Engelskt namn: Design - Weaving
Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2014-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2013-01-20
Kurskod: 6TX000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-12-16
Innehållet i kursen fokuseras på att de studerande ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv utvecklar fördjupade kunskaper och färdigheter inom vävdesign. Tyngdpunkten läggs på att självständigt utforska och utveckla idéer med betoning på processen från idé till produkt och kommunikation. Experimentellt arbete och formgivning är utgångspunkt för tematiska studier där de studerande söker egna uttryckssätt och inspirationskällor. Nytänkande och nyskapande uppmuntras med inspiration från kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle, därvid berörs hur vi med hjälp av vävdesign konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt-, köns- och etnicitetsperspektiv. Vävningens funktion relateras till olika skolformer och sammanhang. Undervisningen skall befrämja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till vävdesign. Ett tematiskt fördjupningsarbete ingår där självständigt genomförande av processen särskilt uppmärksammas. En presentation i ord och bild utarbetas som sammanfattar kursens innehåll med tonvikt på analys och reflektion.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: * problematisera, utforska och utveckla egna idéer i formgivning och vävning * utveckla egna uttryckssätt med hjälp av färg, form, material och teknik * självständigt planera, genomföra och utvärdera fördjupningsarbete * analysera och kritiskt granska olika slags texter och relatera dessa till lärandesituationer i slöjd * relatera sitt skapande arbete till skola och omvärld * kommunicera via ett lämpligt medium och presentera kursens innehåll i ord och bild * analysera kursens olika delar och reflektera över deras samband
Univ: Lärarprogrammet inriktning slöjd textil 60 hp eller motsvarande, eller Vävdesign - från idé till uttryck 15 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete, studiebesök och handledning. Ett problem- och processinriktat arbetssätt används och de studerandes egna val och idéer samt förkunskaper utgör grunden vid genomförandet. Redovisningstillfällena är obligatoriska.
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Hellström Lena
Tråden den sköra
Nora : Himlajorden : 2007 : 239 s. :
http://www.himlajorden.se/pages/01/imgs/tds_omslag.jpg
ISBN: 91-87668-24-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysning : artiklar från forskarutbildningskurs : ett UNIZON KVARKEN-projekt 2004-2005 : LUIS=Lärarutbildningar i samverkan
Nygren-Landgärds Christina, Borg Kajsa
Vasa : Åbo Akademi : 2006 : 269 s. :
ISBN: 952-12-1713-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 70-83)
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid 27-51)
Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogiska magasinet 2006:3 Wallin, Karin. (2006) Bindningslära. Kompendium. Inst. för estetiska ämnen. Umeå universitet.
Söderholm Carolina
Svenska formrebeller : 1960- & 70-tal
Lund : Historiska media : 2008 : 314 s. :
ISBN: 978-91-85507-27-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst