"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktion till Studie- och yrkesvägledning, 12,5 hp

Engelskt namn: Introduction to Career Counselling and Guidance

Denna kursplan gäller: 2015-11-16 till 2016-03-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SY033

Högskolepoäng: 12,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2013-12-12

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-18

Innehåll

Moment 1
Historik och styrning av samt grundläggande färdigheter i studie- och yrkesvägledning, 4.5 hp

The Development of Career Counselling and Training of Basics Skills

Momentet innehåller en översikt av studie- och yrkesvägledningens utveckling och dess roll i samhället samt det svenska utbildningsväsendets organisation. Studie- och yrkesvägledning studeras utifrån olika perspektiv och styrdokument. I momentet ingår också metoder och modeller för vägledning samt träning i kommunikationsfärdigheter.

Moment 2
Sociala och kulturella perspektiv på karriärutveckling, 4 hp

Career Development in Social and Cultural Perspective

I momentet ingår studier av aktuell forskning med anknytning till studie- och yrkesvägledning där villkor för olika gruppers rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv betonas. Klass, genus och etnicitet utgör nyckelbegrepp i detta sammanhang.

Moment 3
Svenskt och internationellt utbildningsväsende, 4 hp

Swedish and International Education Systems

I momentet studeras det offentliga skolväsendets och högskolans mål, innehåll, organisation, verksamhet samt styrdokument. Andra länders utbildningssystem studeras som jämförelse till det svenska. Tillträdesregler till de olika utbildningsformerna studeras som jämförelse till det svenska. Tillträdesregler till de olika utbildningsformerna behandlas särskilt. Dessutom studeras olika källor för utbildningsinformation och statligt studiestöd.

Förväntade studieresultat

Moment 1
Historik och styrning av samt grundläggande färdigheter i studie- och yrkesvägledning, 4.5 hp

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för studie- och yrkesvägledningens utveckling och nuvarande funktion i det svenska samhället
  • Redogöra för olika teorier och visa på deras tillämpbarhet i för studie- och yrkesvägledning relevanta sammanhang
  • Diskutera och problematisera den studie- och yrkesvägledande verksamheten utifrån olika perspektiv och styrdokument

Färdigheter och förmåga

  • Tillämpa grundläggande färdigheter för vägledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska och analysera samtalsprocesser

Moment 2
Sociala och kulturella perspektiv på karriärutveckling, 4 hp

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling med stöd av begreppen klass genus och etnicitet samt skriftligt redovisa fördjupade beskrivningar och analyser
  • Utifrån aktuell forskning redogöra för och i diskussion använda begreppen klass, genus och etnicitet samt andra centrala teoretiska begrepp som kan användas vid analys av karriärutveckling

Färdighet och förmåga

  • Med stöd av huvudbegreppen analysera och förstå individers och gruppers studie- och yrkesval samt identifiera deras behov av studie- och yrkesvägledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling samt identifiera, diskutera och värdera olika handlingsstrategier utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning

Moment 3
Svenskt och internationellt utbildningsväsende, 4 hp

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för huvuddragen i det nuvarande svenska utbildningssystemets organisation, med särskilt fokus på övergångar mellan olika skolformer
  • Beskriva andra länders utbildningssystem, samt jämföra och diskutera dessa i relation till det svenska utbildningssystemet

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa nationella styrdokument samt tillträdesregler för gymnasieskola, vuxenutbildning, högskola och annan eftergymnasial utbildning på fallbeskrivningar
  • Visa förmåga att samla och kritiskt granska och tolka information för att informera och vägleda ungdomar och vuxna inför framtida studier och arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska, jämföra och värdera information från aktörer inom svenskt och internationellt utbildningsväsende utifrån studie- och yrkesvägledningens etiska principer

Behörighetskrav

Något av följande alternativ:
Univ: Examen från lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande.
Univ: Examen från socionomprogrammet eller personalvetarprogrammet.
Univ: Examen om minst 180 hp eller motsvarande med minst 60 hp i något beteendevetenskapligt ämne (psykologi, pedagogik eller sociologi) eller annan examen som bedöms likvärdig.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, tillämpningsövningar och rapportskrivning. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar avser att förankra faktabaserade inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.

Examination

I moment 1 sker examinationen i form av seminarier och inspelat vägledningssamtal med tillhörande analys. De individuella uppgifterna betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Seminarieuppgifterna betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Momentet i sin helhet betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.

