök, betygsätts enligt betygsskalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är genomförda. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) krävs att enligt instruktioner och uttalade krav genomföra de ålagda uppgifterna och delta i de obligatoriska delarna av kursen. För väl godkänt betyg krävs, utöver det som krävs för godkänt betyg väl godkänt av För att uppnå betyget Väl godkänd på hela kursen krävs, förutom det som krävs för betyg godkänt, uppnått betyg Väl godkänd på både den verksamhetsförlagda delen samt skriftliga och redovisande rapporter. Därutöver läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Ett omprov skall erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik, kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående praktik uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt, skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget Underkänd på kursen.

I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.

En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Ansvarig handledare inom de frivilliga skolformerna skall uppfylla utbildningsvillkoret enligt skollagen 2 kap 30§ första stycket.

Litteratur