Moment 2 examineras genom en skriftlig rapport samt seminarier. Den skriftliga rapporten betygssätts enligt skalan: Väl Godkänd, Godkänd, Underkänd. Seminarier betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Momentet i sin helhet betygssätts enlig skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd

Examinationen av moment 3 sker genom skriftlig tentamen och skriftlig beskrivning av ett utländskt utbildningssystem samt analys av någon annans beskrivning. Den skriftliga tentamen betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övrig uppgift betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Momentet i sin helhet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på momentet krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga tentamen.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygssatta. Hel kurs betygssätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på minst två av kursens moment.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 47

Observera att kurslitteraturen kan revideras inför varje nytt kurstillfälle.

Moment 1

Essential elements of career counseling : processes and techniques
Amundson Norman E., Harris-Bowlsbey JoAnn, Niles Spencer G.
Third edition. : Boston : Pearson : [2014] : xii, 175 pages :
ISBN: 9780133411133 (pack) :
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2.

Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Göran
Vägledning - i vems intresse? : skolans studie- och yrkesvägledning i ett historiskt och styrningsperspektiv
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 117 s. :
Läsanvisning: Säljes av institutionen.

Moment 2

Bimrose Jenny
Guidance for girls and women
Ingår i:
International Handbook of Career Guidance [electronic resource]
Dordrecht : Springer Science + Business Media B.V : 2008. : sid. 375-404 :
http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-6230-8_19

Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf

Broady Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
Skreptronhäften Nr 15 : 2000 :
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf

Om genus
Connell Raewyn, Pearse Rebecca
3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
ISBN: 9789171734501
Se Umeå UB:s söktjänst

Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap : strategier för social inkludering i den mångetniska staden
2. uppl. : Umeå : Boréa : cop. 2014 : 411 s. :

Integration Social Class into Vicational Psychology : Theory and Practice implications
Diemer Matthew A, Rasheed Ali Saba
Ingår i:
Journal of career assessment [Elektronisk resurs].
[Thousand Oaks, Calif.] : Sage Publications : 17 : sid. 247-265 :
Ladda ner pdf

Hertzberg Fredrik
Kultur och kompetens. : Bilden av "de Andra" i arbetsmarknadspolitisk gränsrotsbyråkrati
Ingår i:
På tröskeln till lönearbete
Stockholm : Fritze : 2006 : 288, [4] s. : SOU 2006 : sid. 157-188 :
Ladda ner pdf

Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3-8.

Sawyer Lena
Att koppla drömmar till verkligheten : SYO-konsulenters syn på etnecitet i övergången från grundskolan till gymnasiet
Ingår i:
Utbildningens dilemma
Stockholm : Fritze : 2006 : 466, [3] s. : SOU 2006 : sid. 187-250 :
Ladda ner pdf

Aktuella artiklar kan tillkomma.

Referenslitteratur moment 2

Identitet
Hammarén Nils, Johansson Thomas
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-08896-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Arbete med studie- och yrkesvägledning
Stockholm : Skolverket : 2013 : 57 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3143
ISBN: 9789175590769
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk författningssamling 1992:1434. (Högskolelagen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Hogskolelag-19921434_sfs-1992-1434/?bet=1992:1434

Svensk författningssamling (SFS) 1993:100. (Högskoleförordningen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100/?bet=1993:100

Svensk författningssamling (SFS) 2010:800. (Skollagen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800

Svensk författningssamling (SFS) 2010:2039. (Gymnasieförordningen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039/?bet=2010:2039

Svensk författningssamling (SFS) 2011:185. (Skolförordningen)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skolforordning-2011185_sfs-2011-185/?bet=2011:185

Svensk författningssamling (SFS) 2011:1108. (Förordning om vuxenutbildning)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20111108-om-vuxe_sfs-2011-1108/?bet=2011:1108

Svensk författningssamling (SFS) 2009:128 (Lag om Yrkeshögskolan)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2009128-om-yrkeshogskol_sfs-2009-128/

Svensk författningssamling (SFS) 2009:130. (Förordning om Yrkeshögskolan)
Sveriges Riksdag :
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-2009130-om-yrkes_sfs-2009-130/

Övrigt

Studieinformerande material som riktar sig till allmänheten. Aktuella artiklar, rapporter och informationsmaterial kan tillkomma liksom material angående utbildningssystem i andra länder.